Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Projekt MŠMT ČREU PENÍZE ŠKOLÁM Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/21.2146.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Projekt MŠMT ČREU PENÍZE ŠKOLÁM Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/21.2146."— Transkript prezentace:

1 Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Projekt MŠMT ČREU PENÍZE ŠKOLÁM Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/21.2146 Název projektu školyInovace ve vzdělávání na naší škole ZŠ Studánka Šablona III/2Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT SADA č. XIII Identifikátor: VY_32_INOVACE_SADA XIII_SEk, DUM č.17 Vzdělávací oblast: Svět práce Vzdělávací obor: Ekonomický seminář Název: Co je to inflace? Autor: Ing. Petra Andrlová Stručná anotace: Téma zaměřené na kapitolu Finanční gramotnost - Inflace Metodické zhodnocení: Aktivita určená pro žáky devátých ročníků v rámci semináře Základy ekonomie, forma prezentace – vysvětlení pojmu inflace s příkladem konkrétním i obecným, meziroční míra inflace – vysvětlení s početním příkladem, pilotáž dne 29.3.2012 v 9. ročníku Autorem materiálu a všech jeho částí, není- li uvedeno jinak, je Ing. Petra Andrlová

2  cen zboží a služeb  hodnoty eura př. Pokud nám vzroste cena např. elektřiny, tak má pro nás větší váhu, než cena služby, za kterou platíme méně. Autorem materiálu a všech jeho částí, není- li uvedeno jinak, je Ing. Petra Andrlová

3 Domácnost Nákupy př. dvě auta, vegetariáni př. jedno auto, hovězí maso Průměrné nákupní zvyklosti Váha jednotlivých zboží a služeb Míra inflace Autorem materiálu a všech jeho částí, není- li uvedeno jinak, je Ing. Petra Andrlová

4  pro měření inflace – veškeré spotřebované zboží a služby v domácnosti a) zboží každodenní spotřeby … ??? b) zboží dlouhodobé spotřeby … ??? c) služby … ??? a) potraviny, benzín b) oblečení, spotřebiče c) nájem, pojištění Autorem materiálu a všech jeho částí, není- li uvedeno jinak, je Ing. Petra Andrlová Zamyslete se nad příklady! Poodkryjte!

5 meziroční srovnání cen v nákupním koši zboží a služba stanovená cena změna cen MEZIROČNÍ MÍRA INFLACE celková cena koše v daném měsíci X celková cena koše ve stejném měsíci předešlého roku Autorem materiálu a všech jeho částí, není- li uvedeno jinak, je Ing. Petra Andrlová

6 Množství koupené v roce 2008 Cena (2008) Cena (2009) Cena (2010) na jednotkucelkemna jednotkucelkemna jednotkucelkem 150 housek0,50 €75 €0,60 €90 €0,40 €60 € 100 šálků čaje2,20 €220 €1,90 €190 €2,20 €220 € 12 návštěv kina10 €120 €11 €156 €12 €144 € 1 košile20 € 21 € 24 € Celkové výdaje za koš 435 €457 €448 € Cenový index100,00102,01102,99 Míra inflace2,01 %0,98 %

7 1. Pořiďte soupis všeho zboží a veškerých služeb ve svém koši spolu s množstvím, které jste v určitém roce spotřebovali. V našem příkladu se omezíme na pečivo, čaj, návštěvy kina a košili. 2. Celkové výdaje za každou položku se vypočítají tak, že se vynásobí nakoupené množství zboží či služby příslušnou cenou: 150 housek x 0,50 € = 75 €, 100 šálků čaje x 2,20 € = 220 € atd. 3. Pokud součty za jednotlivé zboží a služby sečteme, získáme celkové spotřební výdaje. V našem roce 2008 činí 435 EUR. 4. Proveďte kroky 2 a 3 pro následující roky. V našem příkladu se některé ceny po prvním roce změnily. Celkové spotřební výdaje se zvýšily na 457 EUR. Po druhém roce se snížily na 448 EUR. 5. Vydělte celkovou hodnotu koše v každém z obou následujících let hodnotou koše v roce 2008 a výsledek vynásobte 100. O rok později: 457 € ÷ 435 € x 100 = 102,01. 6. Meziroční míra inflace je procentní změna oproti předchozímu roku. V našem příkladu činí míra inflace po jednom roce 2,01 %. Vypočte se jako cenový index pro daný rok, který se po odečtení cenového indexu pro rok předchozí (102,01 – 100), vydělí cenovým indexem pro předchozí rok (100) a vynásobí 100. Pro další rok se výpočet provádí takto: (102,99– 102,01) ÷ 102,01 x 100 = 2,01 %. Růst spotřebitelských cen v eurozóně vypočítává každý měsíc Eurostat. Autorem materiálu a všech jeho částí, není- li uvedeno jinak, je Ing. Petra Andrlová

8 [28.3.2012] BÍLÝ, Jiří. Základy ekonomie, mezinárodních vztahů, logiky a teorie věd. 1. vyd. Praha 1: Nakladatelství Eurolex Bohemia s.r.o., Praha 2005. ISBN 8086861236. Kapitola Peníze, s. 95-98. [28.3.2012] Obr. 1 – Klipart Microsoft [28.3.2012] Internetový zdroj www.europa.euwww.europa.eu Autorem materiálu a všech jeho částí, není- li uvedeno jinak, je Ing. Petra Andrlová


Stáhnout ppt "Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Projekt MŠMT ČREU PENÍZE ŠKOLÁM Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/21.2146."

Podobné prezentace


Reklamy Google