Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilRenata Havlíčková
1
ZLÍNSKÝ KRAJ KONZERVATOŘ P. J. VEJVANOVSKÉHO KROMĚŘÍŽ DĚJINY HUDBY Název školyKonzervatoř P. J. Vejvanovského Kroměříž Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/34.0433 AutorMgr. Miloslav Bubeníček Název šablonyIII/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název DUMuVY_32_INOVACE_DEH_0207 Stupeň a typ vzděláváníStřední odborné vzdělání v konzervatoři Vzdělávací oblastSpolečný odborný základ Vzdělávací obor82-44-P/01 Hudba, 82-45-P/01 Zpěv Tematický okruh7. Claudio Monteverdi III. Druh učebního materiáluVýukový materiál Cílová skupinaŽák, 16 – 19 let Anotace Výukový materiál určen k frontální prezentaci učitelem, případně jako materiál pro samostudium, nutno doplnit výkladem. Vybavení, pomůckyDataprojektor Klíčová slovaMonteverdi, život, dílo Datum9. 9. 2013– datum ověření ve výuce
2
Anotace Text s názvem Claudio Monteverdi III. slouží jako pomocný text při výuce předmětu dějiny hudby na konzervatoři. Předpokládá se doplnění informací výkladem pedagoga, ale lze jej použít jako vstupní osnovu pro další samostudium studentů.
3
Claudio Monteverdi III.
4
Rok 1608 je rokem vzniku dalších dvojice významných kompozic Cl. Monteverdiho. První z nich je nová opera – L´Arianna, drama Ottavia Rinuciniho. Premiéra byla 28. 5. 1608. Dochoval se dopis účastníka, v němž operu chválí, nejvíce pak lamento. Právě lamento je jediná dochovaná část opery, zbytek se ztratil. Díky tomu, že se ale dochovalo libreto, známe průběh děje. Nářek Ariadny byl přerušován vstupy sboru a služky Dorily. Výsledek působí velmi emotivně a silně.
5
Nářek Ariadny byl v takové oblibě, že jej autor vydal samostatně v roce 1623 a přepracoval do duchovní polohy, známé jako Nářek Panny Marie. Úspěch Orfea a Ariadny viděl Monteverdi v tom, že obě postavy měly lidské vlastnosti, byly lidmi „z masa a kostí“. O tom psal v dopise italskému libretistovi a autoru libreta k jeho opeře Orfeo Al. Striggiovi mladšímu (1573 – 1630), synovi známého renesančního skladatele.
6
Další dílo z roku 1608, Il ballo delle ingrate (Balet nevděčnic) se dochovalo díky tomu, že je autor po třiceti letech od vzniku zařadil do 8. knihy madrigalů. Mariánské nešpory a šestihlasou mši vydal Monteverdi v jedné sbírce roku 1610 a věnoval ji papeži Pavlovi V. - autor doufal, že mu bude nabídnuto místo v papežských službách, odcestoval dokonce do Říma, ale místo nedostal.
7
1. Mariánské nešpory
8
Po smrti vévodkyně (prosinec 1611) a vévody Vincenza Gonzagy (únor 1612) nastoupil na trůn syn Francesco. Jeho finanční situace nebyla dobrá, a tak propustil ze služby zbytečné dvořany, komedianty, alchymisty a hudebníky. Dne 31. 7. 1612 ukončili službu v Mantově i Claudio – po 22 letech služby - a Giulio Cesare Monteverdi. Claudio strávil následující rok v Cremoně.
9
Dne 19. 7. 1613 zemřel v Benátkách kapelník od sv. Marka Giulio Cesare Martinengo. V srpnu 1613 navštívil Cl. Monteverdiho benátský vyslanec v Cremoně a informoval jej, že mu představitelé města nabízejí kapelnické místo. Již 19. 8. 1613 řídil Monteverdi u sv. Marka koncert a byl jednohlasně schválen na místo „maestro di capella“. Plat měl 300 dukátů ročně plus další požitky, včetně bytu zdarma. Získal tak jedno z nejprestižnějších hudebních míst v Itálii.
10
Šestá kniha madrigalů z roku 1614 přinesla vedle skladeb a capella také sólové skladby s doprovodem. V sólovém partu jsou nové postupy, continuo je závazné. S Mantovou navázal kontakt znovu roku 1615. Prostředníkem byl Al. Striggio. Monteverdi ale nepřijal všechny objednávky na nové skladby, také proto, že měl v Benátkách dobré místo. Plat mu byl zvýšen od roku 1615 na 400 dukátů ročně.
11
Syn Massimiliano získal roku 1622 místo v konventu, studoval lékařství a po promoci se vrátil do Mantovy. Věnoval se astrologii a vědecké činnosti. Bylo známo, že vlastnil zakázané knihy, proto se dostal do inkvizičního vězení. Z něj mu pomohl Al. Striggio. Syn Francesco se stal roku 1623 tenoristou u sv. Marka v Benátkách.
12
Velký ohlas vzbudilo provedení díla „Ballo delle ingrate a Combatimento di Tancredi e Clorinda“ podle předlohy T. Tassa „Osvobozený Jeruzalém“. Stalo se tak v Benátkách roku 1624. Dílo je určeno pro tři osoby: Tancredi, Clorinda a třetí je komentátor děje, vypravěč. Combatimento je zařazeno jako závěrečná skladba 8. knihy madrigalů, jež má podtitul „Madrigali guerrieri e amorosi“. Úspěch provedení přinesl věhlas a s ním i množství objednávek na nové skladby z dalších měst Itálie.
13
Mimořádnou událostí roku 1628 byla návštěva nejvýznamnějšího představitele německé raně barokní hudby Heinricha Schütze v Benátkách. Nemáme doklady o setkání s Monteverdim, ale lze jen těžko předpokládat, že by k němu nedošlo. Na H. Schütze měla cesta do Itálie velký vliv. Po návratu domů nastala změna jeho kompozičního stylu a tím došlo k importu italské hudby do Německa.
14
Po smrti Vincenza II. Gonzagy, to bylo roku 1630, se rozpoutala válka o dědictví. Rakouské vojsko zničilo Mantovu, byla rozkradena obrazárna, zařízení paláce, archiv, knihovna – včetně rukopisů skladeb Cl. Monteverdiho. Benátky nato postihla rok a půl trvající morová epidemie. Monteverdi po ukončení epidemie napsal mši pro děkovnou bohoslužbu v chrámu sv. Marka.
15
Nižší svěcení získal Monteverdi v roce 1632. Osmá kniha madrigalů – Madrigali guerrieri e amorosi (Madrigaly válečné a milostné), vyšla roku 1628. Obsahuje skladby pro různá obsazení a již zmíněný Souboj Tancreda a Clorindy. Světovou událostí se stalo otevření prvního veřejného divadla na světě – San Cassiano. To bylo v Benátkách dne 6. března 1637. Představení mohli sledovat všichni, kdo zaplatili.
16
V Teatro San Cassiano v Benátkách byla 164O provedena premiéra Montevrdiho opery Návrat Odysseův do vlasti. (Někteří hudební historikové hovoří o premiéře v Teatro San Crisostomo.) O dva roky později, 1642, byla další slavná premiéra, tentokrát v Teatro San Giovanni e Paolo, opery s názvem „Korunovace Poppeina“. Opera je mistrovským dílem, navíc se zde poprvé objevují postavy skutečné, ne z mytologie.
17
V roce 1943 se Monteverdi vypravil na cestu do Cremony a Mantovy. Žádal penzi za své působení tam. Nebyl ale vyslyšen. Zemřel po horečce 29. listopadu 1943. Velkou pohřební slavnost v chrámu sv. Marka připravil jeho nástupce Giovanni Rovetta, pohřeb byl v kostele Sant Maria Gloriosa Dei Frari, tam je hrob Claudia Monteverdiho dodnes.
18
2. Claudio Monteverdi
19
Otázky k ověření znalostí: 1.Ve kterém slavném kostele působil Monteverdi v Benátkách? 2.Kdy a kde měla premiéru opera Korunovace Poppeina? 3.Jaký podtitul má 8. kniha madrigalů?
20
Doporučená literatura: 1. Kačic, Ladislav: Dějiny hudby III, Baroko, Euromedia Group – Ikar, Praha 2009 2. Smolka, Jaroslav: TOGGA, Praha 2001 3. Šafařík, Jiří: Dějiny hudby I., Votobia 2002
21
Seznam vyobrazení: 1.Mariánské nešpory http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/f/fc/Monteverdi_Marienvesper _Altus.jpg 7.9.2013 http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/f/fc/Monteverdi_Marienvesper _Altus.jpg 2.Claudio Monteverdi http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/4/44/Claudio_Monteverdi.jpg 7.9.2013 http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/4/44/Claudio_Monteverdi.jpg
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.