Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Problém kázně v edukačním procesu versus autorita učitele/učitelky
Školení pedagogických pracovníků Sloup v Čechách září 2009 Milan Kubát
2
Děkuji za pozornost Milan Kubát
3
„Škola bez kázně je jako mlýn bez vody“ J.A.K.
představuje řád (pořádek), který je nezbytný pro to, aby se žáci mohli efektivně učit KÁZEŇ: (J.Průcha a kol.: Pedagogický slovník) Vědomé přesné plnění zadané sociální role, stanovených úkolů, určených činností spojené s respektováním AUTORITY (Hnutí tzv. NOVÉ ANTIAUTORATIVNÍ VÝCHOVY): Nepřijatelný prostředek ničící spontaneitu, tvořivost a individualitu žáka
4
NEJČASTĚJŠÍ PROJEVY NEVHODNÉHO CHOVÁNÍ:
Přílišné mluvení, povídání bez vyvolání, vykřikování Hlučnost verbální i neverbální Nevěnování pozornosti učiteli, válení se na lavici, usínání Neplnění zadaných úkolů Bezdůvodné opouštění svého místa Pozdní příchody do hodiny Opakované žádosti o uvolňování na toaletu Konzumace potravin a pití při vyučování Vulgarity verbální a nonverbální
5
Problém kázně REAKCE NA NEKÁZEŇ Reagujte – podívejte se na žáka
Hleďte mu chvíli do očí Jděte k němu, nespouštějte ho z očí Zůstaňte v blízkosti žáka Projevujte nonverbálně svoji nelibost Zarazte se v řeči a dívejte se na žáka,dokud si toho nevšimne Jmenujte žáka bez dalšího vysvětlení Položte žákovi otázku týkající se probírané látky
6
Problém kázně REAKCE NA NEKÁZEŇ
Položte žákovi otázku týkající se probírané látky nebo vhodnosti jeho chování Promluvte s žákem po hodině (bez diváků) Pohrozte žákovi přesazením; přesaďte ho Pohrozte žákovi, že jeho chování ohlásíte TU,ŘŠ… Věcně zapište podstatu nevhodného chování na papír a žáka nechte provést písemné vyjádření Ohlaste nevhodné chování Využívejte institutu GD (gentlemantské dohody) Požádejte o pomoc zkušenější kolegy (Žádost o radu není v žádném případě projevem selhání)
7
Problém kázně PREVENCE HRUBÉ NEKÁZNĚ
Přiměřené zaměstnání všech žáků – nečinnost = zdroj nekázně Určení jasných pravidel komunikace, pro mne přijatelného jednání a chování Stanovit pouze tolik pravidel kolik jich mohu důsledně kontrolovat Nedělat že neslyším vulgarity - reagovat Využívat „veřejného“ mínění třídy – na otázku reagovat otázkou Využívat pravidla TOP: Tělesná blízkost, Oční (vizuální) kontakt, Pokládání otázek Chválit, chválit, chválit (pozor na kázání celé třídě) Protivná důslednost + humor, nadhled a vtip
8
Problém kázně ve výchově a autority učitele/učitelky
PŘÍČINY NEVHODNÉHO CHOVÁNÍ Pro nevhodné chování mají žáci vždy nějaký důvod, ale dobrý učitel by měl žákům zajistit podmínky pro vhodné chování. nuda – učitel musí udržet zájem žáků, prováděná činnost nesmí trvat příliš dlouho, nesmí být příliš snadná, nepřiměřená, musí být podnětná 2) dlouhotrvající duševní námaha – je obtížná a nepříjemná 3) neschopnost splnit zadaný úkol 4) malá sebedůvěra žáka vzhledem ke školní práci – strach před dalším selháním
9
Problém kázně ve výchově a autority učitele/učitelky
PŘÍČINY NEVHODNÉHO CHOVÁNÍ 5) problémy v emoční oblasti – jejich příčinou může být šikana nebo zanedbávání rodiči 6) špatné postoje – dobré výkony nemusejí pro některé žáky znamenat pozitivní hodnotu 7) nepřítomnost negativních důsledků – učitel musí na nevhodné chování žáka adekvátně reagovat, nesmí ho nechat bez povšimnutí
10
AUTORITA Definice autority dle pedagogického slovníku „Autorita je legitimní moc, uplatňovaná v souladu s hodnotami těch, kdo jsou ovládáni, jim přijatelnou formou, která si získala jejich souhlas V pojetí autority neexistuje shoda, je to pojem velice komplikovaný a lidé ji podporují nebo oslabují podle svých potřeb. Jde vlastně o PROCES NEUSTÁLÉHO HLEDÁNÍ KOMPROMISU MEZI AUTORITOU, SVOBODOU A VLASTNÍ ODPOVĚDNOSTÍ.
11
AUTORITA Formální autorita Neformální autorita
– míra vlivu plynoucí z postavení, dána silou mocenské pozice, získána automaticky s funkcí Neformální autorita – založena na odborných a lidských kvalitách, souvisí s oblibou….
12
Vlastnosti AUTORITA důslednost humor spravedlnost takt empatie
tolerance náročnost umět přiznat chybu komunikace
13
Problém kázně ve výchově a autority učitele/učitelky
AUTORITA
14
Co autoritu oslabuje ? AUTORITA nedůslednost nespravedlnost nejasná
komunikace nedodržení slibů nevyrovnanost nerozhodnost
15
Děkuji za pozornost
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.