Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Multimediální systémy Přednáška XI
Multimediální systémy PXI
2
Multimediální systémy PXI
Animace Může být podstatným prvkem , který přinese oživení a dynamiku Umožňuje ukázat víc informací, než statické obrázky, ale bez rozsáhlých nároků na výkonnost systému a velkosti souborů digitálního videa. Animační techniky umožňují zobrazit informace dynamicky - titulky můžou „přiletěť“ na obrazovku - grafy sa můžou zvětšovat a zmenšovat - animované obrázky můžou zobrazit děje, jako je pohyb elektronů anebo planet, které na video obvykle nedokážeme zaznamena . Multimediální systémy PXI
3
Multimediální systémy PXI
Základy animace Pokud chceme do naší aplikace zařadit animace, můžeme: použít specializované animační programy, např. Autodesk Animator, Flash, 3DS Studio, Maya a pod. a importovat tyto soubory do našeho titulu. pokud to autorský program umožňuje, animovat přímo v autorském prostředku Multimediální systémy PXI
4
Multimediální systémy PXI
Principy animace Animace – oživení Snímková, vrstvová animace – Vytvoření dojmu pohybu – opakované zobrazení obrázků s postupným posunem objektů na obrázku Zobrazování obrázků – rámcová frekvence (fps - frames per second) Televizní a filmové animace - frekvence snímků za sekundu Počítačová animace snímků za sekundu - adekvátní iluze pohybu, zvládnutelná průměrně výkonným osobním počítačem Nižší frekvence - menší soubory Multimediální systémy PXI
5
Multimediální systémy PXI
Základy animace Animační programy používají snímkově orientovanou animaci (frame-based animation) vrstvově orientovanou animaci (cel- based animation) celluloid objektovou animaci (object animation) Multimediální systémy PXI
6
Snímkově orientovaná animace
Následné zobrazování celých obrázků, na kterých statické prvky nemění svůj tvar a pozici, pohybující se objekty mění svůj tvar anebo pozici. Změny mezi jednotlivými obrázky nesmí být velké, aby jsme dosáhli iluzi postupného pohybu. Vychádzí z původních technik „ruční“ animace. Počítače tuto činnost ulehčily tím, že můžeme jednoduše vybírat, kopírovat, vkládat části obrázků. Multimediální systémy PXI
7
Vrstvově orientovaná animace
Vyvinula se ze snímkově orientované ve snaze po zefektivnění práce animátorů. Anglický název (cel - based animation) odvozený z technologie používání celuloidových průsvitek - vrstev (cels) obsahujících aktivní elementy, které překrytím statického pozadí vytvářejí výsledný snímek. Mění se jenom aktivní prvky obrazu. Multimediální systémy PXI
8
Vrstvově orientovaná animace
Na počítači – zefektivnění procesu, kopírovánní jednotlivých prvků, uplatnění elementárních změn Pokud to animační program umožňuje, někdy stačí nakreslit dvě- tři základní polohy a program automaticky vygeneruje chýbějící mezistavy obrázku (tzv. tweening z výrazu inBetween-ing). Multimediální systémy PXI
9
Vrstvově orientovaná animace
Jiná možnost - specifikace dráhy, po které se má po obrazovce objekt pohybovat (path animation). Program automaticky může doplnit požadovaný počet mezistavů - jednotlivých obrázků, poskytujících při přehrávaní iluzi pohybu. Multimediální systémy PXI
10
Animace jednotlivých prvků snímku
Animace změnou atributů objektu – pozice, tvar, barva, … Objekt může měnit velikost, může rotovat anebo měnit tvar... Multimediální systémy PXI
11
Objektově orientovaná animace
Jiná možnost - specifikace dráhy, po které se má po obrazovce objekt pohybovat (path animation). Program automaticky může doplnit požadovaný počet mezistavů - jednotlivých obrázků, poskytujících při přehrávaní iluzi pohybu. Multimediální systémy PXI
12
Objektově orientovaná animace
Specifikace dráhy, po které se má po obrazovce objekt pohybovat (path animation) – předdefinované, vlastní dráhy. Multimediální systémy PXI
13
Multimediální systémy PXI
Další animační efekty Některé typy animace se staly tak rozšířené, že je pro ně dodáváno specializované programové vybavení. Patří k nim i tzv. morphing , jeden statický obrázek plynule prějde do jiného statického obrázku, jednotlivé “meziobrazy” jsou generovány buď úplně anebo tékměř úplně automaticky. Často je možné specifikovat základní charakteristiky obrázku, které mají být zachovány. Multimediální systémy PXI
14
Multimediální systémy PXI
Další animační efekty Výsledek- animační (anebo video) sekvence s plynulým přechodem mezi obrazy. Podobné techniky umožňují “pomačkání”, natočení, třesení obrazu, změnu jeho vnitřních dimenzií ( warping) a p. Multimediální systémy PXI
15
Multimediální systémy PXI
3D animace 2D - relatívně jednoduché 3D - komplikované – zákryty těles, světlo a stín, svítivost, úhel pozorování, prostorový dojem Obvyklý postup vytvoření modelu ( z 2D alebo v 3D) - prostorový drátěný model (wire frame) rendering – vykreslení, pokrytí modelu plochami - prostorový model textura – pokryti povrchu obvykle rastrovou grafikou Multimediální systémy PXI
16
Multimediální systémy PXI
Modelování v 3D Pohledy ve směru jednotlivých os x,y,z půdorys, nárys, bokorys + stanovení polohy kamery - přenesení do 3D stanovení viditelnosti Rendering - vykreslení – zpracování geometrie, - nastavení trojúhelníků, polygonů Pokrytí 2D texturami Stínování Rasterizace - převod do 2D obrazovky Animace + časové změny!!! Multimediální systémy PXI
17
Multimediální systémy PXI
Programy 3 ds max 7 AutoCAD 2005 Blender 2.34 Bryce 5 krajiny Carrara 4 Pro Cinema 4D 9 Genesis II krajiny Kashmir 3D krajiny LightWawe 3D 8 Maya 6 Pro/Engineer Solid Works True Space Multimediální systémy PXI
18
Multimediální systémy PXI
Modelování v 3D Multimediální systémy PXI
19
Multimediální systémy PXI
Modelování v 3D Multimediální systémy PXI
20
Zobrazení neviditelných hran
Multimediální systémy PXI
21
Multimediální systémy PXI
Modelovaní v 3D Multimediální systémy PXI
22
Multimediální systémy PXI
Transformace - rotace Multimediální systémy PXI
23
Multimediální systémy PXI
Vyhlazování povrchu Multimediální systémy PXI
24
Krajina - voda - povrchy
Multimediální systémy PXI
25
Multimediální systémy PXI
Křivky lomená čára kubická Akima Béziérova b-spline Multimediální systémy PXI
26
Multimediální systémy PXI
Objekty NURBS (NonUniform Rrational B-spline surfaces) volně tvarovatelné plochy Multimediální systémy PXI
27
Multimediální systémy PXI
Rotace Multimediální systémy PXI
28
Multimediální systémy PXI
Potažení Multimediální systémy PXI
29
Multimediální systémy PXI
Boolovské operace Multimediální systémy PXI
30
Multimediální systémy PXI
Nastavení kamery Multimediální systémy PXI
31
Multimediální systémy PXI
Zdroje světla Multimediální systémy PXI
32
Multimediální systémy PXI
Stíny Multimediální systémy PXI
33
Multimediální systémy PXI
Světlo Multimediální systémy PXI
34
Multimediální systémy PXI
Radiosita Multimediální systémy PXI
35
Skupinové animace - částice
Multimediální systémy PXI
36
Multimediální systémy PXI
Prostorové deformace Multimediální systémy PXI
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.