Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilMartina Holubová
1
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/34.0232 Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ AKADEMIE, 17. listopadu 220, Jičín PředmětČeský jazyk a literatura Tematický okruhLiteratura pro 3. ročník TémaVítězslav Nezval Označení DUMUVY_32_INOVACE_132 Jméno autoraEva Máchová Datum vytvoření4.2.2013 AnotacePráce s textem, rozbor, opakování.
2
Vítězslav Nezval 26. května 1900 Biskoupky – 6. dubna 1958 Praha „Odevzdal jsem svůj lístek ve znamení revoluce, neboť jsem ten, jenž věří v osudnou nutnost štěstí.“ (1)
3
Prahy s prsty deště: Město věží Stověžatá Praho S prsty všech svatých S prsty klamných přísah S prsty ohně a krupice S prsty hudebníka S oslnivými prsty naznak ležících žen S prsty dotýkajícími se hvězd Na počitadle noci S prsty z nichž tryská večer se sepjatými prsty S prsty bez nehtů S prsty nejmenších dětí a špičatých travin S prsty májového hřbitova S prsty žebraček a celé třídy S prsty hromu a blesku S prsty ocúnů S prsty Hradčan a starých harfenistek S prsty ze zlata S prsty na něž si hvízdá kos a bouře S prsty válečných přístavů a tanečních hodin S prsty mumie S prsty posledních dnů Herkulanea a propadající se Atlantidy S prsty chřestu S prsty čtyřicetistupňových horeček A zmrzlého lesa S prsty bez rukavice S prsty na něž usedla včela S prsty modřínů S prsty vyluzujícími flažolet V orchestru noci S prsty falešných hráčů a jehelníku (…) (2) K jakému lit. směru patří báseň? Dokažte na příkladech z úryvku.
4
Manon Lescaut (1. obraz, scéna sedmá) Čím to, že já, Manon, tak šťastna jsem? Čím to, že já, Manon se líbím všem, co na mně lidé mají? Mě nezajímají, jen jeden, jen jeden, jen jeden... Čím to, že já, Manon, si přesto všímám jich? Čím to, že já, Manon, si tropím z nich ráda smích? Každý mi něco slíbí, mně se však, mně se líbí jen jeden, jen jeden, jen jeden… Čím to, že já, Manon, ač je mi šestnáct let, čím to, že já, Manon, mám opustiti svět. Vždyť život trvá chvíli, ach, vždyť ten život milý je jeden, jen jeden, jen jeden... (3) 1)Určete lit. druh. 2)Charakterizujte Manon. 3)Rozeberte formální stránku básně. 4)Rozeberte jazykovou stránku.
5
Doplňte text: Vítězslav Nezval byl český básník, spisovatel a __________, spoluzakladatel p___________, vůdčí osobnost českého s___________, národní umělec (1953), vyznamenaný zlatou medailí Světové rady míru. (…) Podivuhodný ____________ – jedno z děl, které výrazně ovlivnilo p_________. Lze říci, že Nezval dal (spolu s J. __________) p______mu podobu. Tato báseň se stala symbolem poetismu. Kouzelník přichází především proto, aby naučil lidi __________ se ze života. (…) 52 _________ balad věčného _______ Roberta Davida (1936) – napodobuje zde F. ________ (francouzský __________ básník). V těchto baladách se obrací přímo ke čtenáři – na konci je tzv. poslání. (4)
6
ŘEŠENÍ: Vítězslav Nezval byl český básník, spisovatel a překladatel, spoluzakladatel poetismu, vůdčí osobnost českého surrealismu, národní umělec (1953), vyznamenaný zlatou medailí Světové rady míru. (…) Podivuhodný kouzelník – jedno z děl, které výrazně ovlivnilo poetismus. Lze říci, že Nezval dal (spolu s J. Seifertem) poetismu podobu. Tato báseň se stala symbolem poetismu. Kouzelník přichází především proto, aby naučil lidi radovat se ze života. (…) 52 hořkých balad věčného studenta Roberta Davida (1936) – napodobuje zde F. Villona (francouzský renesanční básník). V těchto baladách se obrací přímo ke čtenáři – na konci je tzv. poslání. (4)
7
Seznam literatury a pramenů (1) Karpatský, Dušan. Labyrint literatury. Albatros, Praha 2008. s.317 (2) Sochrová, Marie. Číatnka III. k Literatuře v kostce pro střední školy. Fragment. Havlíčkův Brod, 2000 s. 92 (3) Sochrová, Marie. Čítanka III. k Literatuře v kostce pro střední školy. Fragment. Havlíčkův Brod, 2000,s. 94-95 (4) http://cs.wikipedia.org/wiki/V%C3%ADt%C4%9Bzslav_Nezval
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.