Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilAnna marie Bartošová
1
Nonverbální úlohy - - pohyb Katedrafyziky PF JU Č. Budějovice Katedra fyziky PF JU Č. Budějovice Jiří Tesař
2
Úloha na pohyb - vláček
3
Jaké otázky vyvolá zadání u žáků? Jakým pohybem se vláček pohybuje? Jakou rychlostí se vláček pohybuje? Za jakou dobu objede jeden okruh? Jakou vzdálenost urazí vláček? Jak se pohybují auta v pozadí a jak dívka v blízkosti vláčku?
4
Řešení Pozor na počátek odpočítávání času Vláček se pohybuje rychlostí v =1,8. Jeden okruh ujede za dobu 32 s. Diskutovat zadanou jednotku rychlosti a její převod. v = 1,8 = 0,5 s = v. t t = 32 s s = 0,5. 32 s = ? m s = 16 m
5
Řešení – další možnosti Uvedené řešení je triviální. Můžeme diskutovat kolik okruhů vláček ujel? Jak se změnila doba jízdy? Jestli by se mohla měnit jeho rychlost? Bezpečnost provozu pouťových atrakcí.
6
Úloha na pohyb Obr. 1a.
7
Úloha na pohyb Obr. 1b.
8
Jaké otázky vyvolá zadání u žáků? Jakou vzdálenost jsme urazili? Jak dlouho jsme se pohybovali? Jakou rychlostí jsme se pohybovali? Čím jsme se dopravovali? Měli jsme po cestě přestávku? A další.
9
Řešení Pohybovali jsme se 30 minut = 1/2 hodiny, tj. rychlostí 4 km.h -1, šli jsme pěšky. Jeli jsme na kole, vzdálenost 2 km jsme urazili za 10 minut =1/6 hodiny, tj. 20 minut jsme odpočívali a naše průměrná rychlost byla 12 km.h -1. Jeli jsme automobilem, vzdálenost 2 km jsme urazili za 2 minuty = 1/30 hodiny, tj. 28 minut jsme odpočívali a naše průměrná rychlost byla 60 km.h -1.
10
Řešení – další možnosti Uvedená řešení jsou ta nejjednodušší, můžeme také uvažovat pohyb běžce, nebo různé kombinace, např. část trasy chůze a část trasy svezení automobilem a pod.
11
Komplexní úloha na pohyb Obr. 2a.
12
Komplexní úloha na pohyb Obr. 2b.
13
Komplexní úloha na pohyb Obr. 2c.
14
Řešení Určení doby přesunu mezi Českými Budějovicemi a Novými Hrady. Na dopravních návěštích není udána vzdálenost. Výřez automapy - pomocí kružítka (nebo proužku papíru) a uvedeného měřítka určíme délku vyznačené trasy (cca. 30 km). Spojení fyzikálního námětu a zeměpisných poznatků.
15
Řešení a diskuse dalších možností Určení průměrné rychlosti přesunu (36 km.h -1 ). Diskuse dalších možných otázek a variant uvedené situace: - Jak daleko je do Trhových Svinů? - Jak dlouho pojedeme do T. Svinů? - V kolik hodin budeme v T. Svinech? - Co ovlivnilo rychlost přesunu? (Jaká je kvalita vozovky a hustota provozu?)
16
Didaktická poznámka Poslední dvě otázky: Motivace pro žáky s praktickým zaměřením. Mohou uplatnit svůj své praktické zkušenosti. Odpovídají způsobu jejich uvažování.
17
Další možnosti úlohy Komplexní úloha: fyzika + zeměpis. Orientace na mapě. Měřítko mapy - určení skutečné vzdálenosti. Turistická mapa - můžeme diskutovat: - výškové převýšení, - okolí trasy - Žárský rybník (velikost 126 ha), - okolí trasy - selská tvrz Žumberk.
18
Letecké spojení
19
Jaké náměty a otázky vyvstanou? Ve 12 h 35 min z letiště v Praze vzlétne letadlo letící do New Yorku, kde přistane v 15 h 50 min tamního času. Jakou průměrnou rychlostí letadlo letělo? Můžeme určit vzdálenost mezi Prahou a New Yorkem ? (školní atlas). Jaký význam má časový posun.
20
Letecké spojení Didaktický rozbor úlohy: Některé údaje mohou být hůře čitelné žák u tabule diktuje známé hodnoty, co máme počítat? rychlost letadla jaké hodnoty potřebujeme znát? doba letu (pozor na časový posun), velikost dráhy letu letadla.
21
Určení doby letu od doby odletu odečíst dobu příletu, z mapy časových pásem žáci vyčtou časový posun, Zvážit zda ho budeme přičítat nebo odečítat navést žáky na správný směr výpočtu.
22
Určení dráhy letu Žáci namítnou, že dráhu neznáme, učitel by měl žáky navést k použití mapy a pomocí pravítka a měřítka mapy zjistit vzdálenost měst, každý žák použije svůj školní zeměpisný atlas odchylky ve výsledku kvůli chybám v měření. využít nástěnné mapy světa - jeden žák změří vzdálenost a nadiktuje měřítko mapy. z těchto hodnot určíme dráhu letu letadla.
23
Řešení – rychlost letadla Vzdálenost Praha – New York: (určena z mapy s měřítkem 1:80000000) s = 6560 km Čas odletu 12:35, čas příletu 15:50 + časový posun 6 h. t = 9 h 15 min = 9,25 h
24
Didaktické poznámky Dráha letu určená pomocí mapy. Letecké koridory. Skutečná dráha letu Praha – New York. Porovnat vypočtenou rychlost s rychlostí udávanou leteckými společnostmi. Porovnat rychlosti civilních letadel a vojenských nadzvukových stíhaček.
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.