Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
POPIS UMĚLECKÝCH DĚL 7. ročník
2
Popis uměleckých děl popisujeme obraz, fotografii, sochu, umělecký předmět hledáme ústřední (hlavní) motiv obrazu sledujeme, co je v popředí (první plán), ve středu (druhý plán) a v pozadí (třetí plán) v závěru uvádíme celkový dojem
3
Osnova: Úvod – název obrazu, autor, doba
vzniku, hlavní motiv, technika 2) Stať – popředí (první plán) - střed (druhý plán) - pozadí (třetí plán) 3) Závěr – celkový dojem
4
Jazykové prostředky: podstatná jména (vyobrazené osoby, věci)
přídavná jména (vlastnosti, barvy) přirovnání plnovýznamová slovesa (neopakovat – být, mít)
5
Řekni, co je hlavním motivem obrazu:
6
Řekni, co je hlavním motivem obrazu:
7
http://www. velke-pavlovice. cz/article. asp
8
Rozčleňte text do odstavců:
Kolorovaná kresba Josefa Lady z roku 1935 představuje tradiční venkovskou zabijačku. V popředí obrazu jsou připravené velké dřevěné necky, ve kterých se pařilo prasátko. Okolo postávají čtyři děti, které zvědavě kou- kají, co se děje. U necek pobíhá černý pes, který čeká, co na něj zbyde, a očichává krvavé stopy ve sněhu. Ú- středním motivem jsou ve střední části obrazu otevřená vrata stodoly a v nich na rozporce visí čuník, kterého řezník již začíná porcovat. Okolo stojí tři starší zvědavci a přihlížejí, jak se řezník činí. Z pravé strany selka rázně přináší velký hrnec s horkou vodou. Je zřejmě mrazivé
9
Rozčleň text do odstavců:
počasí, protože nad hrncem se tvoří oblaka bílé páry. Z levé strany od dřevěných vrátek přináší usměvavé děvče malovaný džbánek. Byla poslá- na do hospody, aby přinesla na posilnění pivo. Na zemi i na střechách leží sníh. Pozadí tvoří další venkovská chalupa a dva holé ovocné stromy. Nad chalupou poletuje vrána. Obraz na nás půso- bí příjemným dojmem. Cítíme kontrast mezi klid- ným venkovským životem v zimě a ruchem, který propuká při zabijačce. KRAUSOVÁ, Zdeňka a Renata TERŠOVÁ. Český jazyk - pracovní sešit pro základní školy a víceletá gymnázia 7. Plzeň: Fraus, ISBN
10
Řešení: Kolorovaná kresba Josefa Lady z roku 1935 představuje
tradiční venkovskou zabijačku. V popředí obrazu jsou připravené velké dřevěné necky, ve kterých se pařilo prasátko. Okolo postávají čtyři děti, které zvědavě kou- kají, co se děje. U necek pobíhá černý pes, který čeká, co na něj zbyde, a očichává krvavé stopy ve sněhu. Ú- středním motivem jsou ve střední části obrazu otevřená vrata stodoly a v nich na rozporce visí čuník, kterého řezník již začíná porcovat. Okolo stojí tři starší zvědavci a přihlížejí, jak se řezník činí. Z pravé strany selka rázně přináší velký hrnec s horkou vodou. Je zřejmě mrazivé
11
Řešení: počasí, protože nad hrncem se tvoří oblaka bílé
páry. Z levé strany od dřevěných vrátek přináší usměvavé děvče malovaný džbánek. Byla polána do hospody, aby přinesla na posilnění pivo. Na zemi i na střechách leží sníh. Pozadí tvoří další venkovská chalupa a dva holé ovocné stromy. Nad chalupou poletuje vrána. Obraz na nás půso- bí příjemným dojmem. Cítíme kontrast mezi klid- ným venkovským životem v zimě a ruchem, který propuká při zabijačce.
12
zabijačka počasí necky děvče pes džbánek voda chalupa
K podstatným jménům vyhledej z textu přídavná jména (přívlastky) a zkus vymyslet jiné přívlastky zabijačka počasí necky děvče pes džbánek voda chalupa
13
Řešení zabijačka necky pes voda počasí děvče džbánek chalupa
tradiční venkovská lidová, zimní, vánoční necky velké dřevěné dlouhé pes černý tmavý voda horká vařicí počasí mrazivé chladné, studené děvče usměvavé veselé, usměvavé džbánek malovaný barevný chalupa venkovská roubená
14
K některým slovesům v textu vymysli synonymum:
představuje koukají poletuje začíná porcovat se tvoří (pára) byly poslána
15
Řešení: představuje zachycuje koukají dívají se, sledují poletují
se vznáší začíná porcovat rozřezávat se tvoří (pára) vychází byla poslána zašla, odešla
16
Dobře si prohlédni tento obraz – pokus se napsat některá přídavná jména a slovesa
1886, olejomalba na plátně
17
Příklady přídavná jména klidný, bezpečný(domov)
malá, elegantní, staroby- lé, barevný, dřevěná, slaměný, postarší, zah- radní, mistrovská (kom- pozice), příjemný, pros- větlená, modrá, slovesa fouká, nabízí, objevuje se, tyčí se, sedí, roste, drží, kvete, stojí, dívá se, stíní, zakrývá
18
Utvoř si osnovu a můžeš začít popisovat obraz
Auguste Renoir – 1841 – 1919, francouzský malíř, který tvořil v duchu impresionismu (snažil se zachytit okamžitý dojem) Uvědom si, co je námětem obrazu, začni po- pisovat popředí, potom střed obrazu a na- konec pozadí. Nezapomeň v závěru na celko- vý dojem.
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.