Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Kulturální studia: program kursu

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Kulturální studia: program kursu"— Transkript prezentace:

1 Kulturální studia: program kursu
17.2. zápis, komentovaný sylabus 24.2. britská elitistická kritika 2.3. přímí předchůdci kulturálních studií 9.3. TP: od ideologie k hegemonii 16.3. TP: supersilný determinující text 23.3. TP: silný text I 30.3. TP: silný text II 6.4. Sémiotická analýza ideologie v textu a její nástroje 13.4. AP: rezistence publika v rituálech životního stylu 20.4. AP: rezistence publika v dekódování textů I 27.4. AP: rezistence publika v dekódování textů II 4.5. Užití televize lidmi bez domova: etnografie publika 11.5. Konzumace populární kultury v praxi

2 24.2. Britská elitistická kritika
Kontrastní pozadí kulturálních studií: opovrhování nízkou, každodenní kulturou  Intelektuální klima 1860 – 1950  Mathew Arnold/ Culture and Anarchy  Leavisisté/ misionářské aktivity

3 Kulturální studia: program kursu
17.2. zápis, komentovaný sylabus 24.2. britská elitistická kritika 2.3. přímí předchůdci kulturálních studií 9.3. TP: od ideologie k hegemonii 16.3. TP: supersilný determinující text 23.3. TP: silný text I 30.3. TP: silný text II 6.4. Sémiotická analýza ideologie v textu a její nástroje 13.4. AP: rezistence publika v rituálech životního stylu 20.4. AP: rezistence publika v dekódování textů I 27.4. AP: rezistence publika v dekódování textů II 4.5. Užití televize lidmi bez domova: etnografie publika 11.5. Konzumace populární kultury v praxi

4 2.3. Přímí předchůdci kulturálních studií
 Poválečná etapa 1946 – 1960  Období před vznikem CCCS v Birminghamu (1964)  Osobnosti: Raymond Williams, Richard Hoggart, E. P.Thompson  Populární kultura (kultura konzumovaná „odspoda“) začíná být předmětem studia, nikoli zatracování

5 Kulturální studia: program kursu
17.2. zápis, komentovaný sylabus 24.2. britská elitistická kritika 2.3. přímí předchůdci kulturálních studií 9.3. TP: od ideologie k hegemonii 16.3. TP: supersilný determinující text 23.3. TP: silný text I 30.3. TP: silný text II 6.4. Sémiotická analýza ideologie v textu a její nástroje 13.4. AP: rezistence publika v rituálech životního stylu 20.4. AP: rezistence publika v dekódování textů I 27.4. AP: rezistence publika v dekódování textů II 4.5. Užití televize lidmi bez domova: etnografie publika 11.5. Konzumace populární kultury v praxi

6 9.3. TP: od ideologie k hegemonii
 Textuální přístup a jeho etapy podle dominantní definice ideologie  Ideologie podle Louise Allthussera  Hegemonie podle Antonia Gramsciho  Od supersilného k silnému textu = od ideologie k hegemonii

7 Kulturální studia: program kursu
17.2. zápis, komentovaný sylabus 24.2. britská elitistická kritika 2.3. přímí předchůdci kulturálních studií 9.3. TP: od ideologie k hegemonii 16.3. TP: supersilný determinující text 23.3. TP: silný text I 30.3. TP: silný text II 6.4. Sémiotická analýza ideologie v textu a její nástroje 13.4. AP: rezistence publika v rituálech životního stylu 20.4. AP: rezistence publika v dekódování textů I 27.4. AP: rezistence publika v dekódování textů II 4.5. Užití televize lidmi bez domova: etnografie publika 11.5. Konzumace populární kultury v praxi

8 16.3. TP: supersilný determinující text
 Dědictví strukturalismu  Struktura textu (systém diferencí) = vězení. Text zpracovává čtenáře (positioning)  Strategie, kterými se text před čtenářem uzavírá: -cinepsychoanalýza (ortodoxní texuální determinsmus) -struktura TV textu v kulturálních studiích

9 Kulturální studia: program kursu
17.2. zápis, komentovaný sylabus 24.2. britská elitistická kritika 2.3. přímí předchůdci kulturálních studií 9.3. TP: od ideologie k hegemonii 16.3. TP: supersilný determinující text 23.3. TP: silný text I 30.3. TP: silný text II 6.4. Sémiotická analýza ideologie v textu a její nástroje 13.4. AP: rezistence publika v rituálech životního stylu 20.4. AP: rezistence publika v dekódování textů I 27.4. AP: rezistence publika v dekódování textů II 4.5. Užití televize lidmi bez domova: etnografie publika 11.5. Konzumace populární kultury v praxi

10 23.3. a TP: silný text I a II  Text stále hlavní předmět zájmu, ale již ne tak totalitní  Základní pojetí textu: dialektika determinace a rezistence (snoubí se v něm určující potenciál i prostor pro svobodu čtenáře)  Strategie, kterými se text před čtenářem otevírá: -textové strategie otevírání významu -textové strategie nabídky slasti

11 Kulturální studia: program kursu
17.2. zápis, komentovaný sylabus 24.2. britská elitistická kritika 2.3. přímí předchůdci kulturálních studií 9.3. TP: od ideologie k hegemonii 16.3. TP: supersilný determinující text 23.3. TP: silný text I 30.3. TP: silný text II 6.4. Sémiotická analýza ideologie v textu a její nástroje 13.4. AP: rezistence publika v rituálech životního stylu 20.4. AP: rezistence publika v dekódování textů I 27.4. AP: rezistence publika v dekódování textů II 4.5. Užití televize lidmi bez domova: etnografie publika 11.5. Konzumace populární kultury v praxi

12 6.4. Sémiotická analýza ideologie v textu a její nástroje
 Rozbor ideologie v populárním vizuálním textu  Promítání grotesky Jen počkej, zajíci  Vlk chuligán a vzorný občan zajíc: jejich role v ideologické naraci  Základní pojmy sémiotické analýzy: binární opozice, syntagma, paradigma, metafora, metonymie, mýtus

13 Kulturální studia: program kursu
17.2. zápis, komentovaný sylabus 24.2. britská elitistická kritika 2.3. přímí předchůdci kulturálních studií 9.3. TP: od ideologie k hegemonii 16.3. TP: supersilný determinující text 23.3. TP: silný text I 30.3. TP: silný text II 6.4. Sémiotická analýza ideologie v textu a její nástroje 13.4. AP: rezistence publika v rituálech životního stylu 20.4. AP: rezistence publika v dekódování textů I 27.4. AP: rezistence publika v dekódování textů II 4.5. Užití televize lidmi bez domova: etnografie publika 11.5. Konzumace populární kultury v praxi

14 13.4. AP: rezistence publika v rituálech životního stylu
 Vztah dekódování významů a příslušnosti k subkultuře  Inverze významů v předmětech životního stylu: dělnická mládež, skinheads, klubová mlásež  Dick Hebdige/ Subculture: The Meaning of Style

15 Kulturální studia: program kursu
17.2. zápis, komentovaný sylabus 24.2. britská elitistická kritika 2.3. přímí předchůdci kulturálních studií 9.3. TP: od ideologie k hegemonii 16.3. TP: supersilný determinující text 23.3. TP: silný text I 30.3. TP: silný text II 6.4. Sémiotická analýza ideologie v textu a její nástroje 13.4. AP: rezistence publika v rituálech životního stylu 20.4. AP: rezistence publika v dekódování textů I 27.4. AP: rezistence publika v dekódování textů II 4.5. Užití televize lidmi bez domova: etnografie publika 11.5. Konzumace populární kultury v praxi

16 20.4. a 27.4. AP: rezistence publika v dekódování textů I a II
 Klasická etnografie publika: variantní dekódování významu mediálních textů  Klasické etnografické výzkumy: -David Morley/ Nationwide Audience -Dorothy Hobson/ The Crossroads -David Buckingham/ Public Secrets -David Morley/ Family Television

17 Kulturální studia: program kursu
17.2. zápis, komentovaný sylabus 24.2. britská elitistická kritika 2.3. přímí předchůdci kulturálních studií 9.3. TP: od ideologie k hegemonii 16.3. TP: supersilný determinující text 23.3. TP: silný text I 30.3. TP: silný text II 6.4. Sémiotická analýza ideologie v textu a její nástroje 13.4. AP: rezistence publika v rituálech životního stylu 20.4. AP: rezistence publika v dekódování textů I 27.4. AP: rezistence publika v dekódování textů II 4.5. Užití televize lidmi bez domova: etnografie publika 11.5. Konzumace populární kultury v praxi


Stáhnout ppt "Kulturální studia: program kursu"

Podobné prezentace


Reklamy Google