Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace"— Transkript prezentace:

1 Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace
Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Matematika Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace 40.1 Vzorce pro dvojčleny a - b Nejjednodušší dvojčlen nebo a + b Můžeme si počítání s nimi nějak zjednodušit? Ano, v těchto třech případech: 1. (a + b) . (a + b) 2. (a – b) . (a – b) 3. (a + b) . (a – b) Jak? Autor: Mgr. Hana Jirkovská

2 Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace
Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Matematika Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace 40.2 Co už umíme 1) Poznat typ mnohočlenu Např. Dvojčleny Trojčleny 2) Sčítat a odčítat mnohočleny Např. 3) Násobit mnohočleny Např. 4) Počítat s mocninami Např.

3 Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace
Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Matematika Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace 40.3 Nové pojmy 1) Úprava součtu na součin vytýkáním Např: Opačné mnohočleny Vytkneme (-1) 2) Místo součinů hovoříme o druhé mocnině dvojčlenů 3

4 Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace
Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Matematika Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace 40.4 Výklad nového učiva Odvodíme vzorce pro druhou mocninu dvojčlenů: Členy dvojčlenů vyjádříme písmeny a, b Provedeme násobení jednoho dvojčlenu stejným dvojčlenem 1) 2) Podobně odvodíme vzorec pro třetí součin: 3) Tyto vzorce je třeba umět používat zleva doprava i zprava doleva. Bude to třeba v dalším probíraném učivu. Řešené příklady: 1) 2) 3) 4

5 Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace
Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Matematika Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace 40.5 Procvičení a příklady 1) 2) 3) 4) Obtížnější úlohy: ? Je pravda, že ? Ano, je to pravda. 5

6 Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace
Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Matematika Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace 40.6 Něco navíc pro šikovné 1) Vypočítej: 2) Vypočítej: 3) Vypočítej: Nápověda: 4) Vypočítej: Nápověda: 5) Odvoďme vzorce pro třetí mocninu dvojčlenů: 6

7 40.7 CLIL – Square of sum and difference
Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Matematics Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace 40.7 CLIL – Square of sum and difference Vocabulary Druhá mocnina součtu – Square of sum Upravený vzorec – a modified formula Druhá mocnina rozdílu – Square of difference Výsledek – result Čtverec – a square Kontrola – control Rozloha zahrady – an area of a garden Dvojčlen – binomial Dosadit – substitute Zadání – An assignment Exercise The garden has a shape of a square. Its side measures (x-4) metres. 1) What is the area of this garden? 2) What would its area be if x is 16 metres? Solution An area of a square: In our exercise: 1) 2) Proof If we substitute into an assignment or into the modified formula, results must be the same. Answer 1) Generally the area of this garden is (x2-8x+16) metres. 2) If we substitute x = 16, the area of this garden is 144 m2. 7

8 Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace
Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Matematika Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace 40.8 Test 1. Který z následujících trojčlenů je druhou mocninou nějakého dvojčlenu? a) a2 + ab + b2 b) a2 + 2ab – b2 c) a2 – 9 d) 1 – 4x + 4x2 2. Doplňte výraz tak, aby byl druhou mocninou dvojčlenu: ? + 12xy + 9y2 a) 4x b) 4x2 c) 2y2 d) 2x 3. Který výsledek je správný? (a + 3).(a – 3) – (a + 3)2 = a) 6a – 18 b) 2a2 – 18 c) –6a d) –6a – 18 4. Který příklad má stejný výsledek jako (–a – b)2 ? a) (a – b)2 b) (a + b)2 c) (– a + b)2 d) (a + b).(a – b) 5. Který výsledek je správný? (z4 – 0,1).(z4 + 0,1) = a) z4 – 0,1 b) z8 – 0,01 c) z8 – 0,1 d) z4 – 0,01 6. Vyber výsledek příkladu: a) b) c) d) 7. Kolik je v kině celkem sedadel, když je v něm (x – 7) řad a v každé řadě (x + 7) sedadel? a) x2 – 49 b) x2 – 7 c) x – 7 d) x2 + 49 Řešení: 1. d), 2. b), 3. d), 4. b), 5.b), 6.a), 7.a) 8

9 40.9 Použité zdroje, citace http://rvp.cz/
Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Matematika Použité zdroje, citace F. Běloun a kol.: SBÍRKA ÚLOH Z MATEMATIKY PRO ZŠ, SPN 1993 Odvárko, Kadleček: MATEMATIKA 1 PRO 8. ROČNÍK ZŠ, Prometheus, 2000 Šarounová a kol.: MATEMATIKA 8 II. díl, Prometheus, 1999 Obrázky:

10 40.10 Anotace Autor Mgr. Hana Jirkovská Období 07 – 12/2011 Ročník
Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Matematika Anotace Autor Mgr. Hana Jirkovská Období 07 – 12/2011 Ročník 8. ročník Klíčová slova Dvojčlen, vytýkání, druhá mocnina dvojčlenu Anotace Prezentace popisující úpravu výrazů pomocí vzorců pro druhou mocninu dvojčlenu


Stáhnout ppt "Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace"

Podobné prezentace


Reklamy Google