Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Program GLOBE
2
Sdružení TEREZA Naší vizí je společnost, ve které lidé mají rádi přírodu a místo, kde žijí, rozumí životnímu prostředí a jednají v souladu s udržitelným rozvojem. 700 ZŠ a SŠ v ČR dětí a studentů
3
Program GLOBE Global Learning and Observations to Benefit the Environment www.globe.gov
4
1995 – Al Gore vyhlašuje program GLOBE v USA 1995 – přistoupení ČR s koordinátorem Sdružení TEREZA 2012 – v GLOBE 111 zemí na celém světě
5
Program GLOBE v České Republice Stav k 1.9.2012: 142 škol
66 škol pracuje v programu GLOBE déle než 5 let 36 škol déle než 10 let 11 škol od r.1995.
6
Program GLOBE ve výuce Rozvíjí všechny stanovené klíčové kompetence
Naplňuje průřezové téma environmentální výchova Pomáhá realizovat některé očekávané výstupy vzdělávacích oborů, především v oblasti přírodních věd
8
V programu GLOBE žáci: Provádějí měření a pozorování ve svém okolí a sdílejí výsledky – naměřená data odesílají do mezinárodní databáze na Bádají – jsou výzkumníky. Pracují na vlastních projektech řešících místní problémy životního prostředí. Jsou aktivní v místě, kde žijí. Vnímají planetu jako provázaný dynamický systém.
9
V programu GLOBE žáci: Provádějí měření a pozorování ve svém okolí a sdílejí výsledky – naměřená data odesílají do mezinárodní databáze na Bádají – jsou výzkumníky. Pracují na vlastních projektech řešících místní problémy životního prostředí. Jsou aktivní v místě, kde žijí. Vnímají planetu jako provázaný dynamický systém.
10
Měření v programu GLOBE
20 praktických měření prováděných na území 15x15 km v okolí školy
11
Měření v programu GLOBE
Oblasti měření: meteorologie hydrologie vegetační pokryv fenologie pedologie
12
Meteorologie METEOROLOGIE Pozorujeme počasí a měření kvality ovzduší
13
Hydrologie HYDROLOGIE Sledujeme kvalitu vody v tocích a nádržích
14
Pedologie PEDOLOGIE Zkoumáme různé druhy půd a jejich vlastnosti
15
Vegetační pokryv VEGETAČNÍ POKRYV
Mapujeme typy porostů a pokryvu zemského povrchu, určujeme biometrické parametry
16
Fenologie FENOLOGIE Pozorujeme změny v přírodě v průběhu ročních období
17
Odesíláme data do databáze
Data jsou přístupná všem na
18
V programu GLOBE žáci: Provádějí měření a pozorování ve svém okolí a sdílejí výsledky – naměřená data odesílají do mezinárodní databáze na Bádají – jsou výzkumníky. Pracují na vlastních projektech řešících místní problémy životního prostředí. Jsou aktivní v místě, kde žijí. Vnímají planetu jako provázaný dynamický systém.
19
Měření a pozorování v programu GLOBE jsou základem bádání
Měření a pozorování v programu GLOBE jsou základem bádání. Klademe si výzkumné otázky a hledáme na ně odpovědi… SPŠ-TP Karviná : Ovlivňuje déšť průhlednost vody? Ovlivňuje kvalitu vody lidská činnost? Jak se mění teplota (kvalita) vody od pramene k soutoku?
20
ZŠ TGM Moravské Budějovice
Ovlivňuje Jaderná elektrárna Dukovany množství srážek v Moravských Budějovicích?
21
V programu GLOBE žáci: Provádějí měření a pozorování ve svém okolí a sdílejí výsledky – naměřená data odesílají do mezinárodní databáze na Bádají – jsou výzkumníky. Pracují na vlastních projektech řešících místní problémy životního prostředí. Jsou aktivní v místě, kde žijí. Vnímají planetu jako provázaný dynamický systém.
22
Využíváme data – řešíme problémy
ZŠ Andělská Hora Každoročně odhadují čas migrace žab na základě naměřených dat : teplota vzduchu a půdy, srážky Budují zábrany pro bezpečný přesun žab
23
Využíváme data – řešíme problémy
ČAG České Budějovice Díky dlouhodobému sledování kvality vody a bezobratlých živočichů v Dobrovodském potoku odhalili původce znečištění – firmu na výkopové práce, informovali místní úřad a ten sjednal nápravu.
24
V programu GLOBE žáci: Provádějí měření a pozorování ve svém okolí a sdílejí výsledky – naměřená data odesílají do mezinárodní databáze na Bádají – jsou výzkumníky. Pracují na vlastních projektech řešících místní problémy životního prostředí. Jsou aktivní v místě, kde žijí. Vnímají planetu jako provázaný dynamický systém.
25
ZŠ Jičín – Ekologický kroužek Čtyřlístek
Navazujeme kontakty s odborníky, komunikujeme, prezentujeme, informujeme ZŠ Jičín – Ekologický kroužek Čtyřlístek Od r pravidelné měsíční přehledy do Novin Jičínska Součástí sítě ČHMÚ
26
V programu GLOBE žáci: Provádějí měření a pozorování ve svém okolí a sdílejí výsledky – naměřená data odesílají do mezinárodní databáze na Bádají – jsou výzkumníky. Pracují na vlastních projektech řešících místní problémy životního prostředí. Jsou aktivní v místě, kde žijí. Vnímají planetu jako provázaný dynamický systém.
27
Pracujeme s daty svými i ostatních škol, hledáme souvislosti mezi daty,porovnáváme, analyzujeme, vyhodnocujeme…
28
ZŠ Jílovská Praha – koloběh uhlíku
Dokazovali přítomnost uhlíku v malých kouscích neživé přírody, počítali jeho množství v biomase svého lesa, vysledovali koloběh uhlíku na zemi
29
GLOBE Games GLOBE Games pořádáme pokaždé ve spolupráci s jinou školou
GG 2013 – 16. ročník Litvínov, dubna
31
Studentská konference
33
Expedice Napapiiri - FINSKO
1. mezinárodní GLOBE learning expedice Červen / červenec 1998
34
Sibenik - Chorvatsko Mezinárodní GLOBE learning expedition (GLE) rok 2000
35
Jihoafrická republika
Mezinárodní GLOBE konference rok 2009
36
Program GLOBE lze využít:
jako součást výuky přírodopisu, fyziky, chemie, přírodovědných a fyzikálních praktik, zeměpisu a angličtiny pro samostatné práce žáků pro projektové dny
37
Na programu GLOBE spolupracují:
Vědecká rada programu GLOBE Odborníci - Přírodovědecká fakulta UK, Česká zemědělská univerzita, Fakulta přírodovědně humanitní a pedagogickáTUL a další Dobrovolníci – studenti VŠ Czech GLOBE veterans
38
Program GLOBE v ČR garantují:
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Ministerstvo životního prostředí
39
Program GLOBE v ČR podporují:
40
Děkujeme Vám za pozornost
a těšíme se na další spolupráci.
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.