Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilJosef Pavlík
1
EU peníze školám Základní škola a Mateřská škola Tábor, Helsinská 2732 Název projektu: Moderní škola – naše budoucnost Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.1123 Název šablony: III/2 inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Předmět:Fyzika Téma hodiny: Na čem závisí velikost přijatého/odevzdaného tepla Doporučeno pro: 9. ročník Autor: Pavel Martínek Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost VY_32_INOVACE_F.9.08
2
Na čem závisí velikost tepla…?
3
•Zjistěte, za jakou dobu se ohřeje voda na 60 °C měřeníodhad 30 ml….…. 60 ml…….. 90 ml…….. Teplo přijaté (odevzdané) při tepelné výměně je přímo úměrné hmotnosti tělesa (při ideálních podmínkách) 1. Teplo přijaté (odevzdané) při tepelné výměně je přímo úměrné hmotnosti tělesa (při ideálních podmínkách)
4
•Zjistěte přírůstek teploty 50 ml vody t [s]306090120150 t [°C] t [°C] Za ideálních podmínek je teplo přijaté (odevzdané) tělesem přímo úměrné rozdílu teplot. 2. Za ideálních podmínek je teplo přijaté (odevzdané) tělesem přímo úměrné rozdílu teplot.
5
3.Teplo přijaté (odevzdané) tělesem závisí na látce, ze které je těleso složeno Vlastnost látek přijímat a odevzdávat teplo vyjadřuje fyzikální veličina: Měrná tepelná kapacita – c [kJ / kg.°C] Vodac = 4,18 [kJ / kg.°C] Ledc = 2,1 [kJ / kg.°C] Železoc = 0,45 [kJ / kg.°C]
6
Q = [kJ] Q – teplo [kJ] m – hmotnost [kg] c – měrná tepelná kapacita [kJ / kg.°C] t 1 – počáteční teplota [°C] t 2 – konečná teplota [°C] t – rozdíl teplot [°C] Výpočet tepla
7
Jaké teplo přijme hliníková lžička o hmotnosti 50 g, jejíž původní teplota byla 23 °C, když jí ponoříme do čaje o teplotě 70 °C? Q = ? [kJ] m = 50 g = 0,05 kg c = 0,9 kJ / kg.°C t 1 = 23 °C t 2 = 70 °C Q = m. c. ( t 2 – t 1 ) Q = 0,05. 0,9.(70 – 23) u výpočtu teplo vždy vychází kJ !!! Q = 2,115 kJ – u výpočtu teplo vždy vychází kJ !!!
8
Materiály jsou určeny pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoliv další použití podléhá Autorskému zákonu. Metodická poznámka: jednotlivé snímky jsou postupně animovány pro dopisování je vhodné použít „folii“ interaktivní tabule Zdroje: Fyzika 8, 9 SPN vlastní tvorba autora listopad 2011
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.