Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
František Šťastný
2
Kdo je náš nejznámější a nejúspěšnější motocyklový jezdec
Kdo je náš nejznámější a nejúspěšnější motocyklový jezdec? Kdepak Pešek nebo Abrahám. I ti sundávají čepice při vyslovení jména František Šťastný. František Šťastný (12. listopadu dubna 2000) byl český silniční motocyklový závodník, který se už za svého života stal legendou
3
VZPOMÍNKA Porážel největší hvězdy motocyklového nebe. To vše na značce Jawa Lanařily ho velké stáje, velmi o něj stáli u Hondy, ale Frantík zůstal věrný
4
Narodil se v listopadu 1927 v Kochánkách nad Jizerou
Narodil se v listopadu v Kochánkách nad Jizerou. Už v mládí byl sportovcem tělem i duší. Hrál hokej, závodil v rychlobruslení, na bobech a hlavně jezdil na kole
5
1948 závod Míru Dokonce se v roce 1948 ve Varšavě postavil na start vůbec prvního Závodu míru. Prý se i vsadil s tehdejším českým cyklistickým mistrem Janem Veselým, že závod nevzdá. A měl co dělat, aby to splnil; vždyť do té doby jezdil jen na dráze nebo do vrchu. Více než 400 km za dva dny nikdy dosud neujel !
6
Byl nejúspěšnějším jezdcem silničních závodů ČSR, továrním jezdcem Jawy. Byl držitelem stříbrné medaile z mistrovství světa1961 v objemové třídě 350 cm3. Získal čtyři vítězství v závodech Grand Prix, zařazených do mistrovství světa
7
Absolvoval na 500 závodů z toho 200 vítězných
Absolvoval na 500 závodů z toho 200 vítězných. vyhrál celkem 17 velkých cen, x závod zařazený do mistrovství světa. V roce 1961 měl na dosah titul mistra světa, ale nakonec skončil ve třistapadesátkách druhý. Pětkrát skončil ve světovém šampionátu čtvrtý
8
Je vítězem Velkých cen Rakouska 1960 až 61, Indie 1961 (tři vítězství během dne), Indonésie 1961 (čtyři prvenství během dne), Jadranu (Jugoslávie 1955 – 57 tři vítězství během dne; 1958, 1962). Získal osm vítězství na Velké ceně Československa v Brně v objemových třídách do 200, 350 a 500 cm3 Velká cena NSR na známém Nürburgringu V popředí závodu s číslem 68 Šťastný, za ním Havel, oba Jawa. Kde jsou ty časy ?
9
Tourist Trophy 1963: obávaný skok Ballaugh Bridge
František zde dokázal v roce a 1963 získat stříbrné repliky sošky Merkura za fantastická třetí místa ve třistapadesátkách a to na Jawě!
10
Šťastný mohl být mistrem světa kterékoliv objemové třídy, kdyby jezdil na stejně výkonných a spolehlivých strojích jako soupeři...Kořeny úspěchů tkví v jeho morálních vlastnostech: ve veliké síle vůle, v odvaze a nezdolném nadšení
11
František Šťastný - Jawa 350
První titul mistra Československa získal František Šťastný v roce 1956, naposledy stál na stupních vítězů v roce V těch patnácti letech mezi tím ale nejsou jenom úspěchy, ačkoliv František Šťastný jako nejúspěšnější motocyklový závodník naší historie vyhrával doslova na celém světě
12
Jarmila Königová (1.7.1932 Bystrovany, Olomoucký kraj)
Reprezentovala na bruslích, nejdříve jako krasobruslařka. Od roku 1953 se stala členkou UDA Praha, kde měla pro sport dobré podmínky Na rychlobruslařském ovále utvořila mnoho československých rekordů
13
Na podzim 1955 se seznámila s Františkem Šťastným, který měl rychlobruslení jako doplňkový sport v zimní sezóně a neočekávaně vyhrál závod na tisíc metrů Další rok na jaře byla svatba Svatební foto manželů Šťastných
14
V té době byla Jarmila slavnější než František
V té době byla Jarmila slavnější než František V tomto období bylo u nás rychlobruslení velmi populární
15
Sachsenring 1965
16
František Šťastný: „Tak jako jsem měl svoje motocykly v Jawě, který pro mě a na mý tělo dělali, tak jsem měl i ve vojenský nemocnici ve Střešovicích svoji postel na ortopedii, protože když jsem se někde rozsypal, tak mě tam dovezli a už jsem ležel na svým“
17
Pohled na jeho závodní kariéru z té odvrácené strany - to je celkem 33 větších i menších zlomenin, jedna noha skoro o 5 cm kratší a šroubků měl v těle, jak rád připomínal, asi jako v šuplíku v železářství.“To je moje taková psí povaha, když se někde rozbiju na cucky, v nemocnici mě nikdo neudrží, protože se těším zpátky na motorky......“ Nikdy neztrácel humor a disponoval neuvěřitelnou vůlí. Po mnoha úrazech a zlomeninách neměl dle prognóz lékařů ani chodit… nejenže chodil, on i závodil, třeba s nohou v sádře S oběma zlomenýma rukama není život jednoduchý. V takových dobách byla žena Jarmila nepostradatelnou pomocnicí
18
Vojenská nemocnice ve Střešovicích byla Františkovou oblíbenou opravnou Tentokrát se léčí z těžké havárie v Jičíně
19
1948 - Jičín - pád v rychlosti 110 km/h, úraz krční páteře, levého kolena, bezvědomí 20 minut
Liberec - pád v rychlosti 130 km/h, úraz pravého ramene a pravého kotníku Velká cena Německé demokratické republiky - střet se psem v rychlosti 205 km/h - úraz levého kolene, šlachy v levém kotníku Vídeň - pád ve 140 km/h, náraz do 3 patníků - zhmožděnina levé ledviny, zlomenina 3 žeber, úraz pravého kyčle a kotníku, bezvědomí minut Hradec Králové - pád ve 170 km/h, otevřená zlomenina levého lokte, úraz obou kolen, bezvědomí 30 minut Velká cena Rakouska - pád ve 150 km/h - úraz levé klíční kosti a levého kolena Velká cena Spolkové republiky Německo - pád ve 180 km/h - šestinásobná tříštivá zlomenina holenní kosti levé nohy Tourist Trophy - pád v tréninku v důsledku zadření motoru v rychlosti 230 km/h - úraz obou kolen a pravého kotníku, bezvědomí 180 minut Hořice - pád ve 140 km/h - zlomenina levého bederního obratle, zhmoždění levé ledviny, bezvědomí 30 minut
20
Františkův osud vzal na sebe podobu dvou kol už v útlém dětství
Kluk Šťastnů z Kochánek coby hubený, vlasatý a veselý divoch Dokud ho cyklistika docela nepolapila, patříval k jeho dětství i skautský tábor
21
Po válce byly péráky na příděl, František tedy začínal závodit na starém DKW
Svého prvního závodu se zúčastnil na jaře 1947 na motocyklu DKW pod jménem svého nevlastního bratra, protože sám ještě neměl řidičský průkaz František v plném tempu na „novém“ stroji Norton Manx, který musel být překřtěn na „Blesk Speciál“ (Vyšehradský okruh 1952)
22
Ještě na Nortonu
23
Jeho jméno je ale spojeno s vůní benzínu a se značkou Jawa
Když na ojetém motocyklu Norton skončil na Velké ceně Československa v Brně sedmý, všimly si ho i profesionální stáje. O rok později (tedy 1953) se stal továrním jezdcem Jawy
24
Tovární tým Jawy 1955 – zleva: Janouš, Havel, Šťastný a Berkman
25
1960 Na startu třistapadesátek si kopl největší favorit závodu, tovární jezdec Jawy František Šťastný, do sedla tak nešťastně, že mu sedlo upadlo a on musel absolvovat celý – ovšem vítězný – závod na trubkovém rámu
27
Start třídy 350 v roce Zprava František Šťastný, Kanaďan Frank Perris, Australan Jack Findlay a Bernd Schneider z Rakouska
28
Na Velké ceně Československa s Rhodézanem Garry Hockingem
Na Velké ceně Československa s Rhodézanem Garry Hockingem. V Brně František vyhrál, o dva roky později však už byl Hocking dvojnásobným mistrem světa Čech jako poleno On sám byl člověkem, kterého prostě každý musel mít rád. Neustále se smál a s oblibou říkával, že nikdy není nejhůř. Nikdy nechtěl sedět v jiném sedle než na Jawě nebo ČZ (i když občas proháněl i německou značku MZ). Svou osobitou mluvou říkal, že je "obyčejnej českej kluk, kterej by se všude cejtil jako cizinec. Jen ta jeho Jawa a kamarádi, se kterými závodí, dává kousek domova...“
29
Jako vítěz Velké ceny Slovenska, která se jezdila na piešťanském letišti
Na brněnské trati s Františkem Bočkem na ČZ v těsném závěsu O rok později se Boček zabil v zatáčce na Veselce
30
Vždycky po návratu ze závodního shonu byly okamžiky na vodě balzámem pro duši i tělo
31
Dvě velké české postavy – František Šťastný a Jára Kohout
Dvě velké české postavy – František Šťastný a Jára Kohout. Oba dovedli lidem dávat radost i vzrušení Jako spolujezdec Karla Effy při závodě historických vozidel v Plzni Berle prozrazují, že František je zase po nějakém úrazu
32
František Šťastný East Germany Grand Prix Sachsenring Circuit
17. července ccm
33
Brno 1967, F. Šťastný - Jawa 350
34
Na startovní čáře s číslem 6 František, vedle něho s číslem 38 Sevosťjanov na Vostoku
František vede v závodě třistapadesátek na Sachsenringu. Bývaly tam velké závody s mnohasettisícovými návštěvami
35
Jičin 69 - F.Šťastný
36
Nikdy nežehral na neúspěchy
Nikdy nežehral na neúspěchy. Rozdával radost a když už nezávodil, alespoň vyprávěl o svých letech v sedle strojů Na startu veteránů na Salzburgringu. Po levé ruce slavný tovární jezdec BMW Walter Zeller
38
Imatra (Finsko) cm3
39
Za nejobtížnější silniční motocyklový závod v době aktivního závodění Františka Šťastného byla považována slavná Tourist Trophy, která se od roku 1907 jezdí na britském ostrově Man František právě dokazuje, že slavný můstek Ballaugh Bridge – jedno z nejnebezpečnějších míst Tourist Trophy – se dá skákat i v pětapadesáti letech !
40
S třistapadesátkou v plném tempu na trati v anglickém Doningtonu (1982)
Na Salzburgringu1981 s Johnem Surteesem. Fanda je spokojen, za nejrychlejší čas v třistapadesátkách má větší pohár nežli John, několikanásobný mistr světa
41
Rijeka 1985 – 500 cm3 Společně s kolegou a kamarádem jezdcem Gustou Havlem byl i František Šťastný při své závodní kariéře neodmyslitelně spojený se jménem motocyklové značky Jawa, i když měl samozřejmě nabídky z celého světa a v těch nejlepších závodnických letech by si mohl vybírat... Jenomže pro Františka Šťastného platilo, že by si všude připadal jako cizinec
43
František Šťastný a Giacomo Agostini v Brně
44
Měl talent vypravěče a svérazný, jednoduchý styl češtiny, který se nedá popsat, ale když František Šťastný začal vyprávět a vzpomínat na léta s motorkou, nechybělo kolem něj pokaždé početné publikum
45
Po ukončení závodnické kariéry pracoval v Motoristické redakci Československé televize. I tady byl hvězdou… vtipálek, oblíbený společník, lidový vypravěč
48
Opatija (Chorvatsko), č.39 F. Šťastný
49
Závodil na strojích Jawa 500 2xOHC, Jawa 350 2xOHC i Jawa 250
Závodil na strojích Jawa 500 2xOHC, Jawa 350 2xOHC i Jawa 250. Příležitostně, když Jawa neměla vhodný stroj pro některou objemovou kategorii, startoval i na strojích ČZ (Česká zbrojovka, Strakonice) či MZ (Motorrad- und Zweiradwerk, Zschopau, Německá demokratická republika)
50
Jawa (1967) Jedna z nejrychlejších československých motorek a oblíbený stroj pro mistrovství světa. Závodil na ní i František Šťastný. Hodně blízko měla Jawa k titulu i v roce Anglický závodník Bill Ivy se ale na nové čtyřválcové Jawě zabil Stroj z pražských Strašnic se rozjel až na neuvěřitelných 267 km/h.
52
Olšanské hřbitovy Hudba : František Kmoch – Na motoru
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.