Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Management Vav: Současnost a teorie
Ing. Jiří Franek Olomouc,
2
Osnova Úvod Výzvy věku síťové inteligence
Teorie systému v aplikaci VaV Procesy managementu
3
Osnova Úvod Výzvy věku síťové inteligence
Teorie systému v aplikaci VaV Procesy managementu
4
Úvod Co je to věda, výzkum a vývoj
Věda není „nezávislou proměnnou“, ale je otevřeným systémem ve společnosti se silnou zpětnou vazbou. Je mocně ovlivňována vnějším okolím a její rozvoj je obecně spoluutvářen významnými myšlenkami kulturního prostředí. „Multikolinearita“ (A. Toffler in Prigogine. I, 1977)
5
Osnova Úvod Výzvy věku síťové inteligence
Teorie systému v aplikaci VaV Procesy managementu
6
Výzvy věku síťové inteligence
Vývoj lidské společnosti, Evoluce Vlny Zemědělská Průmyslová Postindustriální Informační, znalostní ? Civilizační vlny 1.zemědělská nahradila předchozí společnost sběračů a lovců 2.průmyslová masová výroba, distribuce, spotřeba, vzdělávání, média, odpočinek, zábava, zbraně (hromadného ničení) standardizace, centralizace, byrokracie nukleární rodina vzdělávací systém továrního typu korporace postindustriální informační věk rozmanitost životních stylů, subkultur adhokracie (flexibilní, „fluidní“ organizace) rychlá adaptace na změny informace jako substitut ostatních zdrojů civilizace třetí vlny bude mít k dispozici více informací a lépe uspořádaných informací, než jsme si před čtvrtstoletím vůbec dovedli představit masová customizace (přizpůsobení na míru) prosumer (producer, consumer) –sbližování výrobce a zákazníka zkracování intervalu mezi jednotlivými vlnami 1. vlna: 8 tisíc let př. n. l. –1650/1750 (tj. řádově tisíce let) 2. vlna: cca 1750 –1955 (tj. tři sta let) 3. vlna: 1955-(tj. řádově dekády)
7
Výzvy věku síťové inteligence
Současný svět prochází postupný přechodem od informační společnosti ke společnosti znalostní. Podle se informační společností obvykle rozumí společnost, kde kvalita života i perspektiva sociálních změn a ekonomického rozvoje v rostoucí míře závisí na informacích a jejich využití Postupným uvědomováním si hodnoty znalostí, která začíná převažovat nad hodnotou informací, volně přechází ke společnosti znalostní. Vodáček, L., Rosický, A.: Informační management. Pojetí, poslání a aplikace. Management Press, Praha, 1997, ISBN
8
Výzvy věku síťové inteligence
Dvanáct odpovídajících témat ve vztahu ke konkurenční strategii podniku: 7. Konvergence 8. Inovace 9. Role zákazníka10. Bezprostřednost 11. Globalizace 12. Nerovnosti 1. Kvalifikace 2. Digitalizace 3. Virtualizace 4. Molekularizace 5. Integrace/síťová orientace 6. Zánik mezičlánků
9
Osnova Úvod Výzvy věku síťové inteligence
Teorie systému v aplikaci VaV Procesy managementu
10
Teorie systému v aplikaci VaV
Faktory působící na systém Fáze růstu organizace Manažer a tým Klasifikace myšlenkových směrů managementu
11
Teorie systému Základním projevem určitého celku jeho chování vůči svému okolí, které je představováno reakcí systému na působení vstupních podnětů – stimulů z okolí. Zákonitosti chování systému jsou nezávislé (relativně) na prvcích, z nichž je systém sestaven, a určující pro jeho průběh je upořádání vazeb mezi prvky, tj. struktura systému.
12
Teorie systému Informace Materiál Finance Pracovníci Zboží a služby
Transformace Zboží a služby OKOLÍ Stimuly SYSTÉM Reakce Zpětná vazba
13
Faktory působící na systém
Externí Ekonomické Politické Sociální Demografické změny Změny v chování společnosti Konkurence Interní Organizační kultura, chování atd.
14
Fáze růstu organizace Krize vedení Majitel (zakladatel) vs. Manažer
Případová studie RKL Media
15
Fáze růstu organizace Krize autonomnosti organizační struktura
dělba práce v organizaci delegování
16
Fáze růstu organizací Krize řízení Střet zájmových skupin
Majitelé (akcionáři) Management Zaměstnanci
17
Fáze růstu organizace Krize „červené pásky“ společnost
společenská odpovědnost firem CSR další zájmové skupiny
18
Manažer a tým Management a leadership
Motivace, dispozice a pracovní prostředí Kompetentnost
19
Manažer a tým Vlastnosti manažera odpovídající intelektuální úroveň,
organizační schopnosti, vědomí odpovědnosti, umění rozhodovat, integrita osobnosti.
20
Klasifikace myšlenkových směrů managementu
1. etapa (vědecké řízení, pracovní postup) 2. etapa (plánování, nové metody) 3. etapa (spolupráce, konkurence) 4. etapa (flexibilita, komunikační technologie, intelektuální kapitál)
21
Osnova Úvod Výzvy věku síťové inteligence
Teorie systému v aplikaci VaV Procesy managementu
22
Procesy managementu Plánování Organizování Vedení lidí Kontrola
23
Procesy managementu P O V K TOP STŘED 1. LINIE
24
Plánování Strategie Cíl (budoucí stav) Plán
je podnikatelská koncepce, styl pod. chování, který přivede pod. ke současného stavu ke stavu cílenému. Cíl (budoucí stav) Hierarchická soustava SMART Plán je písemný dokument, který je časově vymezen.
25
Plánování Hierarchie plánování: Realizace Kontrola Strategie
Dlouhodobý plány Roční taktické plány Krátkodobé operační plány Realizace Kontrola
26
Organizování Identifikace a klasifikace pořadových činností
Seskupování činností potřebných pro dosažení cílů Zabezpečení horizontálního a vertikální koordinace (propojení v org. struktuře). Organizační struktury
27
Organizování Organizační struktury liniově organizační struktury,
funkcionální organizační struktury, liniově štábní organizační struktury, Divizionální, organizační struktury s pružnými prvky(maticová struktura)
28
Vedení lidí Vedení lidí má za úkol řídit pracovní výkon a rozvoj pracovníků Řízení Hodnocení a kontrola Odměňování a motivace Rozvoj lidí Komunikace, pracovní atmosféra
29
Vedení lidí Manažer vědeckovýzkumného útvaru má za úkol skloubit formální i neformální metody řízení. Jeho cílem je zabezpečit vysokou úroveň motivace, zápalu a orientaci pracovníků na splnění cílů. Musí řídit jejich rozvoj, ale také dávat pozor na to, aby tím neutlumil jejich inovační potenciál.
30
Kontrola Kontrola v užším pojetí znamená zjišťování odchylek realizace od plánu. V širším pojetí na ni můžeme nahlížet jako na komplex činností zahrnující rozpočetnictví, audit, plánování, využití informační techniky aj.
31
Kontrola získávání a výběr informací ověření správnosti
hodnocení procesů závěry a návrhy opatření zpětná kontrola
32
Kontrola Specifika VaV Časová náročnost vs. stanovené termíny
Výsledky tvůrčí činnosti jsou špatně předvídatelné Podnikový čas vs. čas VaV Některé procesy nelze přerušovat (nové metody bezdotykové kontroly )
33
Virtuální organizace Dnešní směr komunikace, globálních operací a rozvoje virtuálních technologií stále více usnadňuje vznik virtuálních organizací a postupně maže některé nevýhody oproti klasickému VaV. Virtuální organizace dnes již překonávají klasické VaV.
34
Virtuální organiazce Výhody:
Flexibilita s možností měnit konfiguraci pracovního prostředí Členové týmu nemusejí pracovat ve stejný čas a na stejném místě Mají náročný rozvrh a daná pravidla práce (termíny), mohou pracovat okamžitě Snižují čas na vývoj (uvedení na trh) Efektivnější rozhodování na úrovni VaV
35
Virtuální organizace Výběr členů nezáleží na místě (mohou využít talenty ze všech koutů světa) Vyšší produktivita, rychlejší vývoj Vyšší míra volnosti (časové flexibility) Vysoká míra koheze Snadný management práce a monitoring Využívání zdrojů z celého světa Akceschopnost a reakce na měnící se prostředí Seberegulace a sebekontrola Nástroj pro globální spolupráci a vývoj
36
Virtuální organizace Nevýhody Nedostatek fyzické interakce
Strukturovaný, kontrolovaný a formální proces Možné komplikace z důvodu velké vzdálenosti (časové zóny, kultura apod.) Komplementarita technologií (připojení k internetu apod.)
37
Virtuální organizace Různé myšlenkové procesy závislé na národnosti a kultuře Odpor pracovníků k většímu využvání technologií (náročnost programů apod.) Kulturní diversita může mít dopad na výkonnost týmu Členové týmu potřebují zvláštní školení a motivaci Riziko spojené se závoslotí na ICT
38
Děkuji za pozornost
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.