Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

(c) 2011 Jakub Musil.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "(c) 2011 Jakub Musil."— Transkript prezentace:

1 (c) 2011 Jakub Musil

2 Kubismus – historie a charakteristika Kubismus – galerie
Futurismus – historie a charakteristika Futurismus – galerie (Kubo)futuristická literatura (c) 2011 Jakub Musil

3 (c) 2011 Jakub Musil

4 Analytický kubismus (1909-12) Syntetický kubismus (1912-14)
Kubismus se začal formovat kolem roku 1906 v díle Pabla Picassa a Georgese Braquea (Paříž) Ovlivněni Cézannem a černošským sochařstvím Picasso: Avignonské slečny (1907) Nikdy nebyl vydán oficiální manifest Slovo kubismus použil poprvé kritik Louis Vauxcelles v hanlivém významu v souvislosti s výstavou Braquea Analytický kubismus ( ) Syntetický kubismus ( ) (c) 2011 Jakub Musil

5 Redukce zobrazovaného na základní geometrické útvary
Analytický kubismus Rozbití objektu, zobrazení z více úhlů Extrémně tlumená barevnost Syntetický kubismus Skládání objektu z částí, konstrukce nové reality Koláže Analytický kubismus je charakteristický tendencí k rozebírání a rozbíjení reality, zobrazování z různých úhlů, v různých stádiích pohybu et cetera. Syntetický kubismus pak z těchto poznatků vyšel a objevuje se v něm snaha naopak vytvářet svět z různých kousků. Stejný průběh budeme sledovat i u futurismu. (c) 2011 Jakub Musil

6 Zátiší s talířem třešní (Cézanne; 1885-87)
V tomto proto-kubistickém obraze si lze povšimnout nejen zjednodušení tvarů ovoce, ale především zvláštního náklonu jedné z misek. Nejde o vložení jiného úhlu pohledu, nýbrž byla část scény opravdu podepřena. To na zvláštnosti takového záměru ale neubírá.

7 Avignonské slečny (Picasso; 1907)
Avignonské slečny jsou pokládány za první kubistický obraz. Sledujeme zde značnou redukci tvaru a jakési lámání prostoru spolu s omezenou barevnou paletou. Nejvýraznější je zde ovšem (říká se, že ve skutečnosti nevědomá) inspirace domorodým uměním.

8 Housle a svícen (Braque; 1910)
Vrcholný analytický kubismus – housle a svícen jsou rozbity na mnoho částí zobrazených naprosto odděleně a v různých úrovních detailu.

9 Portrét Daniela-Henryho Kahnweilera (Picasso; 1910)
Příklad kubistických postupů v portrétu – zdá se, že je zde výrazně kubizováno samotné světlo.

10 Láhev Anis del Mono (Juan Gris; 1914)
Přechod mezi analytickým a syntetickým kubismem. Syntetický kubismus víceméně vynaleznul koláž.

11 Zátiší s výpletem židle (Picasso; 1912)
Syntetický kubismus zajímavě pracující s materiály.

12 Tenora (Braque; 1913) Čistý příklad rané kubistické koláže.

13 Zátiší s podnosem (Emil Filla; 1914)
Český kubismus – nejvýraznější představitel Emil Filla. Omluvte obrazovou kvalitu.

14 Dům U Černé Matky Boží (Josef Gočár; 1911-12)
Typicky českým fenoménem, za kterým k nám cestují davy nadšenců, je kubistická architektura. Nejznámější stavbou je nejspíše Dům U Černé Matky Boží a interiér v něm sídlící kavárny Orient. Dům U Černé Matky Boží (Josef Gočár; )

15 Vila stavitele Bedřicha Kovařovice (Josef Chochol)
Kubistická architektura v odvážnějším podání, blíže sledujícím postupy výtvarného umění.

16 (c) 2011 Jakub Musil

17 Futurismus má kořeny v Itálii
Manifest futurismu (F. T. Marinetti) vydán 20. února 1909 v Le Figaro Manifest futuristického malířství (1910) Giacomo Balla, Umberto Boccioni, Carlo Carrá, Luigi Russolo a Gino Severini Semknutá skupina umělců, ale rozdělená mezi Florencii a Milán Postupně další manifesty: architektonický, sochařský, filmařský, literární Hnutí brzy proniká do Ruska, kde se projevuje především jako tzv. kubofuturismus Zlatý věk futurismu končí s příchodem války a sovětské revoluce Ve 20. letech přichází druhá vlna futuristů opět v čele s Marinettim Komplikovaný vztah s fašismem Futurismus, především jeho čelní představitel Marinetti, měl velmi komplikovaný vztah s fašisty a Mussolinim. Futuristé dlouho požadovali nastolení nového režimu a nové Itálie a v Mussolinim se pak zhlédli jako v ideální hlavě revoluce. Šlo spíše o jakési smyslové pomámení. Marinetti se snažil nechat futurismus vysvětit na národní umění, Mussoliniho však žádné umění moc nezajímalo a pouze si užíval podpory tak vlivné skupinky lidí. (c) 2011 Jakub Musil

18 Zachycení pohybu, rychlosti
Oslava současnosti, budoucnosti, mechanizace, lidské aktivity, mládí, nebezpečí, ráznosti, války, násilí, patriotismu, velkoměsta… Programové odmítnutí veškerých stylů a témat minulosti – (passéismus) Provokace! V výtvarném umění: výrazná barevnost „Silové linky“ „pohyb a světlo ničí pevná tělesa“ Umění jako součást života Univerzální dynamika Futuristé si velmi zakládali na svém mediálním obrazu. Neustále se snažili provokovat manifesty a prohlášeními; jejich večírky potom byly semeništěm naprostého anarchismu. Bývají proto také položertem označováni za proto-punkery. (c) 2011 Jakub Musil

19 Vstávající město (Boccioni; 1910)
Poměrně raná futuristická malba. Spatřujeme oslavu silných koní vzdorujících lidské nadvládě – scéna je extrémně dynamická, nepřehledná a zářivá. Takto přírodní motiv později nebude ve futurismu příliš častý; styl malby pak zůstal charakteristický pro Boccioniho. Vstávající město (Boccioni; 1910)

20 Pohřeb anarchisty Galliho (Carrà; 1911)
Na tomto díle je zajímavý jeho politický náboj. Také zde ale vidíme znak, který futurismus bude dlouho provázet – trajektorie pohybu. Barevná paleta je také naprosto typická. Pohřeb anarchisty Galliho (Carrà; 1911)

21 Ulice proniká do domu (Boccioni; 1911)
Sledujeme člověka z balkónu pozorujícího kubisticky pokřivenou, všechny smysly zaměstnávající činnost velkoměsta se stejným zájmem, jako romantik rozeklanou krajinu.

22 Siločáry! Velmi typický znak; nelítostný postup téměř doslova zapáleného davu a hluk, který vydává, je zde viditelně zorbazen. Revolta (Russolo; 1911)

23 Dynamika psa na vodítku (Balla; 1912)
Studie dynamiky, opět používající techniku trajektorií. Dynamika psa na vodítku (Balla; 1912)

24 Dynamika automobilu (Russolo; 1912)
A další dynamické studie, nyní však v siločarách. Automobil byl vděčným tématem futuristů první vlny, tedy před rozšířením moderních letadel. Dynamika automobilu (Russolo; 1912)

25 A úplně nakonec kombinace obou postupů.
Kůň a jezdec (Carrà; 1912)

26 Dynamika fotbalisty (Boccioni; 1913)
Zde se figura samotného objektu kompletně ztrácí v sumě pohybů a emocí. Dynamika fotbalisty (Boccioni; 1913)

27 Abstraktní rychlost (Balla; 1913-14)
Futurismus také zkoumal možnosti zobrazení svých oblíbených témat abstrakcí. Abstraktní rychlost (Balla; )

28 Obrněný vlak (Severini; 1915)
Zde jsou zvýrazněny další aspekty futurismu – oslava pokroku, války a strojů

29 Jedinečné formy kontinuity v prostoru (Boccioni; 1913)
Nejznámější dílo futuristického sochařství, zastoupeného především Boccionim. Tělo je deformováno svou dynamikou – futurismus ve skutečnosti zajímavě prozkoumával lidské vnímání, neboť opravdu vidíme člověka v pohybu, ne zmrazeného a autobus vskutku na chvíli „pohltí“ nebe, aby je zase vypustil. Kolik nohou má běžící člověk? Jedinečné formy kontinuity v prostoru (Boccioni; 1913)

30 Akt sestupující ze schodů (Duchamp; 1912)
Trajektorie pohybu dovedená do dokonalosti a spojená s kubistickými sklony.

31 Cyklista (N. Gončarova; 1913)
Tato reprodukce zde reprezentuje ruskou odnož futurismu, která se porůznu mísila s konstruktivismem a jinými směry, zato se ale výrazně projevila v literatuře. Cyklista (N. Gončarova; 1913)

32 Městská krajina (Fortunato Depero; 1930)
Syntetický futurismus, poválečná generace umělců snících o zářných městech budoucnosti. Městská krajina (Fortunato Depero; 1930)

33 Incuneandosi nell’abitato (In tuffo sulla città) (Tullio Crali; 1939)
Aeropittura (vzdušná malba) – v druhé generaci futuristů letadlo nahradilo automobil v roli vzývaného vtělení lidského vědění a pokroku. Incuneandosi nell’abitato (In tuffo sulla città) (Tullio Crali; 1939)

34 Nové město (Antonio Sant‘Elia; kolem 1914)
Futuristická architektura se vyznačovala značným megalomanstvím a technokratickou majestátností.

35 Architektonická studie (Virgilio Marchi; kolem 1919)
Architektura pozdního futurismu naopak více sledovala křivky a dynamiku.

36 Futuristické obleky (Balla; kolem 1914)
Nedílnou součástí futuristických dýchánků byla recitace básní v podivných kostýmech. Futuristické obleky (Balla; kolem 1914)

37 Intonarumori (Russolo) ukázka: Probouzení města
Důležitou složkou futuristického hnutí byla také hudba – ovlivnila totiž další směřování experimentů ve 20. století, jako například musique concréte. Futuristé eliminovali tón a harmonii a soustředili se na zvuk jako takový, skládaje městské symfonie ze zvuků kašlavých, klepavých a podobně, tzv. intonarumori. Tento odkaz opravdu přežívá nejen na alternativní scéně dodnes. Intonarumori (Russolo) ukázka: Probouzení města

38 Futuristická kuchařka (Marinetti; 1932)
Aerojídlo: Přísady: olivy, fenykl, kumquat Jí se pravou rukou, zatímco levá přejíždí po hedvábí, pískovém papíru a sametu Na strávníka je namířený velký větrák či vrtule letadla Číšníci rozstřikují vůni karafiátů Ke všemu hraje Wagnerova opera Kuře Fiat Kuře opečené s kuličkami z ložisek vevnitř „Poté, co maso plně nasákne chuť ocelových kuliček, servírujeme se šlehačkou.“ Italská prsa na slunci Dvě polokoule marcipánu ozdobené dvěma jahodami a dochucené černým pepřem Zvláštní provokací byla Marinettiho Futuristická kuchařka, ve které publikoval několik švihlých receptů a také svůj Manifest futuristické gastronomie, který ve své době vyhnal italské hospodyňky na ulici kontroverzním návrhem na absolutní zákaz konzumace těstovin, které podle něj nejsou jídlem válečníků. Také je zde ale zdůrazněno dráždění všech smyslů u jídelního stolu, používání vědeckého vybavení k přípravě jídla a zahrávání si s očekáváními strávníka. Jeden z nejpopulárnějších směrů současné gastronomie, tzv. molekulární gastronomie, stojí na stejných základech. Futuristická kuchařka (Marinetti; 1932)

39 (c) 2011 Jakub Musil

40 Guillaume Apollinaire F. T. Marinetti S. K. Neumann
Vladimir Majakovskij Velemir Chlebnikov Alexej Kručonych (c) 2011 Jakub Musil

41 Rozbití souvislostí, volné asociace a ostré přechody
Futuristický námět Do různé míry rozbití gramatiky, syntaxe, interpunkce a struktury Důraz na fonetickou hodnotu slova Typografický experiment (c) 2011 Jakub Musil

42 Básník, výtvarný kritik, propagátor kubismu
Wilhelm Albert Wladimir Alexandre Apollinare de Kostrowitzky ( ) Básník, výtvarný kritik, propagátor kubismu Kubofuturistická báseň „Pásmo“ (sbírka Alkoholy) Skoky z místa na místo Roztříštěný mnohočetný pohled Každý verš = jeden obraz „Kaligramy“ (c) 2011 Jakub Musil

43

44 Tím starým světem přec jsi znaven na konec Pastýřko Eiffelko jak bečí stádo mostů dnes Řecký i římský starověk se ti už přežily Zde antické se zdají být už i ty automobily Jen náboženství zůstalo docela nové jenom ono Zůstalo prosté jak hangáry v přístavu avionů Jediné neantické v Evropě křesťanství je Evropan nejmodernější jste vy ó papeži Pie A tobě brání stud když okna na tebe hledí Vstoupiti do kostela a jít tam ke zpovědi Čteš letáky ceníky plakáty jež zpívají hlasitě Toť dnešní poesie zatím co prosou žurnály sytí tě Jsou krváky po šestáku samé detektivní případy Portréty velkých osob a sterá různá záhlaví Viděl jsem dnes a jméno už nevím pěknou ulici Novou a čistou byla to sluneční polnice Šéfové dělnice a krásné písařky z bureau Z pondělí do soboty čtyřikrát denně tudy se berou Zrána tu třikrát tovární píšťala plačky zní Chraptivý zvon tu zaštěká k poledni Nápisy na zdech a tabulích štíty a vyhlášky Vřeští a štěbetají jak o závod s papoušky Mám rád tu pěknou ulici průmyslu a píle Ležící v Paříži mezi třídou des Ternes a ulicí Aumont-Thiéville. Hle mladá ulice a ty sám jsi jen malé dítě Tvá matka jinak než modře a bíle nešatí tě Cestování prostorem a časem je naprostou samozřejmostí; každý verš je potom většinou samostatná jednotka.

45 Avion snáší se posléz aniž křídla složil  Tu vlaštovek miliony nebeský prostor ožil  Letmo se blíží havrani sovy sokoli naši ptáci  Z Afriky přicházejí ibisi marabuti plameňáci  Pták Noh jejž básníci a pohádkáři slaví  V pařátech nese leb Adamovu kostru první hlavy  Z obzoru letí orel a vyráží velký křik  A z Ameriky došel malý kolibřík  Z Číny sem přišli pihi pružní a nohatí  Co mají po jednom křídle a mohou jen v páru létati  Pak ejhle holubice duch neposkvrněný sám  Jejž provází lýrovec a tisícioký páv  A fénix hranice jež sama se zapálí  V svém žhavém popelu vše na chvíli zahalí  Sirény opustily své nebezpečné úskaliny  A chvátají krásně zpívajíce všecky tři  A všichni orel fénix i pihi z Číny  Se s létacím strojem svorně pobratří  Má oblíbená, tematicky velmi futuristická část Pásma, ve které se ptáci z celého světa (mnozí z nich naprosto fantasmagoričtí) přilétají pobratřit s novým přírůstkem do své rodiny – letadlem. Mezi přírodou a technikou je úplně setřen rozdíl, stejně jako mezi fantazií a realitou – je to pasáž trochu snová.

46 Jsi v zahradě hospůdky v okolí Prahy Cítíš se zcela šťasten na stůl růži ti dali A místo abys psal svou povídku lenošíš pohříchu Hledě na mandelinku spící v růžovém kalichu V achátech Svatovítských zříš zděšen své vlastní rysy Na smrt jsi smuten byl v ten den kdy sebe v nich objevil jsi Podoben Lazaru kterého světlo drtí Pozpátku točí se ručičky hodin v židovské čtvrti A ty couváš ve vlastním životě pomalu Jda na Hradčany nahoru a poslouchaje k večeru Jak v hospodách české písně zpívají Hle jsi uprostřed melounů v Marseilli Hle jsi v Koblenci v hotelu s obrem na vývěsní tabuli Hle sedíš v Římě pod japonskou mišpulí Hle jsi v Amsterodamu s dívkou jež je ošklivá a tobě hezká se zdá Říká že se brzo se svým studentem v Leydech sezdá Tam najímají pokoje Cubicula locanda v latině Vzpomínám toho byl jsem tam tři dny a v Goudě neméně Jsi v Paříži od soudce vyslýchán Jak zločinec zatčen a do vězení dán V bolestných cestách i šťastných jsi proběhl kus světa Dřív než jsi postřehl lež a svoje leta V dvaceti láskou trpěl jsi a ve třiceti zas Jak blázen žil jsem a ztratil jsem svůj čas První sloka ukázky je ryze čítanková – často se uvádí proto, že Apollinaire opravdu zahlédl svůj obraz v achátu ve zdi kaple sv. Víta. Dále zde dochází k eskalaci rychlosti přesunů do šíleného tempa, když najednou se zároveň začneme stejnou rychlostí valit do minulosti a zažíváme flashbacky.

47 A ty piješ ten líh palčivý jako života bol Tvého života jejž piješ jako alkohol Chceš domů pěšky jít a míříš stranou Auteuile Spát mezi svými modlami z Oceanie a Guineje Jsou to Kristové jiné víry a jiných bohoslužeb Nižší Kristové temných nadějí a tužeb Sbohem sbohem jsi ospalý Slunce uťatá hlava Se kuku kutálí Nakonec vše vyvrcholí naprostým přijmutím a pohlcením toho všeho. Tedy, ta obrovskost, neuchopitelnost a rozvětvenost světa, která byla dosud tak expresivně popisována, je nyní pohlcována jedním člověkem. Nikdo z nás se tomu nevyhne, musíme obsáhnout svět, který se každou sekundou komplikuje. Pro zajímavost: v poslední sloce je v původním znění fakt, že hlava byla uťata, zdůrazněn slovní hříčkou na základě slova „coup“.

48 V Kaligramech Apollinaire experimentuje s typografií a grafickým vzhledem básně, což je typické pro celou avantgardu 20. století.

49 Filippo Tommaso Emilio Marinetti (1876 – 1944)
Otec literárního futurismu „Manifest futurismu“ (1909) „Osvobozená slova“ Vizuální poezie Válečná poezie (sbírka „Zzang tůmp tůmp“) Divadelní hra „Ohnivý buben“ Zvukomalba (c) 2011 Jakub Musil

50

51 1) Chceme opěvovat lásku k nebezpečí, energii a odvahu
1) Chceme opěvovat lásku k nebezpečí, energii a odvahu. 2) Statečnost, smělost a vzpoura se stanou základními prvky naší poezie. 3) Až dodnes literatura velebila zamyšlenou nehybnost, extázi a spánek. My chceme zdůrazňovat útočný pohyb, horečnatou nespavost, poklus, salto mortale, facku a úder pěstí. 4) Tvrdíme, že nádhera světa se obohatila o novou krásu: rychlosti. Závodní vůz, jehož karoserii zdobí lesklé trubky, které se podobají hadům s výbušným dechem...řvoucí auto, jehož motor připomíná kartáčovou palbu, je krásnější než Níké Samothrácká. 5) Chceme opěvovat muže, jenž drží kormidlo, který proniká kopím svého ducha zeměkoulí a po její oběžné dráze. 6) Básník musí být stravován žárem, leskem a velkolepostí, aby rozmnožil vášnivé zanícení praprvků. 7) Krása je již jen v boji. Dílo, které nemá agresivní charakter, nemůže být mistrovské. Básnické dílo musí být pojato jako prudký útok na neznámé síly, aby je donutilo sklonit se před člověkem. 8) Stojíme na nejkrájnějším předhůří staletí! - Proč bychom se měli ohlížet zpět, když chceme prolomit tajemné brány nemožného? Čas a prostor včera zemřely. Žijeme již v absolutnu, neboť jsme vytvořili věčnou, stále přítomnou rychlost. 9) Chceme oslavovat válku - tuto jedinou hygienu světa - militarismus, vlastenectví, ničivou činnost těch, kdo přinášejí svobodu, krásné ideje, pro něž stojí za to zemřít, a pohrdání ženou. 10) Chceme zničit muzea, knihovny a akademie všeho druhu, chceme bojovat proti moralizování, feminismu a proti každé oportunní nebo prospěchářské zbabělosti. 11) Budeme opěvovat velké masy lidí, nadšené prací, rozkoší a vzpourou, budeme opěvovat mnohobarevnou revoluční záplavu v moderních hlavních městech, budeme opěvovat žár arzenálů a loděnic, probleskující nocí oslňujícími elektrickými měsíci, žravá nádraží, hltající dýmající hady, továrny zavěšené v oblacích svými vysoko se vinoucími kouřovými provazy, mosty rozkročené jako obrovití atleti nad řekami, třpytící se ve slunci jako čepele nožů, dobrodružné parníky, které se ženou k obzorům, mohutné lokomotivy, jejichž dusání na kolejích zní jako krok obrovských kovových ořů, držených na uzdě spletí trubek, a klouzavý let letadel, jejichž vrtule rachotí ve větru jako prapor a zdá se, že pochvalně tleská jako nadšený dav. Bublající, oprsklé manifesty byly oblíbenou specialitou futuristů.

52 Osvobozená slova jsou zcela svobodným výrazem vesmíru, zbaveného mluvnických a slovesných pravidel, novým názorem a citem pro věci, měřítkem všehomíra, vyjádřeného součtem sil v pohybu. A tyto síly se kříží v našem spolucítícím a tvořícím já, které je výrazně zaznamenává všemi možnými prostředky. Futurističtí básníci uvádějí v soulad barvy, hluky, hřmoty, zvuky, tvoří výrazná seskupení pomocí řeči a nářečí, aritmetických a geometrických formulí, neužívaných, znetvořených a vynalezených slov, hlasů a skřeků zvířat, hukotu motorů atd. Zrušení interpunkce. Když přídavná jména, příslovce a spojky jsou odstraněny, i interpunkce se přirozeně stává zbytečnou, neboť v rozmanitém sledu slohu, který sám sebe tvoří, průtahy způsobené čárkami a tečkami jsou absurdní. K zesílení některých pohybů a značení směru buďtež použity matematické a hudební značky x + : - = > < . Poezie má býti nepřetržitou řadou nových představ, bez nich pak trpí chudokrevností a bledničkou. Abychom mohli uchopiti a vystihnouti vše, i nejprchavější a nezachytitelné záchvěvy hmoty, musíme utvořiti těsné shluky představ nebo analogií, které pak vrhneme do tajuplného moře úkazů. Stvoříme spolu ještě něco, co nazývám volnou obrazotvorností. Jednoho dne dopějeme k vyššímu umění; odvážíme se vynechati prvotní významy analogií a ponecháme jen sled druhotných. Snad nám potom nebude rozuměno. Vždyť není zapotřebí, aby nám bylo rozuměno. Podporujme tvrdošíjně "ošklivost" v literatuře a zbavme se obřadností Skladba musí býti zrušena a podstatná jména buďtež náhodně dle svého vzniku umístěna. Sloveso budiž užíváno jen v infinitivu, ... aby se pružně přimklo k podstatnému jménu a nepodřazovalo je spisovatelovu "já" -, které pozoruje nebo si představuje ... Přídavné jméno musí být odstraněno, aby obnažené podstatné jméno zachovalo svoji význačnou barvitost. *** Osvobozená slova jsou manuálem Marinettiho básnické teorie.

53 Poledne ¾ flétny kňučení vzplanutí tůmp tůmp poplach praskot sténání pochod břinkot tlumoky pušky dřeváky řebíky děla hřívy kola náboje židi koblihy chléb olej písničky stánky zavanutí měňavost hnis smrad skořice nechutnost přítok odtok pepř srážky vír hmyz oranžovníky v květu jemnost bída kostky karty jasmín + muškát + růže arabeska mozaika mrcha zježení bačkory strojní pušky = oblázky + příboj + žáby břinkot pytle pušky děla železo ovzduší = olovo + láva smradů + 50 vůní dlažba žíněnka odpadky trus mrchy flik-flak hromada velbloudi osli zmatek stoka labyrint hedvábí azur galabich cinkot peněz purpur pomeranče mucharabich oblouk překročení rozdvojení místečko hemžení Futuristické básně byly recitovány na dýcháncích za doprovody všemožných hluků. Procítěná recitace byla nutností, stejně jako schopnost vlastní interpretace, neboť báseň je zde opravdu zabalená jako nábytek z IKEY. Ku prospěchu jí však buď, že je k ní alespoň přiložen poměrně relevantní manuál a všechny potřebné nástroje ve formě manifestu a matematické diakritiky.

54 Autentický záznam z recitace
Autentický záznam z recitace. Všimněte si použití osvobozených zvuků a fonetického nonsensu.

55 Vizuální poezie - futurismus opět otevírá dveře novým způsobům vyjádření.

56 Tato báseň je o to zapeklitější, že k recitaci určená je, ale vyžaduje neuvěřitelnou míru schopnosti interpretace.

57 Stanislav Kostka Neumann (1875 - 1947) Významný český básník
Prošel všemi etapami moderního umění Dekadence, anarchie Nové zpěvy – oslava civilizace (c) 2011 Jakub Musil

58

59 My, dráty telegrafní, telefonní a elektrické, abychom neměly dlouhou chvíli, zpíváme si zmrazeným hlasem, lhostejny ke všemu, co jest lidské, tu mezi domy a paláci, tu mezi poli a lesy, mezi a nad nimi, podle silnic a tratí bzučíme monotónně, neznajíce touhy ni chtíče, studené, kovové, neschopny nenávidět, milovati, napjaty mezi kandelábry, sloupy a tyče, k otroctví paralelnímu, aniž cítiti můžeme je, vedeny do dálek nesmírných, křížem a krážem hnány přes všecko, co strmí, i přes všecko, co zeje, k stanicím, úřadovnám, elektrárnám pevně připoutány, zpíváme zpěvy mechanického ze sebe vykoupení do větru, který neslyší, a do světla, jež jest hluché, docela pohříženy do snění, jež sněním není, jak rákosu dozrálého stéblo mrtvé a suché bzučíme nad životem, jenž se nás nedotýká, ač pro něj jsme tu, jím prostupujeme, mu sloužíme dokonale, zpíváme zpěvy, v nichž všechno se vším se stýká, den ze dne stejné a přece den ze dne jiné stále. (úryvek) Krásně futuristické dílo personifikující dráty a stavějící je do pozice utlačovaných mas, kterým je přisouzena práce, jíž nerozumějí a jež se jich ani v nejmenším netýká. Úvahy o vztahu člověka a stroje/techniky, které tato báseň svým netradičním pohledem inspiruje, jsou nevyčerpatelné.

60 Důstojný slone, v pralese zdiva zavřený jako ve vězení, a přece na svém a jediném možném místě! Olej a barvy, jimiž tě krmí zpocení lidé v zasklené stáji, noří tě v tropickou atmosféru, jež je ti po chuti a lepí se ti na hladké, lesklé údy. Syt stále, opatrován, cíděn jak na svatbu dívka, na dané znamení, věrně konáš svůj nejlepší kousek, ač nepřicházejí a neplatí vstupné, aby ti zatleskat mohli, ač děvčátko v slaměném kloboučku s červenou stuhou nepodává ti kostky cukru. *** Zatímco příroda přestala rodit živočišné tvé předky, nádherné rody, velebné nad pomyšlení, z nového věku a lidského mozku se rodíš, obludo mechanická, obludo krásná, moudrá, stále se zdokonalující a jedna ze stera podobných tobě i nepodobných z nesčetné rodiny dobývající světa. Horoucí slavíku, jenž k zemi jsi přimontován a přece vášnivě tlučeš ve velkoměstských nocích, ve všech, kromě neděl a velikých svátků! Kvintesenciální futuristická óda na stroj prostoupená silným sexuálním nábojem. Dále už zajít nelze. Je zde oslavován průmysl a masová výroba, krása zrozená z lidského intelektu.

61 Vladimir Vladimirovič Majakovskij (1893 – 1930)
Čelní představitel ruského kubofuturismu Odlišení od italského futurismu Almanach „Políček veřejnému vkusu“ (1912) Poémy na téma lásky, revoluce Oblak v kalhotách (1915) Schodkový verš Po sovětské revoluci začíná pracovat pro Agitprop Jeho další tvorba už je silně politicky nabitá Spáchal sebevraždu Zajímavé je, že Majakovskij se nechal komunismem strhnout podobně, jako Marinetti fašismem, jen byl podstatně úspěšnější v tvorbě „oficiálního“ umění. (c) 2011 Jakub Musil

62

63 Pramálo chamraď utrpěla zatím. Práce je mnoho a musí dospívat
Pramálo chamraď utrpěla zatím. Práce je mnoho a musí dospívat. Je třeba život nejdříve předělati, až jej předěláme – lze jej vyzpívat. Tato doba nesnadná je pro pera. Řekněte však, všichni kulhavci vy zdejší, kde, kdy, který velikán si vybíral cestu snazší a prošlapanější? Slovo – toť vojevůdce člověkovy síly. Vpřed! Aby jak bomby se vzadu trhal čas. Aby v běhu poryvy větru rozvichřily a zpět rvaly jenom rozcuchaný vlas. Dny planety naší jsou veselím málo vybaveny. Je třeba však radost vyrvat z rukou příštích let. V životě tomto umřít těžké není. Je mnohem těžší život vytvářet (úryvek; př. Jiří Taufer) V této lehce tendenční básni je slovo oslavováno jako válečná zbraň a poeta jako hrdina. Také je zde použit schodkový verš.

64 Ze sametu svého hlasu Já sešiji si černé kalhoty
Ze sametu svého hlasu Já sešiji si černé kalhoty. Žlutou blůzu ze tří metrů západu si utkám. Po světovém Něvském, přes lesklé jeho břehy ty Se proflákám krokem Don Juana a floutka. Ať země křičí ze zženštilých niv: „Ty přišel jsi zelená jara znásilňovat!“ Já odseknu slunci, drze se zašklebiv: „Jak hezké je na asfaltu ráčkovat slova!“ Ne-li snad proto, že nebe je na kytkách, Že zem je mně milenkou v té svátečnosti věčné, Já dám vám básně veselé jak chrastítka, Jak zubní kartáčky ostré a užitečné. Ženy, milující maso, a také vy, Slečno, v jejímž pohledu jsem sestru potkal- Zasypejte mne, básníka, svými úsměvy, Já si je našiji jak květy na halenu floutka! 1913 (př. Jiří Taufer) Narcismus Majakovského v této básni ani tak neprosvítá, jako spíš nepříjemně svítí čtenáři do očí. Doslova je zde vystiženo mládí, jedno z klasických futuristických témat. Jde o krátkou oslavu (?) nové generace, snad je nakousnuto i naprosto anachronistické téma celebrit. Také básnická teorie je zde komentována – Majakovskij upozorňuje na svůj nezájem a přírodu, kterou tak opěvoval ruský romantismus, a přirovnává své básně k předmětům denní potřeby vytvořeným lidmi.

65 Viktor Vladimirovič Chlebnikov (1885 – 1922)
Známý především jako tvůrce a teoretik tzv. zaumného jazyka Zaum = za rozumem a racionálním chápáním slov „slovo jako takové“, tedy soubor zvuků, může mít pro člověka hluboký význam, i když pro něj neexistuje objektivní denotace Inspirace magií a jazykem dětí – návrat ke kořenům „univerzálního jazyka“ Symbolismus Spoluautor futuristické opery „Vítězství nad Sluncem“ (c) 2011 Jakub Musil

66

67 Lieeej - zněl ovál líček. Gzi - gzi - gzeo řetěz zněl.
Bobeóbi zněla ústa. Veeómi zněly oči. Pieéo zněly brvy. Lieeej - zněl ovál líček. Gzi - gzi - gzeo řetěz zněl. Tak na plátně jakýchsi souvztažností vně rozměrů žila Tvář. (př. Jiří Taufer) Zaumné básně schválně vytvářejí hluboce osobní interpretace, proto není jednoduché o nich objektivně mluvit. Lze pouze vposluchače vyzvat k tomu, aby se pokusili spojit se svým nevědomím, či dokonce kolektivním vědomím obsahujícím moudrost předků.

68 Co smějí se smíchy, co smávají se smějavě. Ó zasmějte se usměvavě!
Ó rozesmějte se, smáči! Ó zasmějte se, smáči! Co smějí se smíchy, co smávají se smějavě. Ó zasmějte se usměvavě! Ó těch smáček nadsměvných – smích úsměvných smáčů! Ó vysměj se rozesmátě smíchu nadsměvných smáčů! Smějivě, smějivě, usměj se, osměj se, smíšku, smíškové, smíšečkové, smíšečkové! Ó zasmějte se smáči! (př. Jiří Taufer) Tato morfologická hříčka je analogická s Marinettiho osvobozenými slovy – neplatí žádná pravidla a máme možnost si podle vlastního citu vytvářet svůj jazyk.

69 Křidélkuje zlatopisem teninkých žil, koníček luční ladně uložil
do torby útrob rosu trav a vik. Piň, piň, piň! zarámusil rákosník. Ó labuticho! Ó odlesky! (př. Jiří Taufer) Nádherně delikátní a křehká lyrická báseň poměrně dobře demonstrující, že zaum opravdu měl velký smysl – spojováním různých kořenů a abstraktní zvukomalbou je zde úsporně docíleno nevídané emoční rezonance.

70 Alexej Jelisejevič Kručonych (1886 – 1968)
Autor libreta futuristické opery „Vítězství nad Sluncem“ Radikální zaumnik (c) 2011 Jakub Musil

71 dyr bul ščyl ubesčur skum vy so bu r l ez
ta sa mae cha ra bau saem siu dub radub mola aľ GO OSNĚG KAJD M R BATUĽBA SINU AE KSEL VER TUM DACH GIZ Kručonych zacházel v zaumu nejspíše nejdál. Hledaje inspiraci v zaklínadlech, meditoval nad vnitřní silou slov a jazyka; básně se podobají řeči kojenců či „nesmyslům“, které brbláme ze spánku. Otázka totiž zní: existuje něco jako nadjazyk? Jak vzniká řeč? Co pro nás znamenají zvuky?

72 Prezentace a design (c) 2011 Jakub Musil Děkuji za pozornost.
Prezentaci vyrobil a navrhnul Jakub Musil. ZDROJE: NEZKUSIL, Vladimír. Čítanka české a světové literatury pro 3. ročník středních škol : [s.l.] : FORTUNA, s. ISBN MARTINOVÁ, Sylvia. Futurismus. 1. vyd. [s.l.] : Slovart,Taschen, s. ISBN Fonty „Fragile Bombers“ a „Metalista“, oba volně dostupné. Zvukové soubory převzaté z ubu.net Prezentace a design (c) 2011 Jakub Musil


Stáhnout ppt "(c) 2011 Jakub Musil."

Podobné prezentace


Reklamy Google