Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
IV. Řešení úloh v testech Scio z českého jazyka
Základní škola a Mateřská škola G. A. Lindnera Rožďalovice projekt EUškola pro život, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/ Řešení úloh v testech Scio z českého jazyka zadaných ve školním roce 2012/2013 pro 9. ročník (26. – 34. úloha) IV. označení digitálního učebního materiálu: VY_32_INOVACE_CJ.9.014
2
Metodické pokyny Autor: Mgr. Roman Kotlář Vytvořeno: červen 2012
Určeno pro 9. ročník Český jazyk 2. stupeň Téma: řešení úloh testů Scio Očekávané výstupy: aplikuje logickou úvahu a znalosti dosud osvojeného učiva při řešení úloh testů Scio Forma: žáci pracují samostatně Pomůcky: počítač, dataprojektor Zdroje: zadání testů Scio, obrázky – zdroj uveden přímo v daném slidu Další pokyny: Při práci lze využít hlasovací zařízení a vyhodnotit nejrychlejšího řešitele, který získá nejvíce z možného počtu bodů (Lze pracovat i ve skupinách, které mezi sebou soutěží. Pokud daná skupina nedokáže svoji úlohu vyřešit, může se o správné řešení pokusit jiná skupina.). Za podstatnou skutečnost lze považovat odůvodnění zvoleného řešení a pro kontrolu ukázat správné řešení. Hra může mít i více vítězů v případě rovnosti získaných bodů.
3
Úloha č. 26 testu Scio z českého jazyka pro 9. ročník (podzim 2012)
Nevěděl jsem to. Tu informaci jsem dostal včera a ani teď ji ještě nemám zcela ověřenou. Která z následujících otázek předchází uvedené odpovědi? A) Kdy jste se chtěl k celé situaci vyjádřit? B) Proč jste celou situaci tak podrobně komentoval? C) Proč jste říkal, že nevíte, jak se k celé situaci vyjádřit? D) Kdy budete mít o celé situaci jasno? Řešení: A) Kdy jste se chtěl k celé situaci vyjádřit? B) Proč jste celou situaci tak podrobně komentoval? C) Proč jste říkal, že nevíte, jak se k celé situaci vyjádřit? D) Kdy budete mít o celé situaci jasno? Správnou odpovědí je varianta C).
4
Úloha č. 27 testu Scio z českého jazyka pro 9. ročník (podzim 2012)
Které z následujících slovních spojení obsahuje citově zabarvený výraz? A) V lese nás postrašil drobný sýček. B) V trávě se válel tenisový míček. C) Hrdinkou povídky je laskavá matička. D) V myčce se rozbila likérová sklenička. Řešení: A) V lese nás postrašil drobný sýček. B) V trávě se válel tenisový míček. C) Hrdinkou povídky je laskavá matička. D) V myčce se rozbila likérová sklenička. Správnou odpovědí je varianta C).
5
Úloha č. 28 testu Scio z českého jazyka pro 9. ročník (podzim 2012)
Ve které z následujících vět je užit mluvnicky a pravopisně správně třetí stupeň přídavného jména? A) Brno je jedno z největšejších měst v naší zemi. B) Obraz tohoto malíře je více pěknější než ten předchozí. C) Řešení vítězného týmu bylo nakonec to nejsprávnější. D) Činčila má ze všech hlodavců nejvíc hladší kožíšek. Řešení: A) Brno je jedno z největšejších měst v naší zemi. B) Obraz tohoto malíře je více pěknější než ten předchozí. C) Řešení vítězného týmu bylo nakonec to nejsprávnější. D) Činčila má ze všech hlodavců nejvíc hladší kožíšek. Správnou odpovědí je varianta C).
6
Úloha č. 29 testu Scio z českého jazyka pro 9. ročník (podzim 2012)
Společné zadání pro úlohu č V pokojíku si jenom sundám svetr a hned jdu do koupelny. Hledám na šňůře, ale není tam. Jdu do kuchyně, kde babička klečí u linky a čistí ji houbou. Když mě uvidí, vstane. Namáhavě. „Tak jdeš na ty karbanátky?“; „Kde mám triko?“ Popadne hůl a odšourá se. V obýváku něco štrachá a pak mi přinese měkkej balíček v celofánu. Modrej. Podá mi to, já roztrhnu obal a vytáhnu modrý triko s límečkem. Je podobně modrý jako to švédský, ale tohle není moje oblíbená barva. Radši mám červenou, když už. „A kde je to starý?“; „Už bylo strašně vetchý, skoro se rozpadalo. A taky zašlý. Nemůžeš nosit takový hadry.“; „Kde je?“ A už vim, že s ním něco udělala. A ona pořád něco dělá u linky, já nevnímám co, ale je otočená, jako kdybych nic neřekl. Jdu až k ní. „Co si s ním udělala?“; „Vyhodila sem to, no.“ Koukne na mě, ještě to na mně není poznat, ale až promluvim znovu, už se neudržim. „Dáš si okurku a hořčici?“ Která z následujících odpovědí nejspíše následuje po otázce vytučněné na konci úvodního textu? A) „Bezva, okurky zbožňuji.“; B) „Díky, babi, dám si obojí.“; C) „Ne ne! Kams ho dala?“; D) „Supr, mám hrozný hlad!“ Řešení: A) „Bezva, okurky zbožňuji.“ B) „Díky, babi, dám si obojí.“ C) „Ne ne! Kams ho dala?“ D) „Supr, mám hrozný hlad!“ Správnou odpovědí je varianta C).
7
Úloha č. 30 testu Scio z českého jazyka pro 9. ročník (podzim 2012)
Společné zadání pro úlohu č V pokojíku si jenom sundám svetr a hned jdu do koupelny. Hledám na šňůře, ale není tam. Jdu do kuchyně, kde babička klečí u linky a čistí ji houbou. Když mě uvidí, vstane. Namáhavě. „Tak jdeš na ty karbanátky?“; „Kde mám triko?“ Popadne hůl a odšourá se. V obýváku něco štrachá a pak mi přinese měkkej balíček v celofánu. Modrej. Podá mi to, já roztrhnu obal a vytáhnu modrý triko s límečkem. Je podobně modrý jako to švédský, ale tohle není moje oblíbená barva. Radši mám červenou, když už. „A kde je to starý?“; „Už bylo strašně vetchý, skoro se rozpadalo. A taky zašlý. Nemůžeš nosit takový hadry.“; „Kde je?“ A už vim, že s ním něco udělala. A ona pořád něco dělá u linky, já nevnímám co, ale je otočená, jako kdybych nic neřekl. Jdu až k ní. „Co si s ním udělala?“; „Vyhodila sem to, no.“ Koukne na mě, ještě to na mně není poznat, ale až promluvim znovu, už se neudržim. „Dáš si okurku a hořčici?“ Ve které z následujících skupin výrazů jsou pouze slova, která nejpřesněji vystihují nejdůležitější skutečnosti úvodního textu? A) svetr – balíček – švédský – hadry – hořčice; B) koupelna – karbanátky – triko – obývák – hůl; C) babička – triko – balíček – zašlý – vyhodit; D) šňůra – babička – triko – nosit – kouknout. Řešení: A) svetr – balíček – švédský – hadry – hořčice B) koupelna – karbanátky – triko – obývák – hůl C) babička – triko – balíček – zašlý – vyhodit D) šňůra – babička – triko – nosit – kouknout Správnou odpovědí je varianta C).
8
Úloha č. 31 testu Scio z českého jazyka pro 9. ročník (podzim 2012)
Společné zadání pro úlohu č V pokojíku si jenom sundám svetr a hned jdu do koupelny. Hledám na šňůře, ale není tam. Jdu do kuchyně, kde babička klečí u linky a čistí ji houbou. Když mě uvidí, vstane. Namáhavě. „Tak jdeš na ty karbanátky?“; „Kde mám triko?“ Popadne hůl a odšourá se. V obýváku něco štrachá a pak mi přinese měkkej balíček v celofánu. Modrej. Podá mi to, já roztrhnu obal a vytáhnu modrý triko s límečkem. Je podobně modrý jako to švédský, ale tohle není moje oblíbená barva. Radši mám červenou, když už. „A kde je to starý?“; „Už bylo strašně vetchý, skoro se rozpadalo. A taky zašlý. Nemůžeš nosit takový hadry.“; „Kde je?“ A už vim, že s ním něco udělala. A ona pořád něco dělá u linky, já nevnímám co, ale je otočená, jako kdybych nic neřekl. Jdu až k ní. „Co si s ním udělala?“; „Vyhodila sem to, no.“ Koukne na mě, ještě to na mně není poznat, ale až promluvim znovu, už se neudržim. „Dáš si okurku a hořčici?“ Ve které z následujících možností je uvedena pouze mluva vypravěče z úvodního textu? A) Nemůžeš nosit takový hadry.; B) Popadne hůl a odšourá se.; C) Tak jdeš na ty karbanátky?; D) Vyhodila sem to, no. Řešení: A) Nemůžeš nosit takový hadry. B) Popadne hůl a odšourá se. C) Tak jdeš na ty karbanátky? D) Vyhodila sem to, no. Správnou odpovědí je varianta B).
9
Úloha č. 32 testu Scio z českého jazyka pro 9. ročník (podzim 2012)
Společné zadání pro úlohu č V pokojíku si jenom sundám svetr a hned jdu do koupelny. Hledám na šňůře, ale není tam. Jdu do kuchyně, kde babička klečí u linky a čistí ji houbou. Když mě uvidí, vstane. Namáhavě. „Tak jdeš na ty karbanátky?“; „Kde mám triko?“ Popadne hůl a odšourá se. V obýváku něco štrachá a pak mi přinese měkkej balíček v celofánu. Modrej. Podá mi to, já roztrhnu obal a vytáhnu modrý triko s límečkem. Je podobně modrý jako to švédský, ale tohle není moje oblíbená barva. Radši mám červenou, když už. „A kde je to starý?“; „Už bylo strašně vetchý, skoro se rozpadalo. A taky zašlý. Nemůžeš nosit takový hadry.“; „Kde je?“ A už vim, že s ním něco udělala. A ona pořád něco dělá u linky, já nevnímám co, ale je otočená, jako kdybych nic neřekl. Jdu až k ní. „Co si s ním udělala?“; „Vyhodila sem to, no.“ Koukne na mě, ještě to na mně není poznat, ale až promluvim znovu, už se neudržim. „Dáš si okurku a hořčici?“ Které z následujících tvrzení vyplývá z úvodního textu? A) Babička použila vnukovo oblíbené staré triko jako hadr, protože už bylo roztrhané a zašlé. B) Vnuk je opravdu rád, že mu babička každý den vaří, uklízí a stará se o jeho oblečení. C) Vnukovo staré triko mělo červenou barvu a mělo po vyprání viset na šňůře v koupelně. D) Situace mezi babičkou a vnukem je napjatá, babička totiž příliš zasahuje do vnukova života. Řešení: A) Babička použila vnukovo oblíbené staré triko jako hadr, protože už bylo roztrhané a zašlé. B) Vnuk je opravdu rád, že mu babička každý den vaří, uklízí a stará se o jeho oblečení. C) Vnukovo staré triko mělo červenou barvu a mělo po vyprání viset na šňůře v koupelně. D) Situace mezi babičkou a vnukem je napjatá, babička totiž příliš zasahuje do vnukova života. Správnou odpovědí je varianta B).
10
Úloha č. 33 testu Scio z českého jazyka pro 9. ročník (podzim 2012)
Společné zadání pro úlohu č V pokojíku si jenom sundám svetr a hned jdu do koupelny. Hledám na šňůře, ale není tam. Jdu do kuchyně, kde babička klečí u linky a čistí ji houbou. Když mě uvidí, vstane. Namáhavě. „Tak jdeš na ty karbanátky?“; „Kde mám triko?“ Popadne hůl a odšourá se. V obýváku něco štrachá a pak mi přinese měkkej balíček v celofánu. Modrej. Podá mi to, já roztrhnu obal a vytáhnu modrý triko s límečkem. Je podobně modrý jako to švédský, ale tohle není moje oblíbená barva. Radši mám červenou, když už. „A kde je to starý?“; „Už bylo strašně vetchý, skoro se rozpadalo. A taky zašlý. Nemůžeš nosit takový hadry.“; „Kde je?“ A už vim, že s ním něco udělala. A ona pořád něco dělá u linky, já nevnímám co, ale je otočená, jako kdybych nic neřekl. Jdu až k ní. „Co si s ním udělala?“; „Vyhodila sem to, no.“ Koukne na mě, ještě to na mně není poznat, ale až promluvim znovu, už se neudržim. „Dáš si okurku a hořčici?“ Který z následujících výrazů nejspíše odpovídá slovu vetchý z úvodního textu? A) opotřebovaný; B) outletový; C) roztrhaný; D) vetešnický Řešení: A) opotřebovaný B) outletový C) roztrhaný D) vetešnický Správnou odpovědí je varianta A).
11
Úloha č. 34 testu Scio z českého jazyka pro 9. ročník (podzim 2012)
Společné zadání pro úlohu č V pokojíku si jenom sundám svetr a hned jdu do koupelny. Hledám na šňůře, ale není tam. Jdu do kuchyně, kde babička klečí u linky a čistí ji houbou. Když mě uvidí, vstane. Namáhavě. „Tak jdeš na ty karbanátky?“; „Kde mám triko?“ Popadne hůl a odšourá se. V obýváku něco štrachá a pak mi přinese měkkej balíček v celofánu. Modrej. Podá mi to, já roztrhnu obal a vytáhnu modrý triko s límečkem. Je podobně modrý jako to švédský, ale tohle není moje oblíbená barva. Radši mám červenou, když už. „A kde je to starý?“; „Už bylo strašně vetchý, skoro se rozpadalo. A taky zašlý. Nemůžeš nosit takový hadry.“; „Kde je?“ A už vim, že s ním něco udělala. A ona pořád něco dělá u linky, já nevnímám co, ale je otočená, jako kdybych nic neřekl. Jdu až k ní. „Co si s ním udělala?“; „Vyhodila sem to, no.“ Koukne na mě, ještě to na mně není poznat, ale až promluvim znovu, už se neudržim. „Dáš si okurku a hořčici?“ V úvodním textu je užito slovo balíček. Ve které z následujících možností jsou správné oba tvary tohoto podstatného jména v 6. pádě množného čísla? A) balíčcích, balíčkách; B) balíčky, balíčkami; C) balících, balíčkách; D) balíkách, balíčcích Řešení: A) balíčcích, balíčkách B) balíčky, balíčkami C) balících, balíčkách D) balíkách, balíčcích Správnou odpovědí je varianta A).
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.