Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Digitální učební materiál

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Digitální učební materiál"— Transkript prezentace:

1 Digitální učební materiál
Specifické poruchy učení a chování RODINA A VÝCHOVNÉ PŮSOBENÍ NA DÍTĚ Mgr. Eva Matějková, Ph.D. Květen 2013 1

2 OP 1.5 Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Digitální učební materiál Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název programu OP 1.5 Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu Inovace vzdělávacího procesu Číslo materiálu VY_32_INOVACE SPE -20 Název školy Střední zdravotnická škola, Brno, Jaselská 7/9 Autor Mgr. Eva Matějková, Ph.D. Vzdělávací oblast Speciální pedagogika Téma Rodina a výchovné působení na dítě Ročník 2 Datum tvorby Anotace Materiál slouží studentům středních škol. Studenti se seznamují s problematikou výchovného působení rodiny na dítě s SPU. Metodický pokyn Doporučujeme materiál používat pro nastudování dané látky. 2

3 RODINA A VÝCHOVNÉ PŮSOBENÍ NA DÍTĚ
Speciální pedagogika RODINA A VÝCHOVNÉ PŮSOBENÍ NA DÍTĚ 3

4 RODINA „Rodina je malá společenská skupina složená ze dvou dospělých opačného pohlaví a jejich potomků. Členové rodiny jsou navzájem spjati řadou vztahů“ (Matějíček 1968 In Bartoňová 2005 s. 44). 4

5 FUNKCE RODINY Výchovná Citová Ekonomicko-zabezpečovací
Biologicko-reprodukční „Rodina by měla zajišťovat nejen základní biologické a tělesné potřeby, ale i pečovat o celkový rozvoj dítěte, po stránce tělesné, duševní, citové, intelektuální i morální“ (Bartoňová, 2005 s. 50). 5

6 VÝCHOVA A VÝCHOVNÉ PŮSOBENÍ RODINY
VNĚJŠÍ PODMÍNKY Sociální, přírodní okolnosti, ve kterých probíhá výchova. Životní prostředí Faktory politické, ekonomické, vědecké, kulturní, duchovní aj. VNITŘNÍ PODMÍNKY Vrozené a získané vlastnosti Individuální zvláštnosti Získané zkušenosti (Bartoňová, 2005) 6

7 VÝCHOVA A VÝCHOVNÉ PŮSOBENÍ RODINY
NEVHODNÉ PŮSOBENÍ NA DÍTĚ Výchova zavrhující Výchova rozmazlující Perfekcionistická výchova Výchova úzkostná Autoritářská výchova VHODNÉ PŮSOBENÍ NA DÍTĚ Demokratický přístup 7

8 POSTAVENÍ DÍTĚTE S SPU V RODINĚ
Rodina při zjištění, že jejích dítě má SPU, prochází fázemi: Šok Popření Smutek, zlost Stádium rovnováhy Stádium reorganizace Jednotlivá stádia mohou trvat různě dlouho, mohou se překrývat a ne každý rodič je schopen dojít do stádia reorganizace. 8

9 VHODNÝ VÝCHOVNÝ STYL Jako vhodný výchovný styl pro děti s poruchami učení je velmi důležitý demokratický přístup, prostředí bez stresu a nátlaku. (Bartoňová, 2005) 9

10 FAKTORY OVLIVŇUJÍCÍ DÍTĚ BĚHEM JEHO VÝVOJE
Novorozenecké období – kontakt s matkou, pocit lásky a bezpečí, rooming-in, bonding. Období batolete – nekonfliktní přístup rodiny v tzv. „období vzdoru“ Předškolní období – vytvářejí se prosociální vlastnosti, probíhá napodobování chování rodičů 10

11 ZÁSADY PŘI PRÁCI S DÍTĚTEM S SPU
Pracovat s dítětem po menších celcích. Povzbuzovat a přiměřeně chválit. Snažit se zabránit neúspěchu a tím předcházet pocitům méněcennosti. Nechat dítěti prostor pro pohyb a spontánní hru. Zvolit vhodnou školu a následně i zaměstnání. 11

12 PROBLEMATIKA KOMUNIKACE MEZI DÍTĚTEM, RODINOU A ŠKOLOU
„Institucionální výchova přispívá k osamostatnění dítěte, osvojení si základních návyků, učí dítě respektovat druhého, přijmout normy a pravidla chování“ (Bartoňová, 2005 s. 57) Instituce (škola) hrají klíčovou roli v sociální interakci každého jedince. Proto je důležitá vzájemná komunikace mezi dítětem, rodinou a školou. Škola respektuje rodiče a jejich výchovné působení a naopak. 12

13 POSTOJE UČITELŮ A SPOLUŽÁKŮ
Postoj učitele: vlivem nerovnoměrných výsledků žáků s SPU může docházet k názoru, že dítě je líné. „Kdyby více chtěl, mohl by to zvládnout“. Učitel musí dítěti nabídnout klidné a nerušené místo na učení, zavést systém hodnocení na povzbuzení žáka k učivu. Postoje spolužáků: časté nepochopení „výhod“, které žáci s SPU mají při vyučovacím procesu. Je nutné spolužákům vysvětlit proč to tak je a že se nejedná o úlevy. (Bartoňová, 2005) 13

14 KONTROLNÍ OTÁZKY Jaké jsou funkce rodiny?
Jakými fázemi prochází rodina po zjištění, že budou mít dítě s postižením či znevýhodněním? Popište vnitřní podmínky výchovného působení rodiny. Proč je důležitá dobrá komunikace mezi dítětem, rodinou a školou? 14

15 LITERATURA BARTOŇOVÁ, M. Kapitoly ze specifických poruch učení I: vymezení současné problematiky. Brno: Masarykova Univerzita, s. ISBN PIPEKOVÁ, J.[etal]. Kapitoly ze speciální pedagogiky. Brno : Paido, s. ISBN VÍTKOVÁ, M. [etal]. Integrativní speciální pedagogika : integrace školní a sociální. Brno : Paido, s. ISBN Materiály jsou určeny pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoliv další využití podléhá autorskému zákonu. 15

16 Děkuji za pozornost  ematejkova@szs-jaselska.cz
16


Stáhnout ppt "Digitální učební materiál"

Podobné prezentace


Reklamy Google