Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Národní akreditační úřad pro vysoké školství
Ivan Barančík, místopředseda Naú
2
§ 83 Akreditační úřad a jeho postavení, působnost a organizace
a) rozhoduje o institucionálních akreditacích, b) rozhoduje o akreditacích studijních programů, c) rozhoduje o akreditacích habilitačního řízení a akreditacích řízení ke jmenování profesorem, d) provádí vnější hodnocení vzdělávací, tvůrčí a s nimi souvisejících činností vysokých škol, e) přijímá opatření podle § 81b odst. 3 a § 86, f) vydává stanoviska k udělení státního souhlasu g) posuzuje záležitosti týkající se vysokého školství, které mu předloží ministr, a vydává k nim stanovisko, h) zpracovává roční zprávy o své činnosti, i) vykonává další činnosti stanovené tímto zákonem.
3
Odhad náročnosti práce NAÚ
AK posuzovala průměrně 1500 žádostí o akreditace studijních programů ročně předpokládá se kulminace žádostí (zejména o institucionální akreditaci) v letech 2017 a 2018 náročnost je podmíněna strategií VŠ při přechodu na nové studijní programy náročnost některých činností se zatím nedá odhadnout (např. počet žadatelů zahraničních VŠ, ke kterým bude NAÚ vydávat stanovisko) roky 2017 a 2018 budou náročné na vytváření systému práce a správní praxe
4
Seznam hodnotitelů bude členěn do 37 oddílů (podle oblastí vzdělávání)
v každé oblasti maximálně 50 osob (u učitelství, filologie a ekonomie 80 osob) podíl zastoupení jednotlivých sfér pro každou oblast: 45 %, jde-li o osoby působící ve vysokém školství, 7,5 %, jde-li o osoby působící ve sféře dalších výzkumných institucí, 7,5 %, jde-li o osoby působící ve státní, územní nebo jiné veřejné správě, 7,5 %, jde-li o osoby působící ve sféře dalších zaměstnavatelů absolventů vysokých škol, v podnikové sféře spolupracující s vysokými školami nebo o jiné odborníky z praxe a 5 %, jde-li o studenty. navrhovatelé: ústřední správní úřady, reprezentace VŠ, profesní organizace, jiné právnické nebo fyzické osoby
5
Nový systém akreditací
1. Zavedení systému vnitřního zabezpečování kvality - kompatibilita se zákonem a akreditačními standardy 2. Přiřazení programu (oboru) k oblasti vzdělávání - vodítko: základní tematické okruhy SZZk - kombinovaný program – přiřazení k více oblastem 3. Přiřazení profilu programu - profesně zaměřený x akademický - jen u bakalářských a magisterských programů
6
Institucionální akreditace
lze požádat o akreditaci 1 a více oblastí v 1 či více typu programů po udělení akreditace lze akreditaci rozšířit o další oblast nebo o typ programů programy mimo oblasti a typy akreditované v rámci institucionální akreditace lze uskutečňovat na základě programové akreditace na „vnitřní akreditace“ vyplývající z institucionální akreditace by se měla vztahovat obdobná pravidla jako na akreditace studijních programů
7
§ 44 Studijní program (1) Vysokoškolské vzdělání se získává studiem v rámci akreditovaného studijního programu podle studijního plánu stanovenou formou studia. (2) Součástmi studijního programu jsou a) název studijního programu, jeho typ, forma a cíle studia; v případě bakalářského nebo magisterského studijního programu také údaj o profilu studijního programu, (3) Studijní plán stanoví časovou a obsahovou posloupnost studijních předmětů, formu jejich studia a způsob ověření studijních výsledků. (5) Profil bakalářského nebo magisterského studijního programu může být a) profesně zaměřený s důrazem na zvládnutí praktických dovedností potřebných k výkonu povolání podložených nezbytnými teoretickými znalostmi, nebo b) akademicky zaměřený s důrazem na získání teoretických znalostí potřebných pro výkon povolání včetně uplatnění v tvůrčí činnosti a poskytující rovněž prostor pro osvojení nezbytných praktických dovedností.
8
Č. 274 Nařízení vlády ze dne 24. srpna 2016 o standardech pro akreditace ve vysokém školství
D. Požadavky na studijní program I. Soulad studijního programu s posláním vysoké školy a jeho cíle Studijní program je z hlediska typu, formy a případného profilu v souladu s posláním a strategickým záměrem vzdělávací a vědecké, výzkumné, vývojové a inovační, umělecké nebo další tvůrčí činnosti vysoké školy (dále jen „strategický záměr vysoké školy“) a ostatními strategickými dokumenty vysoké školy. U studijního programu vysoká škola prokáže: v případě akademicky zaměřeného bakalářského nebo magisterského studijního programu souvislost a propojení s tvůrčí činností vysoké školy, v případě profesně zaměřeného bakalářského nebo magisterského studijního programu spolupráci v daném studijním programu s praxí, v případě doktorského studijního programu souvislost a propojení s vědeckou nebo uměleckou činností vysoké školy.
9
II. Profil absolventa studijního programu a obsah studia ve studijním programu
Odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti, které si absolventi studijního programu osvojují, jsou v souladu s daným typem a případným profilem studijního programu. Studijní program je koncipován tak, aby student v průběhu studia při plnění studijních povinností prokázal schopnost používat získané odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce. Studijní program má vymezeno rámcové uplatnění absolventů studijního programu a typické pracovní pozice, které může absolvent zastávat.
10
II. Profil absolventa studijního programu a obsah studia ve studijním programu
Vysoká škola má nastavena funkční pravidla a podmínky pro vytváření studijních plánů, včetně vymezení případné praktické výuky realizované případně i u jiné fyzické nebo právnické osoby a délky této praktické výuky, přičemž: studijní plán akademicky zaměřeného bakalářského nebo magisterského studijního programu je sestaven tak, aby umožňoval studentům zejména získání teoretických znalostí potřebných pro výkon povolání včetně uplatnění v tvůrčí činnosti a dále osvojení nezbytných praktických dovedností, studijní plán profesně zaměřeného bakalářského nebo magisterského studijního programu je sestaven tak, aby umožňoval studentům zejména zvládnutí praktických dovedností potřebných k výkonu povolání podložené získáním nezbytných teoretických znalostí, studijní plán doktorského studijního programu je sestaven tak, aby umožňoval studentům získání znalostí a dovedností potřebných pro vědeckou nebo uměleckou činnost.
11
D. Profesně zaměřený bakalářský studijní program
Garant profesně zaměřeného bakalářského studijního programu má odbornou kvalifikaci vztahující se k danému bakalářskému studijnímu programu nebo ke studijnímu programu blízkého nebo příbuzného obsahového zaměření a v posledních pěti letech vykonával tvůrčí činnost, jež odpovídá oblasti nebo oblastem vzdělávání, v rámci které nebo v rámci kterých má být bakalářský studijní program uskutečňován, anebo během této doby působil ve věcně odpovídající odborné praxi. Obsah profesně zaměřeného bakalářského studijního programu zohledňuje specifika spojená s potřebou spolupráce s praxí. Personální zajištění profesně zaměřeného bakalářského studijního programu zahrnuje taktéž dostatečné zapojení odborníků z praxe. Studijní plán profesně zaměřeného bakalářského studijního programu je koncipován tak, aby obsahoval praxi studentů v rozsahu alespoň 12 týdnů.
12
Děkuji Vám za pozornost
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.