Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: EU peníze středním školám Gymnázium a Střední odborná škola, Podbořany, příspěvková organizace Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Sada: Základy ekonomiky Ověření ve výuce Třída: Oktáva Datum: Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jana Romová. Dostupné z Metodického portálu ISSN Provozuje Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků (NÚV).
2
TÉMA: Management PŘEDMĚT: Základy ekonomiky KLÍČOVÁ SLOVA: management, řízení organizací, plánování, organizování, motivace a vedení, kontrola JMÉNO AUTORA: Mgr. Jana Romová
3
Metodický pokyn: výklad
motivace pro žáky: možnost zúčastnit se manažersko-marketingové soutěže, kterou každý rok v prosinci vyhlašuje Fakulta podnikatelská VUT v Brně, a zúročit tak znalosti a vědomosti v oblasti managementu a marketingu
4
Řízení organizací aneb management
Podnikání jako základ tržní ekonomiky Řízení organizací aneb management
5
Řízení (management) V průběhu všech činností probíhá ROZHODOVÁNÍ
Plánování Organizování Motivace a vedení Kontrola V průběhu všech činností probíhá ROZHODOVÁNÍ Předpokladem veškerého řízení je dostatek INFORMACÍ. Řízení – usměrňování činností a výrobních faktorů tak, aby byly zajištěny všechny činnosti podniku a bylo dosaženo určitých cílů.
6
Řízení Pří řízení vždy jedna strana ovládá druhou stranu – vznikají vztahy nadřízenosti a podřízenosti. koncepční řízení – dlouhodobé – na několik let operativní řízení – krátkodobé – každodenní
7
1. Plánování Plánují se: - objem a druhy produkovaných statků a služeb; - objem a druhy potřebných výrobních faktorů; - náklady, výnosy a zisk. K tomu, abychom mohli určit přesněji, jaké množství výrobních faktorů použijeme, budeme muset využít NORMY. NORMY - spotřeby materiálu, spotřeby energie – např. 4 m látky na kabát, 1,5 kg mouky na chleba, 7 l benzínu na 100 km - kapacitní – týkají se strojů a zařízení a jsou dány jejich výkonem, např. naplnění 2000 lahví za hodinu, vylisování 1 ks za 20 vteřin - výkonové – týkají se pracovníků, udávají, jaké množství práce má být uděláno za určitý čas, např. zabalit 40 hraček/hod, 1 hračka / 1,5 min.
8
2. Organizování - zajištění splnění zadaných úkolů
„Organizování“ znamená určit: - jak budou probíhat opakované činnosti; - jak bude organizace vnitřně uspořádána. Při organizování činností se stanovuje: - jaké pracovní činnosti se budou uskutečňovat, v jakém čase, jaký bude postup; - co budeme potřebovat k uskutečnění činností a kdo je uskuteční.
9
Vnitřní uspořádání podniku – hierarchie
- nejjednodušší formou je liniová struktura - podnik (ředitel) stupeň řízení - závod (vedoucí závodu) - 3. stupeň řízení - provoz (vedoucí provozu) - 2. stupeň řízení - dílna (vedoucí dílny) stupeň řízení
10
3. Vedení a motivace zaměstnanců
- pozitivní - negativní Na motivy působíme pomocí podnětů: hmotných např. - mzda, peněžité a věcné odměny - pokuty, srážky ze mzdy morálních např. - pochvaly, diplomy, vyznamenání - pokárání
11
4. Kontrola - zjišťuje skutečný stav;
- porovnává ho se stavem plánovaným (příp. žádoucím, předpokládaným), srovnává se plnění plánů, dodržování norem, pracovní doby, splnění příkazu. Samotná kontrola je však bezcenná bez: zjištění příčin, proč se skutečnost odchyluje od předpokladu; přijetí příslušných opatření.
12
Rozhodování Informace
prolínající součást řízení Informace předpoklad řízení a zároveň nejcennější zboží Informace = údaje, které rozšiřují naše poznatky o skutečnostech, které nás obklopují. Podnik potřebuje informace o tom, co je žádáno na trhu, co nabízí konkurence, jak určitý výrobek vyrábět co nejlépe, nejrychleji, nejlevněji. POZOR!!! Musíme dbát na maximální přesnost a aktuálnost informací!!!
13
Informace Informace často zaznamenáváme. Řada z nich je předepsána
zákonem, např. údaje sloužící pro výpočet daní. Jestliže informace soustavně zachycujeme a uchováváme v písemné podobě nebo na CD či pevném disku počítače, nazýváme je evidence. Zdroje informací: - knihovny - periodika (Hospodářské noviny, časopisy) - katalogy, seznamy (Zlaté stránky, …) - internet - státní a jiné instituce (ministerstva, Národní informační středisko, …)
14
Zánik podniku Podnik zaniká výmazem z živnostenského nebo obchodního rejstříku. Zánik nastává po zrušení podniku. Zrušení může být provedeno s likvidací nebo bez likvidace.
15
Zánik podniku A) s likvidací B) bez likvidace
Soustředí se zbylé peněžní prostředky a rozprodá majetek podniku. Z těchto prostředků se zaplatí dluhy vůči státu, zaměstnancům a dodavatelům, zbytek si rozdělí majitelé. Např. dobrovolné ukončení činnosti, úpadek (bankrot) podniku. B) bez likvidace Majetek podniku přechází na jiný podnik. Např. prodej podniku, fůze (sloučení, splynutí) s jiným podnikem, rozdělení podniku na více podniků.
16
ZDROJE: Klínský, P. – Münch, O.: Ekonomika 1 pro obchodní akademie a ostatní střední školy. 2. vyd. Praha: Fortuna, ISBN s. 53–73.
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.