Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK"— Transkript prezentace:

1 ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU DUM7-kombinace bez opakování-výklad. NÁZEV ŠKOLY Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice AUTOR PaedDr.Alena Chalupová TÉMATICKÝ CELEK Kombinatorika ROČNÍK 2.-nástavbové studium, 4.-HŠ DATUM TVORBY Prosinec 2013 Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice

2 Anotace: Prezentace seznámí žáky s pojmem kombinace bez opakování
seznámí žáky s pojmem kombinační číslo a jeho výpočtem obsahuje ukázkově řešené příklady k procvičení daného učiva Metodické pokyny: výukový materiál

3 Kombinace bez opakování.
Kombinatorika Kombinace bez opakování.

4 Kombinace bez opakování:
Kombinace k-té třídy z n prvků je každá k-prvková podmnožina množiny o těchto n prvcích (tj.neuspořádaná k-tice, nezáleží na pořadí prvků). Značíme C(k,n)

5 Srovnání:variace x kombinace:
M=3,5,7,9 ….. V(3,4) = = 24 357;375;537;573;735; kombinace 359;395;539;593;935; kombinace 379;397;739;793;937; kombinace 579;597;759;795;957; kombinace Každé 3 prvky lze uspořádat P(3)= 3! způsoby počet kombinací je 3! krát menší než počet variací

6 Odvození vzorce obecně:
Číslo nazýváme „kombinační číslo“, čteme „en nad ká“ a platí pro kn. Pro n=k definujeme

7 Příklad 1-zadání: Vypočítejte:

8 Příklad 1-řešení:

9 Příklad 2-zadání: Na turnaji hraje 6 družstev systémem každý s každým. Kolik utkání se odehraje?

10 Příklad 2-řešení: Na pořadí nezáleží – A hraje s B je totéž jako když hraje B hraje s A , A nemůže hrát s A jedná se o kombinace 2.třídy ze 6 prvků bez opakování

11 Příklad 3-zadání: V tanečním sále je 15 chlapců a 10 dívek. Kolik různých tanečních párů mohou utvořit?

12 Příklad 3-řešení: a) Ze všech 25 lidí tvoříme dvojice – kombinace, ale musíme odečíst dvojice dívek a dvojice chlapců: b) Pomocí kombinatorického pravidla součinu: 15.10=150

13 Příklad 4-zadání: Trenér basketbalového družstva má k dispozici 12 hráčů. Ke hře nastupuje vždy pětice hráčů. Kolik má trenér možností sestavit tým?

14 Příklad 4-řešení: Vybírá-li 5 hráčů bez určení místa na hřišti, jedná se o kombinace

15 Použitá literatura: Vlastní archiv autora
CALDA, Emil. Matematika pro netechnické obory SOŠ a SOU. 1. vyd. Praha: Prometheus, 1998, 251 s. ISBN JIRÁSEK, František. Sbírka úloh z matematiky: pro SOŠ a studijní obory SOU. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1989, 479 s. Učebnice pro střední školy (Státní pedagogické nakladatelství). ISBN

16 Děkuji za pozornost.


Stáhnout ppt "ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK"

Podobné prezentace


Reklamy Google