Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr"— Transkript prezentace:

1 Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr. Zdeňka Horská Název materiálu: VY_32_INOVACE_8_20_ Zobrazování tenkou čočkou Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Anotace: Interaktivní prezentace pro 9. ročník. K výkladu hledání obrazu pomocí tenkých čoček.

2 Zobrazování tenkou čočkou

3 Vznik čočky Ze dvou centrovaných nejčastěji kulových ploch
Z průhledného materiálu

4 Rozdělení čočky Spojka = konvexní čočka Rozptylka = konkávní čočka
dvojvypuklá ploskovypuklá dutovypuklá Rozptylka = konkávní čočka dvojdutá ploskodutá vypuklodutá

5 Při zobrazování používáme paprsky význačného směru jako u zrcadel:
Paprsek rovnoběžný s optickou osou se láme do ohniska F´ Paprsek procházející ohniskem F se láme rovnoběžně s optickou osou Paprsek procházející středem čočky se neláme

6 Optická geometrie spojky a rozptylky:
předmětová ohnisková vzdálenost f obrazová ohnisková vzdálenost S F obrazové předmětové předmětový prostor ohnisko S f F obrazový prostor

7 Co se děje s paprsky po průchodu čočkou
Paprsky se spojují Ohnisko – bod, ve kterém se paprsky spojují je-li v místě něco hořlavého, může vzniknout oheň Paprsky se rozptylují

8 Spojka F S Obraz: závisí na vzdálenosti předmětu před čočkou

9 Rozptylka S F Obraz: vzpřímený zmenšený neskutečný

10 Optická mohutnost Kladná hodnota optické mohutnosti = SPOJKA
Kladná hodnota optické mohutnosti = SPOJKA Záporná hodnota optické mohutnosti = ROZPTYLKA

11 Závislost optické mohutnosti a ohniskové vzdálenosti
Ohnisková vzdálenost (v m) 0,10 0,25 0,5 0,75 1 1,5 2 Optická mohutnost (v D) 10 4 1,3 0,7 Čím kratší ohnisková vzdálenost, tím větší optická mohutnost (víc dioptrií), tím tlustější čočka.

12 Práce s prezentací: Žáci se naučí paprsky význačného směru a poznají jak vypadá obraz, který vznikne pomocí tenké čočky teoreticky, poté ověří získané znalosti na modelech spojky a rozptylky.

13 Použité zdroje: Obrázky jsou vytvořeny pomocí panelu nástrojů - obrazce Není-li uvedeno jinak je materiál dílem autorky podle učebních osnov odpovídajících ŠVP vyučovaných podle učebnic: TESAŘ, Jiří a František JÁCHIM. Fyzika 3 pro základní školu: Světelné jevy, mechanické vlastnosti látek [kniha]. 1. vydání. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, a. s., 2009 [cit ]. ISBN citováno dne: DUM uložen na-


Stáhnout ppt "Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr"

Podobné prezentace


Reklamy Google