Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Využití hry při hodině opakovací, konkrétně při opakování kyslíkatých derivátů uhlovodíků otázky se týkají alkoholů, fenolů, etherů, aldehydů a ketonů,

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Využití hry při hodině opakovací, konkrétně při opakování kyslíkatých derivátů uhlovodíků otázky se týkají alkoholů, fenolů, etherů, aldehydů a ketonů,"— Transkript prezentace:

1 Pravidla a použití hry „RISK“ sestavila: Alena Jedličková, Ch-M, LS 2006

2 Využití hry při hodině opakovací, konkrétně při opakování kyslíkatých derivátů uhlovodíků otázky se týkají alkoholů, fenolů, etherů, aldehydů a ketonů, dále také karboxylových kyselin a jejich funkčních a substitučních derivátů otázky jsou zaměřeny převážně na názvosloví, reakce, ale také na použití těchto látek v praxi část otázek je pokládána tak, aby si žák nejen procvičil a zopakoval učivo, ale také aby se něco nového a pokud možno zajímavého dozvěděl

3 Hráči Tuto hru můžou hrát všichni žáci ve třídě, každý sám za sebe proti ostatním.

4 Pomůcky Každý žák si připraví papír (nejlépe formát A4) a tužku.
Učitel nakreslí hrací plán na tabuli, včetně názvů témat. V případě, že je ve třídě k dispozici dataprojektor nebo meotar, je možno hrací plán promítnout, ale lepší je jej nakreslit, aby se daly jednotlivé položky, které již byly vybrány, škrtat, případně umazávat. Při použití meotaru se vybrané otázky zakrývají papírky. Při užití počítače lze na plátno i zobrazovat znění otázek i odpovědi. Učitel si hrací plán s odhalenými otázkami a odpověďmi před začátkem hry vytiskne. V případě, že je ve třídě k dispozici počítač, může pracovat a předčítat otázky a odpovědi přímo z monitoru.

5 Průběh hry 1) Student sedící v první lavici nejblíže u okna vybere první otázku. Může to být pouze otázka za body, nikoliv otázka prémiová (ta první na řádku). Prémiovou otázku k danému tématu lze vybrat až po vybrání všech otázek za body ( k danému tématu ).

6 Přečtení otázky 2) Učitel přečte znění otázky.
Jakmile otázku dočte, žáci mají patnáct vteřin na odpověď, kterou píší do papíru. Jakmile student dopíše svoji odpověď, hned se přihlásí. Učitel musí dobře monitorovat, kteří tři žáci se přihlásili jako první tři (včetně jejich pořadí).

7 Odpověď 3) Po uplynutí 15 sekund (viz výše) dostává možnost odpovědět první přihlášený. Neodpoví-li správně, dostává příležitost druhý. Když ani ten neodpoví správně, dostane příležitost třetí. Pokud ani ten neodpoví správně, může učitel vyvolat kteréhokoliv žáka, který se hlásí, a to až do té doby, dokud nezazní správná odpověď. Pokud ovšem nikdo z žáků neví, učitel řekne sám správnou odpověď.

8 Přičítání bodů 4) Po zaznění správné odpovědi si žáci na druhou stranu papíru připíší příslušný počet bodů, pokud odpověděli správně na danou otázku. Pokud odpověděli špatně nebo vůbec, žádné body si neodečítají.

9 Škrtnutí otázky 5) Učitel škrtne nebo smaže příslušnou vybranou otázku na tabuli či zakryje malým papírkem příslušné pole na folii, aby žáci měli přehled o tom, které otázky ještě můžou vybírat.

10 Výběr další otázky Žák, který odpověděl správně na otázku jako první (viz výše), vybere další otázku a všechno se znovu opakuje. Jestliže nikdo ve třídě správnou odpověď nevěděl, vybírá otázku ten, kdo vybíral otázku předchozí. Pokud bylo předchozí otázkou dobráno celé téma, může si žák vybrat prémiovou otázku, na kterou odpovídá sám. Prémie, které se mu dostane za správnou odpověď, je jedna malá jednička do klasifikačního notesu. Odpoví-li špatně nebo neodpoví vůbec, vybere sám další otázku.

11 Závěr hry Hra končí ve chvíli, kdy jsou vybrány všechny otázky.
Hra ale může skončit i tehdy, když vyprší časový limit, který měl učitel připravený pro tuto hru a který byl před zahájením hry oznámen ostatním. Pak si učitel může označit otázky, které ještě zbyly (resp. překreslit si z tabule plán rozehrané hry), a dohrát hru třeba další hodinu.

12 Vítězové Po skončení hry si žáci spočítají své skóre, tj. sečtou všechny nasbírané body. První tři studenti s největším počtem nasbíraných bodů dostanou jedničku nebo jinou drobnou odměnu.

13 Herní plán Chemické hrátky 1000 2000 3000 4000 5000 Nebezpečné látky 1000 2000 3000 4000 5000 Reakční koutek 1000 2000 3000 4000 5000 Výlet do přírody 1000 2000 3000 4000 5000 Trocha praxe 1000 2000 3000 4000 5000 Triviální názvy 1000 2000 3000 4000 5000

14 Chemické hrátky Prémie PSÁT PÍSEMKU Z CHEMIE JEN JEDNOU V ROCE, TO BY MNOHO ŽÁKŮ JISTĚ UVÍTALO. Najděte ve skrývačce 8% roztok jedné kyseliny. OCET

15 Chemické hrátky 1000 Seřaďte za sebe chemickou značku železa, dusíku a kyslíku, přidejte písmeno L. Kterou sloučeninu získáte? FeNOL

16 Chemické hrátky 2000 Seřaďte za sebe chemickou značku uranu, rhenia, připojte první písmeno abecedy a získáte latinský název močoviny. UReA

17 Chemické hrátky 3000 Podle následujících indicií poznejte sloučeninu:
psychotropní látka – produkt kvašení glukosy - opilost ethanol, líh, ethylalkohol

18 Chemické hrátky 4000 Najděte v následující větě kyslíkatý derivát uhlovodíku: PO PROVEDENÍ POKUSU UČITEL SKLÍZEL OVACE, TONDU VŠAK EXPERIMENT NENADCHL. ACETON

19 Chemické hrátky 5000 Ze šesti písmen slova HYSTERIE utvořte přesmyknutím písmen název skupiny látek, které jsou vesměs voňavé a jsou to kyslíkaté deriváty uhlovodíků. ESTERY

20 Nebezpečné látky Prémie Z glycerolu se vyrábí látka glycerol-trinitrát , nazývaný též „nitroglycerin“, který se užívá jako výbušnina zvaná dynamit. Kdo je vynálezcem dynamitu? Alfred Nobel

21 Nebezpečné látky 1000 Co by se vám stalo, kdybyste se napili methanolu? oslepnutí, smrt

22 Nebezpečné látky 2000 Jedná se o dvojsytný alkohol. Je to jedovatá, olejovitá kapalina s nasládlou chutí. Používá se jako složka do nemrznoucích směsí Fridex. Jaký je název tohoto alkoholu? ethylenglykol, ethan-1,2-diol

23 Nebezpečné látky 3000 Patří mezi hořlaviny 1.třídy, jeho páry ve směsi se vzduchem jsou výbušné, má velmi nízkou teplotu varu. Používá se jako rozpouštědlo a extrakční činidlo. Dříve se používal jako anestetikum. Jaký je název této látky? diethylether (ether)

24 Nebezpečné látky 4000 Tato kyselina se vyskytuje v rostlinách ve formě solí. Je jedovatá, protože na sebe v lidském těle váže vápník za vzniku látky, která je složkou ledvinových kamenů. Jaký je název této kyseliny? kyselina šťavelová, ethandiová

25 Nebezpečné látky 5000 Jedna velmi jedovatá kyselina, která obsahuje jeden atom nejlehčího halogenu, může být v těle přeměněna na kyselinu ethanovou a zablokovat tak Krebsův cyklus. O kterou látku se jedná? kyselina fluoroctová, 2-fluorethanová

26 Reakční koutek Prémie Při oxidaci látky A dostaneme monokarboxylovou kyselinu B se třemi uhlíky. Redukcí látky A dostaneme látku C se třemi uhlíky a funkční skupinou –OH v poloze 1. Uveďte názvy látek A, B, C. A – propan-1-al, B – propanová kyselina ( propionová ) C – propan-1-ol

27 Reakční koutek 1000 Která látka vznikne oxidací butan-2-olu do 1. stupně? butan-2-on

28 Reakční koutek 2000 Řekněte, které látky spolu reagují při esterifikaci. alkohol a karboxylová kyselina

29 Reakční koutek 3000 Uveďte obecný název skupiny reakcí, kterým často podléhají karbonylové sloučeniny. Počáteční písmena jsou n. a. nukleofilní adice

30 Reakční koutek 4000 Jak se obecně nazývá reakce, při níž dochází k odštěpení oxidu uhličitého při zahřátí některých karboxylových kyselin? dekarboxylace

31 Reakční koutek 5000 Které látky vznikají při reakci alkoholu a karbonylové sloučeniny? poloacetaly, acetaly

32 Výlet do přírody Prémie Jestliže se napijete alkoholického nápoje, v těle se vám látka A z nápoje zoxiduje na látku B, při jejíž další přeměně vás může bolet hlava, obzvlášť pokud to s pitím přeženete. Jaké látky se skrývají pod písmeny A a B? A – ethanol ( líh, ethylalkohol ) B – ethanal (acetaldehyd)

33 Výlet do přírody 1000 Vyjmenujte alespoň dvě z nejznámějších hydroxykyselin, které se vyskytují v ovoci. kyselina vinná, kyselina jablečná, kyselina citronová

34 Výlet do přírody 2000 Vyšší mastné kyseliny, např. kyselina stearová, tvoří s glycerolem estery, které se vyskytují hojně v přírodě. Jak se obecně nazývá skupina těchto látek? tuky (možno uznat i lipidy, acylglyceroly či triacylglyceroly )

35 Výlet do přírody 3000 Jak se nazývají makromolekulární látky, které ve svých molekulách obsahují aminokyseliny spojené amidovými vazbami? Bílkoviny, proteiny (peptidy)

36 Výlet do přírody 4000 Uveďte triviální název derivátu kyseliny uhličité, který je konečným metabolickým produktem dusíkatých látek u savců. Tuto látku také najdete v ledové čokoládě. močovina, urea, diamid kyseliny uhličité

37 Výlet do přírody 5000 Jaký je název ketokyseliny, která je produktem štěpení cukrů – děje zvaného glykolýza? Nápověda: triviální název obsahuje plod vinné révy. kyselina pyrohroznová, kyselina 2-oxopropanová

38 Trocha praxe Prémie V potravinářském průmyslu se používají kultury speciálních bakterií k výrobě tvarohů, jogurtů, sýrů, také ke sterilaci okurek a zelí. Uveďte název sloučeniny, která při těchto postupech vzniká. Napovím, že tato látka také vzniká při svalové činnosti. kyselina mléčná, 2-hydroxypropanová, α-hydroxypropionová

39 Trocha praxe 1000 Tento vícesytný alkohol se používá v kosmetice, k výrobě celofánu a plastů. S HNO3 tvoří látku sloužící jako výbušnina a lék na některé srdeční choroby. Jeho název? glycerol, propan-1,2,3-triol

40 Trocha praxe 2000 Kyselina salicylová a její deriváty se používají v lékařství. Nejznámějším derivátem této kyseliny je kyselina acetylsalicylová, která se používá jako lék proti bolestem, horečce a zánětům. Název léku (stačí jeden)? Acylpyrin, Superpyrin, Aspirin, Anopyrin

41 Trocha praxe 3000 Mnohé z těchto látek se uplatňují v potravinářství a při výrobě voňavek jako vonné a chuťové přísady, např. rumová či ananasová esence. Uveďte název těchto látek a reakci, kterou se připravují. estery, esterifikace

42 Trocha praxe 4000 Jak se nazývá derivát kyseliny uhličité, velmi jedovatý plyn, který měl uplatnění v  1. světové válce jako bojový plyn? fosgen, dichlorid kyseliny uhličité

43 Trocha praxe 5000 Tato látka slouží k výrobě makromolekulárních látek-pryskyřic, které se užívají např. při výrobě dřevotřískových desek. Jak se tato látka, obsahující pouze jeden atom uhlíku, nazývá? formaldehyd, methanal

44 Triviální názvy Prémie Uveďte triviální název kyseliny benzen-1,4-dikarboxylové, používané též k výrobě umělých vláken – polyesterů a PET lahví. Kyselina tereftalová

45 Triviální názvy 1000 Uveďte vzorec kyseliny octové. CH3COOH

46 Triviální názvy 2000 Kyslíkaté deriváty aromatických uhlovodíků, jejichž funkční skupina je skupina hydroxylová, se nazývají . . . fenoly

47 Triviální názvy 3000 Jaký je triviální název sloučeniny propan-2-onu?
aceton

48 Triviální názvy 4000 Jedna z dikarboxylových kyselin má triviální název kyselina šťavelová. Jaký je její systematický název? kyselina ethandiová

49 Triviální názvy 5000 Jaký je triviální název sloučenin, které mají na benzenovém jádře navázanou jednu –OH skupinu a jeden methyl? Jsou to tedy hydroxyderiváty toluenu. kresoly

50 Přeji příjemnou zábavu!

51 Použité materiály Literatura:
VACÍK, Jiří a kol.: Přehled středoškolské chemie. Praha, SPN, a. s., 1999. BENEŠOVÁ, SATRAPOVÁ a kol.: Odmaturuj z chemie. Brno, Didaktis spol. s r. o., 2002. KOLÁŘ, Karel a kol.: Chemie II (organická a biochemie) pro gymnázia. Praha, SPN, a. s., 1997. Obrázky: kliparty


Stáhnout ppt "Využití hry při hodině opakovací, konkrétně při opakování kyslíkatých derivátů uhlovodíků otázky se týkají alkoholů, fenolů, etherů, aldehydů a ketonů,"

Podobné prezentace


Reklamy Google