Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

5.9 – 5.10 Mocniny, odmocniny - obtížnější

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "5.9 – 5.10 Mocniny, odmocniny - obtížnější"— Transkript prezentace:

1 5.9 – 5.10 Mocniny, odmocniny - obtížnější
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Mgr. Renáta Burdová Název prezentace (DUMu): 5.9 – 5.10 Mocniny, odmocniny - obtížnější Název sady: Matematika pro 4. ročník, opakování k maturitě – řešené příklady (lze použít i v nižších ročnících při procvičování) Číslo projektu: CZ.1.07./1.5.00/ Datum vzniku: Uvedení autoři, není-li uvedeno jinak, jsou autory tohoto výukového materiálu a všech jeho částí. Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem ČR.

2 Anotace Záměrem této sady výukových materiálů s názvem Matematika pro 4. ročník, opakování k maturitě – řešené příklady (lze použít i v nižších ročnících při procvičování) je zopakovat a procvičit probranou látku i ukázat studentům souvislosti mezi jednotlivými tématy tak, aby si vytvořili určitý nadhled při řešení matematických příkladů. Cvičení jsou seřazena od lehčích ke složitějším, příklady na sebe často tematicky a metodicky navazují. Studenti si zopakují základní metody řešení příkladů, prohloubí si matematické myšlení.

3 Často budeme potřebovat i usměrňování a částečné odmocňování.
Uvedení autoři, není-li uvedeno jinak jsou autory tohoto výukového materiálu a všech jeho částí. Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem ČR. V následujících příkladech využijeme pravidla pro počítání s mocninami a odmocninami, která jsme již opakovali. Často budeme potřebovat i usměrňování a částečné odmocňování. V příkladu 5.9 je jedna proměnná, v příkladu 5.10 dvě.

4 Pravidla pro počítání s mocninami a odmocninami:
Uvedení autoři, není-li uvedeno jinak jsou autory tohoto výukového materiálu a všech jeho částí. Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem ČR. Pravidla pro počítání s mocninami a odmocninami: USMĚRŇOVÁNÍ ČÁSTEČNÉ ODMOCŇOVÁNÍ

5 PRAVIDLA ŘEŠENÍ ŘEŠENÍ
Uvedení autoři, není-li uvedeno jinak jsou autory tohoto výukového materiálu a všech jeho částí. Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem ČR. 5.9 Zjednodušte s použitím pravidel pro počítání s mocninami a odmocninami: a) b) ŘEŠENÍ ŘEŠENÍ PRAVIDLA

6 Uvedení autoři, není-li uvedeno jinak jsou autory tohoto výukového materiálu a všech jeho částí. Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem ČR. 5.9 Zjednodušte s použitím pravidel pro počítání s mocninami a odmocninami: c) ŘEŠENÍ PRAVIDLA

7 Uvedení autoři, není-li uvedeno jinak jsou autory tohoto výukového materiálu a všech jeho částí. Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem ČR. 5.9 Zjednodušte s použitím pravidel pro počítání s mocninami a odmocninami: a) PRAVIDLA ZPĚT 5.9

8 Uvedení autoři, není-li uvedeno jinak jsou autory tohoto výukového materiálu a všech jeho částí. Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem ČR. 5.9 Zjednodušte s použitím pravidel pro počítání s mocninami a odmocninami: b) PRAVIDLA ZPĚT 5.9

9 Uvedení autoři, není-li uvedeno jinak jsou autory tohoto výukového materiálu a všech jeho částí. Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem ČR. 5.9 Zjednodušte s použitím pravidel pro počítání s mocninami a odmocninami: c) PRAVIDLA ZPĚT 5.9

10 PRAVIDLA ŘEŠENÍ ŘEŠENÍ
Uvedení autoři, není-li uvedeno jinak jsou autory tohoto výukového materiálu a všech jeho částí. Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem ČR. 5.10 Zjednodušte s použitím pravidel pro počítání s mocninami a odmocninami: a) b) ŘEŠENÍ ŘEŠENÍ PRAVIDLA

11 Uvedení autoři, není-li uvedeno jinak jsou autory tohoto výukového materiálu a všech jeho částí. Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem ČR. 5.10 Zjednodušte s použitím pravidel pro počítání s mocninami a odmocninami: a) PRAVIDLA POKRAČOVÁNÍ

12 PRAVIDLA 5.10 a) POKRAČOVÁNÍ
Uvedení autoři, není-li uvedeno jinak jsou autory tohoto výukového materiálu a všech jeho částí. Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem ČR. PRAVIDLA 5.10 a) POKRAČOVÁNÍ

13 Uvedení autoři, není-li uvedeno jinak jsou autory tohoto výukového materiálu a všech jeho částí. Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem ČR. 5.10 a) PRAVIDLA ZPĚT 5.10

14 Uvedení autoři, není-li uvedeno jinak jsou autory tohoto výukového materiálu a všech jeho částí. Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem ČR. 5.10 Zjednodušte s použitím pravidel pro počítání s mocninami a odmocninami: b) PRAVIDLA POKRAČOVÁNÍ

15 PRAVIDLA 5.10 b) POKRAČOVÁNÍ
Uvedení autoři, není-li uvedeno jinak jsou autory tohoto výukového materiálu a všech jeho částí. Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem ČR. 5.10 b) PRAVIDLA POKRAČOVÁNÍ

16 Uvedení autoři, není-li uvedeno jinak jsou autory tohoto výukového materiálu a všech jeho částí. Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem ČR. 5.10 b) ZPĚT 5.10 PRAVIDLA

17 Částečné omocňování - opakování
Číslo nebo výraz šikovně rozložíme na součin, co jde odmocníme, co nejde, necháme pod odmocninou Opět lze postupovat dvěma metodami - pomocí pravidel pro počítání s mocninami - pomocí pravidel pro počítání s odmocninami př. ZPĚT 5.9 ZPĚT 5.10

18 USMĚRŇOVÁNÍ Usměrnit zlomek znamená odstranit odmocninu ze jmenovatele
Zlomek vynásobíme jedničkou ve vhodném tvaru Vždy vycházíme ze jmenovatele, (dole ve zlomku, co je dole, musí být i nahoře), čitatel je pak stejný Platí: ZPĚT 5.9 ZPĚT 5.10

19 Pravidla pro počítání s mocninami - opakování:
Uvedení autoři, není-li uvedeno jinak jsou autory tohoto výukového materiálu a všech jeho částí. Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem ČR. Pravidla pro počítání s mocninami - opakování:

20 Pravidla pro počítání s odmocninami - opakování:
Uvedení autoři, není-li uvedeno jinak jsou autory tohoto výukového materiálu a všech jeho částí. Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem ČR. Pravidla pro počítání s odmocninami - opakování: ZPĚT 5.9 ZPĚT 5.10

21 Zdroje pro textovou část
KUBÁT, Josef, Dag HRUBÝ a Josef PILGR. Sbírka úloh z matematiky pro střední školy: maturitní minimum. 1. vyd. Praha: Prometheus, 1996, 195 s. Učebnice pro střední školy (Prometheus). ISBN HUDCOVÁ, Milada a Libuše KUBIČÍKOVÁ. Sbírka úloh z matematiky pro SOŠ, SOU a nástavbové studium. 1. vyd. Praha: Prometheus, c2000, 415 s. Učebnice pro střední školy (Prometheus). ISBN Vlastní příklady.

22 Seznam zdrojů pro použité obrázky
Vlastní obrázky.


Stáhnout ppt "5.9 – 5.10 Mocniny, odmocniny - obtížnější"

Podobné prezentace


Reklamy Google