Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

10.1 Kvadratické rovnice, možné výsledky, metody řešení

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "10.1 Kvadratické rovnice, možné výsledky, metody řešení"— Transkript prezentace:

1 10.1 Kvadratické rovnice, možné výsledky, metody řešení
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Mgr. Renáta Burdová Název prezentace (DUMu): 10.1 Kvadratické rovnice, možné výsledky, metody řešení Název sady: Matematika pro 4. ročník, opakování k maturitě – řešené příklady (lze použít i v nižších ročnících při procvičování) Číslo projektu: CZ.1.07./1.5.00/ Datum vzniku: Uvedení autoři, není-li uvedeno jinak, jsou autory tohoto výukového materiálu a všech jeho částí. Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem ČR.

2 Anotace Záměrem této sady výukových materiálů s názvem Matematika pro 4. ročník, opakování k maturitě – řešené příklady (lze použít i v nižších ročnících při procvičování) je zopakovat a procvičit probranou látku i ukázat studentům souvislosti mezi jednotlivými tématy tak, aby si vytvořili určitý nadhled při řešení matematických příkladů. Cvičení jsou seřazena od lehčích ke složitějším, příklady na sebe často tematicky a metodicky navazují. Studenti si zopakují základní metody řešení příkladů, prohloubí si matematické myšlení.

3 Obecná kvadratická rovnice
Uvedení autoři, není-li uvedeno jinak jsou autory tohoto výukového materiálu a všech jeho částí. Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem ČR. Obecná kvadratická rovnice má tvar: ax2 + bx + c = 0 x … neznámá; v kvadratické rovnici se vyskytuje umocněná na druhou Každou kvadratickou rovnici lze řešit pomocí vzorce: ; ;

4 Obecná kvadratická rovnice
Uvedení autoři, není-li uvedeno jinak jsou autory tohoto výukového materiálu a všech jeho částí. Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem ČR. Obecná kvadratická rovnice ax2 + bx + c = 0 Př. a=3, b=4, c=-4 ;

5 Obecná kvadratická rovnice – počet řešení
Uvedení autoři, není-li uvedeno jinak jsou autory tohoto výukového materiálu a všech jeho částí. Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem ČR. Obecná kvadratická rovnice – počet řešení ax2 + bx + c = 0 diskriminant D = b2 − 4ac Pokud: D = 0 → oba kořeny vyjdou stejné – řešením rovnice je 1 dvojnásobný kořen D > 0 → 2 různé kořeny D < 0 → rovnice nemá řešení v R, (v R nelze odmocňovat záporná čísla) ;

6 Obecná kvadratická rovnice – geometrický význam
Uvedení autoři, není-li uvedeno jinak jsou autory tohoto výukového materiálu a všech jeho částí. Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem ČR. Obecná kvadratická rovnice – geometrický význam ax2 + bx + c = 0 jedná se o průsečík odpovídající kvadratické funkce – paraboly s osou x. podle diskriminantu D rozlišujeme: D = 0 → 1 řešení – parabola se dotýká osy x D > 0 → 2 řešení – parabola protíná osu x D < 0 → rovnice nemá řešení – parabola neprotíná osu x ;

7 Obecná kvadratická rovnice – geometrický význam
Uvedení autoři, není-li uvedeno jinak jsou autory tohoto výukového materiálu a všech jeho částí. Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem ČR. Obecná kvadratická rovnice – geometrický význam ax2 + bx + c = 0 D = 0 → 1 řešení – parabola se dotýká osy x

8 Obecná kvadratická rovnice – geometrický význam
Uvedení autoři, není-li uvedeno jinak jsou autory tohoto výukového materiálu a všech jeho částí. Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem ČR. Obecná kvadratická rovnice – geometrický význam ax2 + bx + c = 0 D > 0 → 2 řešení – parabola protíná osu x

9 Obecná kvadratická rovnice – geometrický význam
Uvedení autoři, není-li uvedeno jinak jsou autory tohoto výukového materiálu a všech jeho částí. Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem ČR. Obecná kvadratická rovnice – geometrický význam ax2 + bx + c = 0 D < 0 → rovnice nemá řešení – parabola neprotíná osu x

10 Uvedení autoři, není-li uvedeno jinak jsou autory tohoto výukového materiálu a všech jeho částí. Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem ČR. Kvadratická rovnice Každou kvadratickou rovnici lze řešit pomocí vzorce: Normovanou kvadratickou rovnici řešíme pomocí Vietových vzorců Neúplné kvadratické můžeme řešit vytýkáním nebo podobně jako lineární rovnici a nakonec odmocnit ;

11 TEORIE ŘEŠENÍ ŘEŠENÍ ŘEŠENÍ 10.1 Řešte v R rovnice: a) b) c)
Uvedení autoři, není-li uvedeno jinak jsou autory tohoto výukového materiálu a všech jeho částí. Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem ČR. 10.1 Řešte v R rovnice: a) b) c) ŘEŠENÍ ŘEŠENÍ ŘEŠENÍ TEORIE

12 TEORIE ŘEŠENÍ ŘEŠENÍ ŘEŠENÍ 10.1 Řešte v R rovnice: d) e) f)
Uvedení autoři, není-li uvedeno jinak jsou autory tohoto výukového materiálu a všech jeho částí. Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem ČR. 10.1 Řešte v R rovnice: d) e) f) ŘEŠENÍ ŘEŠENÍ ŘEŠENÍ TEORIE

13 TEORIE 10.1 Řešte v R rovnice: a) ZPĚT 10.1
Uvedení autoři, není-li uvedeno jinak jsou autory tohoto výukového materiálu a všech jeho částí. Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem ČR. 10.1 Řešte v R rovnice: a) TEORIE ZPĚT 10.1

14 TEORIE 10.1 Řešte v R rovnice: b) ZPĚT 10.1
Uvedení autoři, není-li uvedeno jinak jsou autory tohoto výukového materiálu a všech jeho částí. Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem ČR. 10.1 Řešte v R rovnice: b) TEORIE ZPĚT 10.1

15 TEORIE 10.1 Řešte v R rovnice: c) ZPĚT 10.1
Uvedení autoři, není-li uvedeno jinak jsou autory tohoto výukového materiálu a všech jeho částí. Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem ČR. 10.1 Řešte v R rovnice: c) TEORIE ZPĚT 10.1

16 10.1 Řešte v R rovnice: d) ZPĚT 10.1
Uvedení autoři, není-li uvedeno jinak jsou autory tohoto výukového materiálu a všech jeho částí. Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem ČR. 10.1 Řešte v R rovnice: d) ZPĚT 10.1

17 TEORIE 10.1 Řešte v R rovnice: e) ZPĚT 10.1 ;
Uvedení autoři, není-li uvedeno jinak jsou autory tohoto výukového materiálu a všech jeho částí. Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem ČR. 10.1 Řešte v R rovnice: e) ; TEORIE ZPĚT 10.1

18 Uvedení autoři, není-li uvedeno jinak jsou autory tohoto výukového materiálu a všech jeho částí. Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem ČR. 10.1 Řešte v R rovnice: f) Zkusíme řešit jako normovanou kvadratickou rovnici: Protože nenacházíme kořeny jednoduše, musíme je počítat pomocí obecného vzorce. ZPĚT 10.1

19 TEORIE 10.1 Řešte v R rovnice: f) ZPĚT 10.1 ;
Uvedení autoři, není-li uvedeno jinak jsou autory tohoto výukového materiálu a všech jeho částí. Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem ČR. 10.1 Řešte v R rovnice: f) ; TEORIE ZPĚT 10.1

20 Zdroje pro textovou část
KUBÁT, Josef, Dag HRUBÝ a Josef PILGR. Sbírka úloh z matematiky pro střední školy: maturitní minimum. 1. vyd. Praha: Prometheus, 1996, 195 s. Učebnice pro střední školy (Prometheus). ISBN HUDCOVÁ, Milada a Libuše KUBIČÍKOVÁ. Sbírka úloh z matematiky pro SOŠ, SOU a nástavbové studium. 1. vyd. Praha: Prometheus, c2000, 415 s. Učebnice pro střední školy (Prometheus). ISBN Vlastní příklady.

21 Seznam zdrojů pro použité obrázky
Vlastní obrázky.


Stáhnout ppt "10.1 Kvadratické rovnice, možné výsledky, metody řešení"

Podobné prezentace


Reklamy Google