Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
VM byl ověřen 31.10. 2012 v 8.B Název školy:
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Hradec Králové, Úprkova 1 Autor: Nikola Košťálová Název: VY_32_INOVACE_8A_5_ Renesance - úvod Téma: 8A_ČJ8.ročník Datum ověření: VM byl ověřen v 8.B Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Anotace: DUM je určen k výkladu učiva. Žáci se seznamují s historickými fakty a znaky nového uměleckého směru – renesance. V závěru si žáci zopakují získané informace.
2
RENESANCE ÚVOD David Michelangello Buonarroti
Mona Lisa – Leonardo da Vinci
3
Renesance 14. – 17. století Z fr. la renaissance = znovuzrození.
Umělecký směr vznikající na počátku 14. století v Itálii. Z fr. la renaissance = znovuzrození. Vliv zámořských objevů. Vzestup měšťanstva a měst. Rozvoj věd společenských i přírodních (astronomie – Koperník, Galileo, důkaz kulatosti Země) Vynález knihtisku – Johannes Gutenberg.
4
Znaky renesance Návrat k antické kultuře. Touha po pravdivém poznání člověka a pozemského života. Kult smyslů a rozumu. Víra ve vlastní síly.
5
Renesanční umění V architektuře: vodorovné pravoúhlé linie, jónské sloupy, podloubí, kopule V malířství: návrat k přírodě, objev perspektivy Mnohostrannost umělců: Michelangelo Buonarroti (sochař, stavitel, malíř, básník) Leonardo da Vinci (malíř, vědec, vynálezce, konstruktér) V popředí literatura nauková (životopisná, cestopisná, pedagogická), lyrika (city člověka, alegorie
6
Zkus odpovědět… 1. Co je to renesance? Umělecký směr, který vznikl na poč. 14. stol. V Itálii 2. Vyjmenuj alespoň tři renesanční umělce. M. Buonaroti, Leonardi da Vinci, Galileo Galilei 3. Na jaké umění znovu uznává renesance? Antické Řecko a Řím 4. Jmenuj alespoň dva znaky renesance. Kult vlastního rozumu, touha po pravdivém poznání člověka
7
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Použité zdroje: AUTOR NEUVEDEN. [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: MITCHELL, John. abm-enterprises.net [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: AUTOR NEUVEDEN. [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: Citace: DOROVSKÁ, Dagmar; ŘEŘICHOVÁ, Vlasta. Čítanka 8. Český Těšín: Pedagogické nakladatelství, 2005, ISBN Anotace: DUM je určen k výkladu učiva. Žáci se seznamují s historickými fakty a vznikem prvních literárních památek. Pochopení učiva si prověří na závěrečných cvičeních
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.