Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Základní škola a Mateřská škola generála Pattona Dýšina, příspěvková organizace
AUTOR: Mgr. Kateřina Palečková NÁZEV: VY_32_INOVACE_5C_14 TÉMA: ČESKÝ JAZYK PRO 2. STUPEŇ ČÍSLO PROJEKTU: CZ / /
2
Anotace Prezentace je určena žákům 6. třídy.
Seznamuje s nepravidelným a dějovými slovesy. Rozvíjí jazykové schopnosti, zdokonaluje komunikaci mezi žáky. Slouží k procvičení slovesných tvarů. Lze využít při slohovém výcviku
3
Nepravidelná slovesa být, vědět, jíst, chtít BÝT - infinitiv
oznamovací způsob: jsem, jsi, je, jsme, jste, jsou rozkazovací způsob: buď! buďme! buďte! podmiňovací způsob: bych, bys, by, bychom, byste, by budoucí čas: budu, budeš, bude, budeme, budete, budou minulý čas (příčestí minulé): byl, byla, bylo, byli, byly, byla PAMATUJ! Sloveso být používej jen jako pomocné sloveso, v souvislém textu je lepší nahradit ho dějovým slovesem!!
4
Nahraďte sloveso být výstižnějším.
Ve váze jsou květiny. Pes je u boudy. Klíč byl v zámku. V zahradě je strom. V údolí je řeka.
5
Řešení Ve váze usychají, živoří, rozkvétají květiny.
Pes hlídá, štěká, leží u boudy. Klíč se zasekl, zůstal, se zlomil v zámku. V zahradě roste, kvete, opadává strom. V údolí teče, se klikatí, bublá řeka.
6
Pozorně si přečti text. Svítá. Na obzoru se rudě zaleskly cáry mraků, za modravými pruhy lesů stoupá vzhůru k blankytné obloze sluneční kotouč. Les se třepal trylkováním a cvrlikáním ptačích rodinek. 1. Vyhledej slovesa z textu. 2. Urči základní skladební dvojice. 3. Urči mluvnické kategorie sloves. 4. Urči slovní druhy u vyznačených slov a utvoř z nich slovesa.
7
Řešení 1. svítá, zaleskly se, stoupá, se třepal 2. svítá, zaleskly se cáry, stoupá kotouč, třepal se les 3. svítá – 3. os., č. jed., čas přít., zp. ozn. zaleskly se – 3. os., č. mn., čas min., zp. ozn. stoupá – 3. os., č. jed., čas přít., zp. ozn. se třepal – 3. os., č. jed., čas min., zp. ozn. 4. modravými – přídavné jméno (modrat se) trylkováním – podstatné jméno (trylkovat) cvrlikáním – podstatné jméno (cvrlikat)
8
Přepracuj následující text. Jaké má nedostatky?
Když jsme pluli ve Středozemním moři, měli jsme zajímavé setkání s delfínem. Bylo skvělé počasí, obloha byla jasná, moře bylo jako zrcadlo. Viděli jsme Korsiku. Tenkrát jsme toho o delfínech a o životě v moři věděli mnohem méně než teď. Pro nás byli delfíni legendární tvorové. Byl jsem v podmořské pozorovatelně. Na dně měla pět okének, kterými se dalo dobře sledovat, co se děje v moři kolem nás.
9
Řešení Při naší plavbě Středozemním mořem jsme zažili zajímavé setkání s delfínem. Počasí nám přálo. Na obloze nezůstal ani mráček. Moře se lesklo jako zrcadlo. Z dálky na nás vyhlížel ostrov Korsika. Tehdy jsme o delfínech a o životě v moři věděli jen málo. Delfíny jsme znali jen jako legendární tvory. Uvelebil jsem se v podmořské pozorovatelně. Pěti okénky na dně jsem sledoval, co se děje pod hladinou. V textu se vyskytovalo sloveso být, nebyl členěn do odstavců a skládal se ze zbytečně dlouhých souvětí.
10
Popis děje živý, jasný, postupně uspořádaný, členěný do odstavců
Stylistické prostředky: dějová slovesa vhodná podstatná jména přídavná jména, příslovce přirovnání
11
Použité zdroje KRAUSOVÁ, Zdeňka a Renata TERŠOVÁ. Český jazyk pro 6. ročník základní školy a primu víceletého gymnázia. 1. vyd. Plzeň: Fraus, 2003, 136 s. ISBN Otevřená galerie MS Office Vlastní zdroje Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uveden jinak, je Mgr. Kateřina Palečková.
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.