Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Seminář pro tvůrce ŠAP Mgr. Petr Pagáč Ing. Miloš Rojka

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Seminář pro tvůrce ŠAP Mgr. Petr Pagáč Ing. Miloš Rojka "— Transkript prezentace:

1 Seminář pro tvůrce ŠAP Mgr. Petr Pagáč Ing. Miloš Rojka Střední škola informatiky, poštovnictví a finančnictví Brno

2 Školní akční plán (ŠAP)
Akční plánování a možnosti škol Školní akční plán (ŠAP) Obsah: Hlavní dokumenty Proč ŠAP Oblasti intervencí Harmonogram tvorby ŠAP Nástroje podpory pro školy Vlastní tvorba ŠAP Užitečné odkazy

3 Hlavní dokumenty a aktéři
Strategie RR Strategie VP 2020 ČR IROP OP VVV Strategické oblasti (oblasti intervencí) Projekty krajů Posílení strategického plánování efektivity systému řízení zaměření na cíle a výsledky Kraj RAP KAP Další aktivity krajů Projekty škol ŠAP, PA Škola Potřeby škol Další aktivity škol

4 Proč ŠAP ? Nástroj strategického řízení školy
Naplnění kritérií ČŠI “Kvalitní škola” - škola má svou vizi a úspěšně ji realizuje Platforma provázání priorit školy s prioritami zřizovatele Marketingový nástroj školy Realizace projektů

5 Cíle ŠAP Identifikovat potřeby a směry svého rozvoje
Sladit své potřeby a záměry s prioritami podporovanými státem, krajem, případně obcí Vytvářet dlouhodobé cíle a plány k jejich naplnění, Systematicky naplňovat tyto cíle a plány Zapojit do plánování rozvoje školy pedagogický sbor Zavést do práce školy systémový nástroj využitelný při řízení školy a při plánování jejího rozvoje Zavést do práce školy systémový nástroj využitelný při koncipování a plánování projektů

6 Povinné strategické oblasti
Rozvoj kariérového poradenství včetně prevence předčasných odchodů ze vzdělávání Podpora kompetencí k podnikavosti, iniciativě a kreativitě Podpora polytechnického vzdělávání Podpora odborného vzdělávání včetně spolupráce škol a zaměstnavatelů Rozvoj škol jako center celoživotního učení Podpora inkluze

7 Nepovinné strategické oblasti
Rozvoj výuky cizích jazyků Digitální kompetence Čtenářská a matematická gramotnost Lze doplnit o další vlastní oblasti

8 O co ve školním akčním plánu jde
Definovat strategické oblasti školy V rámci strategických oblastí stanovit priority a cíle školy Stanovit a specifikovat činnosti školy vedoucí k dosažení cílů, vytvořit konkrétní plán ŠAP je vlastní nástroj rozvoje školy, jehož vyhodnocení si provádí škola sama

9 ŠAP x PA ŠAP PA Plán aktivit lze chápat jako podmnožinu ŠAP

10 Harmonogram tvorby

11 Výzvy Šablony pro SŠ a VOŠ II dvě možnosti čerpání:
zpracovaný Plán aktivit (PA) po 1. lednu 2019: Kč na subjekt + počet žáků/studentů školy v denním studiu x Kč + počet žáků/studentů školy v ostatních formách studia x 500 Kč zpracovaný Školní akční plán (ŠAP) po 1. lednu 2019: Kč na školu + počet žáků/studentů školy v denním studiu x Kč + počet žáků/studentů školy v ostatních formách studia x 750 Kč)

12 Výzvy Implementace krajských akčních plánů I
Žadatelem jsou jednotlivé kraje - naplňování KAP podpora povinných i nepovinných oblastí ŠAP/PA tvorba školské inkluzivní koncepce kraje syntéza a zhodnocení produktů vytvořených v rámci grantových projektů a individuálních projektů ostatních v Operačním programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost

13 2016 2017 2018 2019 Harmonogram Tvorba ŠAP/PA Šablony II (žádosti)
W1 W2 W3 W4 2017 W1 W2 W3 W4 W1 W2 W3 W4 2018 2019 W1 W2 W3 W4 Tvorba ŠAP/PA Revize nebo tvorba ŠAP/PA Šablony II (žádosti)

14 Nástroje podpory pro školy
Přímá podpora - odborný garant v kraji individuální řešení potřeb škol, konzultace, udělení doložky Přímá podpora - garanti intervencí pomoc v oblasti jednotlivých oblastí Prezenční semináře oblast akčního plánování, oblasti intervencí Videometodiky informace ke každé z oblastí intervence i o akčním plánování obecně (

15 Nástroje podpory pro školy
Webové stránky základní informace, dokumenty, kontakty, metodiky, příklady inspirativní praxe IS PKAP informační systém pro práci s dokumenty (analýza potřeb škol, zprávy z mapování inkluze, zpracovaný ŠAP, schvalovací doložka ….)

16

17 Vlastní tvorba ŠAP

18 Tvorba ŠAP / PA Interní dokument školy Metodika tvorby ŠAP
- vzorový formulář + příklady uplatnění intervencí, videometodiky - šablona dokumentu (doc, xls) - ODKAZ - role krajského odborného garanta

19 Přístupy k tvorbě ŠAP Rozdílné přístupy – soubor různých metod a postupů Rozdíly v postupech ve vazbě na témata a velikosti území a zpracovateli Neustálená terminologie Zpracování strategického plánu jako projekt

20 Proč zpracovávat ŠAP 1. KDE JSME? 3. JAK SE TAM DOSTANEME 2. KAM SE CHCEME DOSTAT? Účelem strategického plánování je, aby organizace měla jasnou představu o tom čeho chce dosáhnout (reálné sdílené vize a cíle) a jakým způsobem toho dosáhne (konkrétní opatření a aktivity).

21 Hlavní kroky při tvorbě ŠAP
1. Příprava procesu ČAS 5. Monitoring a hodnocení 2. Analýza prostředí Strategické plánování = PROJEKT VÝSLEDKY NÁKLADY 4. Implementace 3. Tvorba strategie

22 Příprava procesu Manažer projektu (tvorby strategického plánu)
Interní tým vytvářející strategii (role, odpovědnost) Potřeba externích konzultantů Širší partnerství (komunikační plán) Výběr klíčových oblastí Časový plán

23 Struktura Charakteristika školy Analýza stavu a potřeb
ŠAP a jeho struktura Struktura Charakteristika školy Analýza stavu a potřeb Stanovení priorit Návrh řešení

24 ŠAP (PA) a jeho struktura - 1. kap.: Charakteristika školy
Úvodní část dokumentu → představení školy “Kdo jsme a co děláme” - např.: oborová skladba, materiálně technické zázemí školy, personální zdroje, spolupráce se sociálními partnery, projektová činnost, vývoj a struktura výkonů (počet žáků), úspěchy školy, mimoškolní činnost, historický exkurz, zahraniční spolupráce apod. “Co chceme a kam směřujeme” - nastavení VIZE Maximálně strany

25 ŠAP (PA) a jeho struktura - 1. kap.: Charakteristika školy
špatná praxe Zahrnuje rozsáhlá data o historii Text je příliš obecný a lze ho zaměnit s jakoukoliv jinou školou V textu není zřejmá vize školy

26 ŠAP (PA) a jeho struktura - 2. kap.: Analýza stavu a potřeb
Zhodnocení stavu v jednotlivých oblastech intervencí Pro každou oblast intervence: - dosažená úroveň - realizované činnosti a jejich důležitost - překážky - doplnění SWOT analýzy Využití dotazníku ze šetření P-KAP (10-11/2018) – LOGICKÁ VAZBA MEZI ANALYTICKOU A NÁVRHOVOU ČÁSTÍ DOKUMENTU!!!

27 Dotazníkové šetření – dosažená úroveň

28 Dotazníkové šetření – důležitost

29 Dotazníkové šetření – překážky

30 Dotazníkové šetření – cíle

31 ŠAP (PA) a jeho struktura - 2. kap.: Analýza stavu a potřeb
špatná praxe Škola uvádí pouze to, co se daří Jednotlivé položky analýzy jsou nekonkrétní (např.: spolupráce se zaměstnavateli – není zřejmá činnost a četnost) Struktura popisu je nepřehledná – jedná se o souvislý text, ve kterém se nelze snadno orientovat Nepochopení obsahu jednotlivých intervencí

32 ŠAP (PA) a jeho struktura - 3. kap.: Stanovení priorit
Výčet jednotlivých oblastí intervencí (povinné + další) Stanovení priority (priorita = cílový stav): → začínáme s novým → udržujeme stávající → vylepšujeme stávající Využití dotazníku ze šetření P-KAP (10-11/2018) – LOGICKÁ VAZBA: PRIORITA → OBECNÝ CÍL → KONKRÉTNÍ CÍL!!!

33 ŠAP (PA) a jeho struktura
Priorita Obecné cíle Konkrétní cíle Kritéria hodnocení Úkol Předpoklady Zdroje Termíny Zodpovědnost Úkol Úkol Úkol

34 ŠAP (PA) a jeho struktura - 4. kap.: Návrh řešení - školní akční plán
SMART = cíl by měl být S-specifický, M-měřitelný, A-akceptovatelný, R-reálný a T-termínovaný hierarchie: úkoly musí vést ke splnění konkrétního cíle, konkrétní cíle musí naplňovat obecný cíl kontrolovatelná jednoznačná konkrétní “Co je třeba, aby…?” vymahatelnost splnění odvozeny z obecného cíle školou neovlivnitelné odvozeny z priority

35 Vybrané poznatky z praxe
Strategický plán není rigidní dokument – strategické plánování nikdy nekončící proces Neexistuje obecně platný postup Zapojte do plánování všechny klíčové osoby Pokud strategické plánování nemá podporu celé organizace, je malá šance na úspěch Organizace se zpracováním strategie natolik vyčerpá, že nezbydou síly na implementaci

36 Odkazy Výzvy OP VVV - https:/opvvv.msmt.cz/aktualni-vyzvy
Projekt P-KAP - Metodika tvorby ŠAP - IS PKAP -

37 Děkujeme za pozornost Petr Pagáč Miloš Rojka
Národní ústav pro vzdělávání Podpora krajského akčního plánování


Stáhnout ppt "Seminář pro tvůrce ŠAP Mgr. Petr Pagáč Ing. Miloš Rojka "

Podobné prezentace


Reklamy Google