Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
DEN S JAZYKOVÝM CENTREM 2018
Využití videa ve výuce: jedno téma – různé cíle PhDr. Milena Dundrová, Ph.D. JC FSV UK - KJP MFF UK DEN S JAZYKOVÝM CENTREM 2018 Využití autentických textů a moderní technologie ve výuce cizích jazyků
2
Den s jazykovým centrem
«Pour que la didactique du FLE évolue avec son temps, elle devra voir en l’audiovisuel et les technologies autre chose que des supports d’apprentissage linguistique, mais plutôt des objets d’enseignement qui remodèlent, reconfigurent l’usage de la langue en lui combinant d’autres modes sémiotiques. » (Lebrun, M., Lacelle, N., L’ère numérique : un défi pour la didactique du FLE, in: Synergies Portugal n° ) Den s jazykovým centrem
3
PROČ POUŽÍVAT VIDEA?
4
Den s jazykovým centrem
KOMPLEMENTARITA OBRAZ – ZVUK AUTENTICKÝ JAZYK RŮZNÍ MLUVČÍ, RŮZNÉ STYLY REÁLNÉ SITUACE VIZUÁLNÍ KONTEXT MOTIVAČNÍ ROLE VŠECHNY JAZYKOVÉ ÚROVNĚ Den s jazykovým centrem
5
Den s jazykovým centrem
JAKÁ VIDEA? Den s jazykovým centrem
6
Den s jazykovým centrem
„DIDAKTICKÁ“ VIDEA (ZAMĚŘENÁ NA KONKRÉTNÍ JAZYKOVÉ POTŘEBY) AUTENTICKÁ VIDEA (RODILÍ MLUVČÍ V REÁLNÝCH KOMUNIKAČNÍCH SITUACÍCH) ( Baciu, G., Stratégie didactiques dans l´acquisition des compétences de communication orale en FLE : la vidéo, in: Enseigner.fle, říjen 2017) Den s jazykovým centrem
7
Den s jazykovým centrem
AUTENTICKÁ VIDEA NEDIDAKTIZOVANÁ DIDAKTIZOVANÁ VLASTNÍ DIDAKTIZACE VŽDY S URČITÝM DIDAKTICKÝM ZÁMĚREM! Den s jazykovým centrem
8
Den s jazykovým centrem
JAKÉ CÍLE? Den s jazykovým centrem
9
Den s jazykovým centrem
SEZNÁMENÍ S TEMATIKOU / SLOVNÍ ZÁSOBOU V KONTEXTU, ZDROJ INFORMACÍ TRÉNINK POROZUMĚNÍ ROZVOJ KOMUNIKAČNÍCH DOVEDNOSTÍ ROZVÍJENÍ INTERKULTURNÍCH KOMPETENCÍ Den s jazykovým centrem
10
Den s jazykovým centrem
ROZVÍJENÍ AKADEMICKÝCH DOVEDNOSTÍ ODRAZOVÝ MŮSTEK PRO VYSVĚTLENÍ GRAMATIKY (JAZYKOVÉ STRUKTURY) TÉMA PRO PSANOU PRODUKCI DOPLNĚNÍ ( „VYLEPŠENÍ“ ) UČEBNICE Den s jazykovým centrem
11
Den s jazykovým centrem
JAKÉ ZDROJE? Den s jazykovým centrem
12
Den s jazykovým centrem
JAKÉKOLI VIDEO POSKYTNUTÉ AUTOREM /AUTORY K VOLNÉMU POUŽITÍ (YOUTUBE, BLOGY, VÝUKOVÉ WEBY) OTÁZKA AUTORSKÝCH PRÁV: JUDr. Matěj Myška, Ph.D., Užití cizího díla ve výuce (IS MU Elportál, Metodika užití videa ve výuce - Den s jazykovým centrem
13
UKÁZKY PRÁCE S VIDEEM V HODINĚ
(Inspirováno workshopem Vidět znamená rozumě Martiny Šindelářové Skupeňové z CJV na FF MU z 26. ledna 2017) Den s jazykovým centrem
14
Den s jazykovým centrem
1. ZVUK BEZ OBRAZU PRÁCE V BUDOUCNOSTI INSPIRACE HUDBOU Z UKÁZKY ZOBRAZUJÍCÍ PRÁCI V TOVÁRNĚ V BUDOUCNOSTI. STUDENTI VYTVÁŘEJÍ SPOLEČNĚ „OBRAZY“, „SCÉNÁŘ“. Ukázka z Metropolis (1927) _ 1. VIDEO BEZ ZVUKU – PRVNÍCH 40 SEC. Den s jazykovým centrem
15
Den s jazykovým centrem
Metropolis, němý film od německého režiséra Fritze Langa (1927), odehrává se v roce 2026 Den s jazykovým centrem
16
Den s jazykovým centrem
2. OBRAZ BEZ ZVUKU BUDOUCNOST BEZ LIDÍ? PŘEDSTAVME SI, ŽE JEDNOHO DNE LIDÉ ZMIZÍ… PRÁCE VE DVOJICÍCH – JEDEN STUDENT ZÁDY K PLÁTNU, DRUHÝ SLEDUJE OBRAZ BEZ ZVUKU A POPISUJE (MÍSTA, DĚJE). PO SKONČENÍ UKÁZKY PRVNÍ STUDENT NA ZÁKLADĚ KOMENTÁŘŮ DRUHÉHO SHRNE DĚJ. Den s jazykovým centrem
17
Den s jazykovým centrem
Que se passerait-il si l´homme disparaissait Den s jazykovým centrem
18
2. KROK - UKÁZKA SE ZVUKEM:
KOREKCE A DOPLNĚNÍ FAKTŮ JAZYKOVÉ STRUKTURY V BUDOUCÍM A PŘEDBUDOUCÍM ČASE Den s jazykovým centrem
19
Den s jazykovým centrem
3. VIDEO JAKO INSPIRACE PRO PSANOU PRODUKCI: BUDOUCNOST? JAKÁ BUDOUCNOST? STUDENTI VYTVÁŘEJÍ „SCÉNÁŘ“ BUDOUCNOSTI PLANETY PODLE VYLOSOVANÉHO ZADÁNÍ Den s jazykovým centrem
20
Den s jazykovým centrem
Le Futur selon vous (Arte, 2013) Den s jazykovým centrem
21
Den s jazykovým centrem
ZADÁNÍ: OPTIMISTICKÁ VARIANTA PESIMISTICKÁ VARIANTA REALISTICKÁ VIZE KATASTROFICKÝ SCÉNÁŘ SCÉNÁŘ VE STYLU „POPUSŤME UZDU FANTAZII“ NAPROSTO ŠÍLENÝ SCÉNÁŘ HANDOUT – JAZYKOVÉ PROSTŘEDKY K VYJÁDŘENÍ NÁZORU Den s jazykovým centrem
22
Den s jazykovým centrem
VIDEO VE VÝUCE MOTIVUJÍCÍ, ZÁBAVNÉ PŘIROZENÉ MNOHOSTRANNĚ ROZVÍJEJÍCÍ VYUŽITELNÉ K RŮZNÝM CÍLŮM Den s jazykovým centrem
23
Den s jazykovým centrem
POUŽITÉ ZDROJE: Baciu, G., Stratégie didactiques dans l´acquisition des compétences de communication orale en FLE : la vidéo, in: Enseigner.fle, říjen 2017, str. 9-15 Blanchet, Ph., Une méthode audiovisuelle : Voix et Images de France (videopřednáška online, Université Rennes II. Haute Bretagne), 2000 Djedidi, M., La vidéo comme support motivant à l'oral dans une classe de FLE, 2014/2015 (dipl. práce) Lebrun, M., Lacelle, N., L’ère numérique : un défi pour la didactique du FLE, in: Synergies Portugal n° 2 – 2014, str Elportál IS MU Brno Metodika užití videa ve výuce, openspace konference o e-learningu IS MU: Video ve výuce, 17. února 2016 Den s jazykovým centrem
24
Den s jazykovým centrem
POUŽITÁ VIDEA: Ukázka z němého filmu Metropolis Fritze Langa (1927) - Ukázka z francouzské verze dokumentu Life after People (2008) - Krátký animovaný film Le Futur selon vous z kanálu Arte (2013) - Den s jazykovým centrem
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.