Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Badatelská činnost žáků MŠ, ZŠ, SŠ, VŠ
vzdělávací seminář Český Těšín, 2019 Ing. Anna Hromková Albrechtova střední škola, Český Těšín, p. o.
2
3. ročník vzdělávacího semináře jak na to, jak rozvíjet talent?
3
výměna zkušenosti učitelů s badatelskou
činností v MŠ, ZŠ, SŠ, VŠ, institucí
4
prezentace odborníků z praxe - výukové materiály ŠOV Třanovice
exkurze - Piastowská věž
5
NADANÝ ŽÁK Žák, který při adekvátní podpoře vykazuje ve srovnání s vrstevníky vysokou úroveň v jedné či více oblastech rozumových schopností, v pohybových, manuálních, uměleckých nebo sociálních dovednostech. MIMOŘÁDNĚ NADANÝ ŽÁK Žák, jehož rozložení schopností dosahuje mimořádné úrovně při vysoké tvořivosti v celém okruhu činností nebo v jednotlivých oblastech rozumových schopností, v pohybových, manuálních, uměleckých nebo sociálních dovednostech.
6
PŘEDŠKOLNÍ VĚK JE KLÍČOVÝM OBDOBÍM
„Předškolní věk je klíčovým obdobím pro rozvoj předpokladů školních dovedností, mezi které spadá nejen čtení, psaní a počítání. Ve školním věku se už jen těžce dohání to, co se v předškolním věku dostatečně nerozvinulo.
7
„Nejkrásnější věc, kterou můžeme objevit, je záhada“, Albert Einstein /
8
učitel a rodič hrají hlavní roli !!!!!
9
Talent mají všichni žáci, jen ho musí někdo poznat a rozvíjet!!!
10
Badatelsky orientované vyučování
(Inquiry-based science education IBSE) „inquiry“ – bádání, zkoumání, ale také hledání pravdy souvislostmi propojený proces intenzivní komunikace se žáky, tj. stylem „talking science education“ rozvoj badatelských dovedností žáků
11
Aplikace principů badatelských aktivit Obory: přírodovědné humanitní
12
Fáze badatelských aktivit
formulace hypotéz plánování a jejich řešení zpřesňování a realizaci experimentů vyhodnocení a prezentace výsledků bádání
13
Přednosti badatelských aktivit žáků
aktivní osvojení nových poznatků pochopení základní povahy vědy osvojování metod výzkumu rozvoj obecné schopnosti hledat a objevovat
14
Činnost žáků vyhledávají informace
řeší problémy prodiskutováním, a tak aktivně získávají potřebné kompetence, znalosti, dovednosti a rozvíjejí komunikační dovednosti
15
Badatelské výuky zajišťují:
narůstající objem poznatků aktualizace učiva učení v souvislostech
16
Rozlišujme náročnost úrovní bádání
potvrzující bádání – otázka i postup jsou žákům poskytnuty, výsledky jsou známy, jde o to je vlastní praxí ověřit strukturované bádání - otázku i možný postup sděluje učitel, žáci na základě formulují vysvětlení studovaného jevu nasměrované bádání – učitel formuluje výzkumnou otázku, studenti vytvářejí metodický postup a realizují jej otevřené bádání – studenti si kladou otázku, promýšlejí postup, provádějí výzkum a formulují výsledky
17
Jak začít ? 1. konzultant - učitel ( může být i z jiné školy, odborník
z praxe) 2. zjistit materiální vybavení - zpracování tématu (pokud nestačí technické zařízení ve škole, navázat spolupráci se SŠ, VŠ, institucemi……
18
Jak získat žáky pro badatelskou činnost
oslovení žáků –zájmy, koníčky, volnočasové aktivity 1. práce se skupinou žáků badatelský kroužek semináře, kroužky Bi, Che, Fy, MAT, ICT… fotografické, přírodovědné, ekologické kroužky 2. individuální přístup dle zájmu žáků
19
Vědecký postup při badatelské práci
1. plán činnosti - monitoring, analýza, měření, fotografování 2. zpracování výsledků, závěr, přílohy… 3. písemné zpracování práce 4. prezentace práce, připravit žáka na prezentaci a diskuzi
20
Badatelská činnost žáků ve vyuč. předmětech
1. Matematika a statistika 2. Fyzika 3. Chemie 4. Biologie 5. Geologie a geografie 6. Zdravotnictví 7. Zemědělství, potravinářství, lesní a vodní hospodářství 8. Ochrana a tvorba životního prostředí 9. Strojírenství, hutnictví, doprava a průmyslový design 10. Elektrotechnika, elektronika a telekomunikace 11. Stavebnictví, architektura a design interiérů 12. Tvorba učebních pomůcek, didaktická technologie 13. Ekonomika a řízení 14. Pedagogika, psychologie, sociologie a problematika volného času 15. Teorie kultury, umění a umělecké tvorby 16. Historie 17. Filozofie, politologie a ostatní humanitní a společenskovědní obory 18. Informatika
21
Informační zdroje Centrum pro BOV v USA (= Center for Inquiry-Based Learning) „Asociace laboratorního vzdělávání v biologii“ (= ABLE) v „Proceedings of the annual conference of the Association for Biology Laboratory Education”.
22
Informační zdroje http://badatele.cz
23
Důležité je myslet!!!!!!!
25
Každý žák denně ve škole zažívá osobní
MOTTO: Každý žák denně ve škole zažívá osobní i společný úspěch, plně rozvíjí svůj potenciál a zodpovědně si nachází své místo na světě.
26
Děkuji za pozornost
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.