Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
07_10_Digitální fotoaparát Ing. Jakub Ulmann
Zavádění inovativních metod a výukových materiálů do přírodovědných předmětů na Gymnáziu v Krnově 07_10_Digitální fotoaparát Ing. Jakub Ulmann
2
Digitální fotoaparát
3
Fotografování je koníček, vášeň, pracovní nutnost.
Zachycujeme životní okamžiky. Snímky vyvolávají emoce. Je to umění, ke kterému je nutná technická znalost. Díky mobilním telefonům máme inflaci fotografií. Jak funguje fotoaparát, historie… 3 min
4
Jak digitální fotoaparáty světlo zachycují a převádějí na digitální soubory?
Slouží jim k tomu senzor - plošně velký integrovaný obvod s miliony světlocitlivých buněk (diod). To je klíčová součástka každého digitálního přístroje, která nahrazuje film. CMOS senzor digitální zrcadlovky Canon
5
Př. 1: Odhadněte, jakým fotoaparátem a s jakým rozlišením byl pořízen následující snímek. Najděte nějaké chyby na fotografii, které způsobil objektiv.
7
V horních rozích lze vidět tmavší oblohu (barevné zkreslení objektivu)
V horních rozích lze vidět tmavší oblohu (barevné zkreslení objektivu). Při větším zvětšení se projeví neostrost hran, nějaké barvy navíc (chromatická aberace) a můžeme již také vidět jednotlivé čtverečky - pixely. Snímek je pro běžné používání dostatečně kvalitní. Byl pořízen v roce 2004 kompaktním fotoaparátem se 3 Mpx.
8
Čím více Mpx na snímač nacpeme, tím méně bude na jednotlivé body dopadat světla. Mnohem důležitější než počet Mpx je velikost snímače. Bílý rámeček – kinofilm, červená - snímač zrcadlovky CMOS, modrá - snímač kompaktu CCD. Pro malé snímače je vše nad 5 Mpx reklamní tah bez zlepšení kvality výsledných snímků. Základní vysvětlení fotoaparátu jako dvou místností, ISO.
9
Současné senzory digitálních fotoaparátů se sice skládají např
Současné senzory digitálních fotoaparátů se sice skládají např. z 20 milionů světlocitlivých buněk, ale tyto buňky dokážou registrovat pouze jas. Žádným způsobem nevidí barvu - jsou tedy barvoslepé. Jinými slovy - jsou schopny změřit intenzitu na ně dopadajícího světla, ale nejsou schopny rozlišit jeho vlnovou délku. Proto se v současnosti používá tzv. Bayerova maska. Jeden bod se pak vypočítává ze čtyř buněk senzoru.
10
Závěrka Množství světla, které dopadne na snímač, nezáleží pouze na tom, jak světlé bylo dané místo obrazu, ale i na tom, jak dlouho světlo na senzor dopadalo. Fotoaparát musí obsahovat mechanismus, který zabraňuje dopadu světla na senzor, pokud zrovna nefotografujeme – závěrku. Expoziční doba - je doba, po kterou se snímek exponuje. Zásadním způsobem ovlivňuje, jak bude snímek vypadat (tmavý, normální, přesvětlený). Udává se ve zlomcích sekundy. Např. 1/50 nebo 1/1000. Může být také v sekundách.
11
Př. 2: Jaké jsou výhody a nevýhody krátkého expozičního času?
Výhody krátkého expozičního času: pohybující předměty zachytíme ostře, „zmrazíme“ pohyb. Foceno 1/1600 s. Nevýhody krátkého expozičního času: na senzor dopadá světlo jenom krátkou dobu. Dopadne ho málo a snímek bude tmavý, neprokreslený... Při horších světelných podmínkách nám automat nedovolí krátký čas. Můžeme si pomoci bleskem, ale ten má malý dosah. Také málo světelný objektiv potřebuje více času.
13
Př. 3: Při delší expoziční době bývá rozmazaný celý snímek, nejen pohybující se předměty. Vysvětli.
Nehýbou se pouze předměty, ale klepe se nám i ruka, ve které držíme fotoaparát ⇒ senzor se pohybuje vůči předmětům ⇒ rozmaže se obraz. Nejvíce ovlivňuje třes rukou focení vzdálených předmětů (už malý pohyb ruky znamená velkou změnu u vzdálených předmětů). „Z ruky“ udržíme maximálně 1/50 sekundy. Můžeme opřít fotoaparát o podložku, o zeď, použít stativ. Fotoaparáty také obsahují tzv. optické stabilizátory.
14
Clona Clona je otvor v objektivu, který může měnit svou velikost, a tím ovlivňovat, kolik světla projde na snímač. Je obdobou zorničky u oka. Objektivy digitálních zrcadlovek používají irisovou clonu – je složená z několika lamel, které postupným zavíráním zmenšují téměř kruhový otvor. U většiny kompaktních fotoaparátů je clona jednodušší, nebo u některých modelů chybí zcela a řízení toku světla je svěřeno pouze závěrce.
15
Míra zaclonění je udávána ve clonové stupnici
Míra zaclonění je udávána ve clonové stupnici. Je logaritmická - sousední vyšší hodnota značí vždy dvojnásobně méně propuštěného světla nežli hodnota předchozí. Nižší hodnoty značí více otevřenou clonu a tudíž větší množství propuštěného světla. Clona přímo ovlivňuje tzv. hloubku ostrosti, tj. interval vzdálenosti od fotoaparátu, ve kterém bude záběr vykreslen ostře.
16
Vyšší clonová čísla (menší díra pro světlo) tuto hloubku ostrosti zvyšují, což je výhodné např. pro fotografování krajiny. Menší clonová čísla (větší díra pro světlo) naopak hloubku ostrosti snižují což je vhodné například pro portrétní fotografii - obličeje postav jsou ostré, ale pozadí za nimi je rozostřené a tedy neruší kompozici portrétu.
17
Velikost clony a čas uzávěrky
Dané světelné podmínky nám vždy umožňují volit několik kombinací času uzávěrky a clonového čísla. Vybíráme dle našeho uměleckého záměru.
18
Konec prezentace
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.