Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Zrakové postižení a lidé se zrakovým postižením
Speciální pedagogika Zrakové postižení a lidé se zrakovým postižením
2
Jabok - Speciální pedagogika
Zrakové postižení Za osobu se zrakovým postižením je považován jedinec, který i po optimální korekci (medikamentózní, brýlové, chirurgické…) má v běžném životě problémy se získáváním a zpracováváním informací zrakovou cestou (např. čtení černotisk, zraková orientace v prostoru…) Jabok - Speciální pedagogika
3
Jabok - Speciální pedagogika
Vymezení oboru Netýká se jen osob nevidomých, ale převážně osob se sníženou úrovní zrakové percepce na stupni slabozrakosti Cílem je dosažení nejvyššího stupně socializace včetně podmínek pro vzdělávání a přípravu na povolání, pracovní zařazení a plnohodnotné společenské uplatnění Jabok - Speciální pedagogika
4
Jabok - Speciální pedagogika
Anatomie oka Jabok - Speciální pedagogika
5
Jabok - Speciální pedagogika
Stupně zrakové vady Slabozrakost - vizus 6/18 až 3/60 nebo zúžení zorného pole na 20 stupňů, mohou se objevovat skotomy - speciální pomůcky, texty ve zvětšeném černotisku, zrakový výcvik, lupy… Nevidomost praktická nebo totální (amaurosa), zachovalý světlocit se správnou nebo nesprávnou projekcí, ztráta světlocitu - využití kompenzačních smyslů, ztížený samostatný pohyb, prostorová orientace, získávání informací, sebeobsluha Jabok - Speciální pedagogika
6
Jabok - Speciální pedagogika
Snellenova tabule Jabok - Speciální pedagogika
7
Jabok - Speciální pedagogika
Akomodace Zaostřování se nazývá akomodace a zajišťují jej ciliární svaly. - Při pohledu oka na krátkou vzdálenost ciliární svaly ochabnou a čočka se stane tlustší, proto láme světlo více. - Pohledem na větší vzdálenost je čočka napínána do stran, roztahuje se a tenčí, tím se index lomu snižuje. Jabok - Speciální pedagogika
8
Jabok - Speciální pedagogika
Refrakční vady Setkávají se paprsky na sítnici? Krátkozrakost - myopie Dalekozrakost - hypermetropie Astigmatismus dochází k nesprávnému poměru mezi lomivostí optických prostředí a délkou oka Refrakční vady - paprsky se setkávají před sítnicí (krátkozrakost, za sítnicí, u astigmatismu nepravidelné zakřivení rohovky a bod na sítnici se zobrazuje jako čárka, ne jako bod. Pokud je optický aparát oka příliš silný vzhledem k délce očního bulbu, nebo, vzato z opačného konce, je bulbus příliš dlouhý vzhledem k síle optického aparátu, sbíhají se paralelní světelné paprsky před sítnicí a vzniká porucha nazývající se krátkozrakost (odborně myopie) . K docílení ostrého obrazu je třeba předsadit optické čočky označované jako rozptylky a jejich hodnota je kvantifikována jako záporné číslo s jednotkou dioptrie (např. -3, 25 D). Pokud je optický aparát oka v poměru k délce bulbu příliš slabý, čili oko je v poměru k síle optického aparátu příliš krátké, protnou se světelné paprsky za sítnicí a obraz je rovněž neostrý. Jedná se o vadu nazývanou dalekozrakost (hypermetropie) . K dosažení ostrého obrazu je třeba buď zapojit akomodaci nebo předsadit čočky zvané spojky, jejichž hodnota je vyjádřena kladnými dioptriemi (např. +2, 75 D). S oběma vadami se může pojit astigmatismus, kdy, zjednodušeně řečeno, mají optická média v různých rovinách různou sílu, takže obraz je nejen neostrý, ale i deformovaný. Tuto vadu korigujeme cylindrickými nebo torickými skly , která mohou být předznamenána plus nebo minus a připojuje se specifikace osy astigmatismu (např x125 nebo +O. 5x90). Jabok - Speciální pedagogika
9
Jabok - Speciální pedagogika
Refrakční vady II Jabok - Speciální pedagogika
10
Poruchy binokulárního vidění
Jsou funkční, vznik většinou v předškolním věku Šilhavost(strabismus) porucha rovnovážného postavení očí Tupozrakost (amblyopie) - podstatné snížení zrakové ostrosti oka, oko je vyřazeno např. následkem šilhavosti, popř. vyřazeno oko, které má více dioptrií Obě vady mají za následek špatné vnímání prostoru a prostorových vztahů, zhoršená koordinace oko-ruka, při dobré péči se dají odstranit nebo zmírnit - chirurgický zákrok, okluze… Strabismus je medicínský název pro vadu zraku – šilhání či šilhavost, tzn. stav, kdy oči nehledí rovnoběžně a jedno se odchyluje od běžného směru. Touto vadou zraku se zabývá ortoptika. Tato vada může být zjevná (heterotropie) nebo skrytá (heteroforie – projevuje se např. při únavě nebo při zakrytí zdravého oka a jeho následném odkrytí). Může být způsobena poruchou některé ze složek jednoduchého binokulárního vidění především do věku 7 let. Jednoduché binokulární vidění je schopnost vidět obraz jednoduše. Při tupozrakosti dítě vidí zdravým okem normálně, běžně vjem tupozrakého oka nepostrádá a je zvyklé nahradit oslabené prostorové, hloubkové vidění jinak. Příslušné řídící centrum v mozku se nenaučí správně rozpoznávat příslušné obrazové vjemy. Pokud dětský mozek vyhodnotí vjem jednoho oka jako méně ostrý, začne ho potlačovat a zrakové vjemy ze slabšího oka vyřadí. Dítě si neuvědomí, že jedno oko nepoužívá, protože druhým okem vidí normálně, ztrácí ale schopnost hloubkového vidění. Tím nemůže správně odhadovat vzdálenosti, má horší orientaci a nemůže sledovat ani 3D obraz. Do budoucna se mu komplikuje i výběr povolání. Jabok - Speciální pedagogika
11
Jabok - Speciální pedagogika
Poruchy zorného pole Normální vidění Trubicové vidění Jabok - Speciální pedagogika
12
Jabok - Speciální pedagogika
Poruchy zorného pole Centrální skotom Jabok - Speciální pedagogika
13
Jabok - Speciální pedagogika
Další zrakové vady Vrozený glaukom - patologicky zvýšení nitrooční tlak Šedý zákal - i vrozený, zákal čočky Albinismus - nedostatek melaninu v těle i očích Retinopatie nedonošených (ROP) Barvoslepost – daltonismus Kortikální postižení zraku(CVI) Glaukom - nedělat nic, co způsobuje tlak v hlavě -hlavou dolů, dodržovat pitný režim, nepít nárazově, používat pravidelně kapky ke snížení tlaku Šedý zákal - operovat co nejdříve po narození - 3 měsíce je pozdě, musí se naučit oko používat, doprovázeno může být šilháním, nystagmem… Albinismus - jednak snížena zraková ostrost, jednak se může přidat nystagmus, strabismus, světloplachost Retinopatie nedonošených - u dětí, které se narodí před 28. týdnem s nízkou porodní hmotností. Nemají dokončenou vaskularizaci cév, povysazení přívodu kyslíku v inkubátoru dochází k bujení cév, krvácení, proniká do sklivce a hojí se tvorbou vaziva. To přivodí svraštění a odchlípnutí sítnice. Má 5 stupňů, 4. a 5. je praktická a totální slepota. Poruchy vnímání barev, první nejčastěji vypadává červená a zelená, vzácně modrá a žlutá, barvoslepost je částečná nebo totální - vidí jen odstíny šedé, těžká orientace v prostoru Trubicové vidění - může číst, špatná orientace v prostoru Kortikální slepota - při této poruše nejde o narušení stavby nebo funkce oka, ale o poruchu mozku. Kortikální slepotu lze definovat jako poruchu, při které je zrak postižen více, než se očekává dle výsledků oftalmologického vyšetření. Neurologický nález ale vykazuje odchylky. U dětí s kortikální slepotou jsou velice různorodé poruchy zrakové funkce. Mezi příznaky kortikální slepoty patří proměnlivé používání zraku, nesoustředěnost, nedostatek zrakové zvídavostí, problémy při prostorovém vidění, dítě špatně chápe kontext, předmět i jeho použití v cizím prostředí. Oftalmologické vyšetření je zaměřeno na stavbu oka a zakončení zrakového nervu, jsou vyšetřovány zrakové reflexy, fixace na světlo, pohyb očí a hlavy. Dále následuje neurologické vyšetření. Tato porucha je často doprovázena dalšími neurologickými onemocněními, např. dětská mozková obrna, mentální retardace, epilepsie a další. Jabok - Speciální pedagogika
14
Jabok - Speciální pedagogika
Zvláštnosti myšlení Narušená rovnováha a vzájemné souvislosti mezi rozšiřováním okruhu zkušeností, vývojem myšlení a vývojem řeči. Důvody: Zvláštní forma vývoje smyslového poznávání skutečnosti Nárůst významu řeči při získávání poznatků Problémy s porovnáváním, určením shod a rozdílů (nejsou schopni získat rychle přesné údaje) Nedostatečně jemná analýza a syntéza – tedy také abstrahování, generalizace, konkretizace Vnitřní podstatné souvislosti se objevují postupně Jabok - Speciální pedagogika
15
Využití kompenzačních smyslů
Oko vnímá 8 znaků: barvu, tvar, velikost, vzdálenost, směr, prostorovost, klid, pohyb nahradí nějaký smysl? Sluch – informace o směru a vzdálenosti Důležitý při zprostředkovaném poznávání, prostorové a sociální orientaci Hmat – zprostředkovává prostorové a fyzikální vlastnosti, kvality objektů, které se mění v prostoru a čase Pasivní hnat Aktivní hmat – haptika Zprostředkovaný hmat Pasivní hmat – celkový obraz o předmětu nevzniká, neodráží ani tvar, ani obrysy, vytvoření celkového obrazu je nemožné Aktivní hmat – výsledek aktivního ohmatávání objektů, kromě vlastností a kvalit lze poznat i tvar a obrysy a vytvořit celistvý dojem Zprostředkovaný hmat – pomocí bílé hole, podrážek, přes které poznám reliéf chodníku apod., i ohmatávání protézou Jabok - Speciální pedagogika
16
Hmat x zrak HMAT ZRAK postupný globální pomalejší, více času
relativně velmi rychlý vnímá „3D“ vnímá „2D“ kontaktní (mimo teploty) distanční plnohodnotný jen ve spojení s pohybem ruky těžké rozlišit detail od podstatného výběrový potřeba dobré znalosti kontextu Jabok - Speciální pedagogika
17
Jabok - Speciální pedagogika
Význam řeči Rozvoj myšlení ve větší míře spojen s rozvojem řeči Opoždění vývoje řeči – děti nemohou napodobovat, proto často dyslalie (špatná výslovnost N a M nebo T,D,N) Kompenzační význam řeči - nahrazuje chybějící zrakové funkce a supluje smyslovou zkušenost Verbalismus nevidomých - osvojí si pojmy, jejichž význam jim není zřejmý Narušené neverbální chování Dítě neumí mimikou vyjádřit svoje emoce Mimika strnulá nebo nadbytečné pohyby mluvních orgánů Kývavé pohyby celý tělem, pohyby rukama, grimasy Jabok - Speciální pedagogika
18
Jabok - Speciální pedagogika
Pohybový rozvoj Ztráta motivace k pohybu - nevidí v okolí atraktivní předměty Pohyb za zvukem složitější, rozvíjí se později Vývoj pohybových dovedností opožděn Pokud se nevěnuje pozornost, může být hypotonie, špatná koordinace Držení hlavy vzpřímeně zaostává, nejsou k tomu stimulovány zrakovými podněty Jabok - Speciální pedagogika
19
Jabok - Speciální pedagogika
Socializace Omezení či ztráta možnosti učení nápodobou Nedostatek vizuálního kontaktu v komunikaci Potíže při zvládání sociálních situací Omezené schopnosti orientace v neznámém prostředí Opoždění v rozvoji různých sociálních aktivit Nedostatek vizuálního kontaktu může ovlivnit i postoj matky k dítěti Těžko navazují dlouhodobější přátelství, nejsou neverbální signály, špatná interpretace sdílené informace Sociální situace - vstup do místnosti, hledání kamaráda, připojení se k rozhovoru, nakupování… je třeba všechny situace dobře trénovat Omezená možnost orientace může posilovat větší závislost na ostatních lidech Jabok - Speciální pedagogika
20
Jabok - Speciální pedagogika
Mezníky v socializaci Potvrzení zrakového handicapu a změna postoje rodičů k dítěti Zařazení dítěte do prvního kolektivu Volba povolání a přechod do zaměstnání Reakce rodičů na dítě: akceptace dítěte a jeho postižení, odmítavé reakce, nadměrné ochranářství, skryté zavrhování, otevřené zavrhování, idealizace postiženého dítěte V kolektivu dítě prožívá konfrontaci své odlišnosti, musí s tím vyrovnávat V zaměstnání dochází k dalším konfrontacím, traumatem mohou být různé reakce lidí, zvláště pokud jsou v rozporu se zkušenostmi a očekáváními člověka se ZP Způsob adaptace je velmi ovlivněn postojem sociálního prostředí vůči nevidomým Jabok - Speciální pedagogika
21
Prostorová orientace Bílá hůl Vodící pes Bezbariérovost
Funkce signalizační Funkce ochranná Funkce orientační Funkce opěrná Vodící pes Bezbariérovost Přizpůsobení prostředí zpět Bílá hůl Bílá hůl je vnímána jako symbol nevidomého člověka. Nosí ji však i slabozrací a jinak těžce zrakově postižení lidé, aby bylo zřejmé, že je nutné brát na tuto okolnost ohled a v případě potřeby poskytnout pomoc. Existuje i červenobílá hůl, ta je určena pro hluchoslepé osoby. Poznámka: Bílé hole si u nás můžete vyzkoušet, obdržíte také kód na objednání a poskytneme Vám potřebné sociální poradenství. Bílé hole mohou plnit v zásadě čtyři funkce: a) Funkci signalizační Signalizační funkcí se rozumí skutečnost, že bílá barva na holi upozorňuje kolemjdoucí a řidiče na osobu těžce zrakově postiženou a že je tedy nutné brát na tuto okolnost ohled a v případě potřeby poskytnout pomoc. Tuto funkci splňuje každá bílá hůl. b) Funkci ochrannou Hůl upozorní v dostatečném předstihu na překážku a tím chrání před případným střetem. c) Funkci orientační Hůl vyhledává body a znaky hmatového charakteru a tím napomáhá k prostorové orientaci a samostatnému pohybu nevidomých osob. d) Funkci opěrnou Hůl jako prostředek opory pro starší a nemocné zrakově postižené osoby. Je zřejmé, že každý typ bílé hole může plnohodnotně splňovat dvě až tři funkce. Neexistuje "univerzální bílá hůl" a nelze tedy očekávat, že jeden typ hole bude splňovat všechny čtyři funkce. Má-li totiž hůl plnit především funkci opory, nemůže zároveň sloužit (nebo jen velmi omezeně) k prostorové orientaci a ochraně před překážkami a naopak, je-li hůl svojí konstrukcí, tvarem rukojeti a délkou určena k prostorové orientaci, těžko může sloužit jako opora. Z těchto důvodů se bílé hole rozdělují do tří skupin podle hlavní funkce, kterou plní: 1. Hole orientační Jsou určeny k prostorové orientaci a samostatnému pohybu nevidomých osob. Plní funkci orientační, ochrannou a signalizační. Jedná se o dlouhou hůl, nejčastěji mezi 110 a 140cm. Její dolní konec je neustále ve styku se zemí (kyvadlová technika, kluzná technika), má tedy masivnější dolní koncovku s větším rádiusem, aby hůl nezadrhávala, a s dostatečnou zásobou materiálu na obroušení, event. rotační koncovku, má tvarovanou rukojeť umožňující odpovídající způsob držení Hole signalizační Lze využít v těchto situacích: chůze s průvodcem, chůze s vodícím psem, pohyb v interiéru, označení slabozrakých osob (např. v dopravě). Jedná se o „nesenou" hůl, která plní funkci signalizační event. ochranou, jen občas se použije i k vyhledání orientačního bodu či linie, velmi omezeně tedy může plnit i funkci orientační. Dolní konec hole není v kontaktu se zemí (nebo jen zřídka), není tedy potřeba masivní koncovka, která zhoršuje vlastnosti hole (vyšší váha, posouvání těžiště). Způsob držení bývá odlišný od dlouhé hole, často se používá "tužkové" držení, často se hůl nedrží na horním konci, ale níž (diagonální technika), často je využívána pouze chvilkově, např. slabozrakými při přecházení vozovky. 3. Hole opěrné Jsou určeny osobám s kombinovaným zrakovým a pohybovým postižením, zpravidla starším lidem. Plní především funkci opěrnou a signalizační. Konstrukce: Neskládací Skládací Teleskopická Kombinovaná (skládací + teleskopická
22
Vodící pes jako pomůcka
1 rok předvýchova v bytě Výcvik u soukromého cvičitele nebo výcvikovém středisku (Praha - Jinonice) Cena výcviku tisíc Kč Osobě se ZP je přidělen zdarma nebo s malým příspěvkem Člověk musí být sám dost schopný, vědět, kam se pohybuje Jabok - Speciální pedagogika
23
Jabok - Speciální pedagogika
27
Reliéfní dlažba – signální a varovné pásy
28
Komunikace, přístup k informacím
Neverbální komunikace Písemná komunikace Popis prostoru Pravidla kontaktu s nevidomým Pomůcky
29
Jabok - Speciální pedagogika
ouis Braille Z časopisu Nový prostor jsem se dozvěděla některé zajímavosti o francouzském vynálezci bodového písma pro nevidomé, Louisi Brailleovi ( ). Roku 1824 byl při sčítání lidu zapsán patnáctiletý L. Braille, žák Pařížského ústavu pro nevidomou mládež jako ?neschopný psát a číst?. Ještě téhož roku vymyslel mladičký Louis bodové písmo pro nevidomé, které dodnes nese jeho jméno. Mělo tehdy 63 znaků. V roce 1932, tedy více než po sto letech, bylo bodové písmo přijato v anglicky mluvících zemích. V současné době je bodové písmo přizpůsobeno téměř všem světovým jazykům a používá se též v hudbě, matematice a přírodních vědách. Původní psaní bodátkem na kovové destičce nahradily speciální psací stroje (např. známé Pichtovky) a počítače s řádkem pro Braillovo písmo. Nejmodernější tiskárny mohou potisknout obě strany papíru, aniž se bodová písmena navzájem ruší. Jabok - Speciální pedagogika
30
Jabok - Speciální pedagogika
31
Jak číst a psát nejen Braillovo písmo
+ zvětšený černotisk
32
Sebeobsluha
33
Sebeobsluha II
34
Sebeobsluha III
35
Jabok - Speciální pedagogika
Kompenzační pomůcky Braillovo písmo, Pichtův psací stroj, tabulky, Počítače s hlasovým výstupem, s braillským řádkem Televizní lupy Úprava terénu - reliéfní chodníky, vodící čáry, Informační a orientační systémy - ozvučené semafory, akustické signály v metru, ozvučené tramvaje a autobusy, akustické systémy Vodící pes Bílá hůl Pomůcky pro sebeobsluhu Jabok - Speciální pedagogika
36
Jabok - Speciální pedagogika
Hmatová knížka Jabok - Speciální pedagogika
37
Jabok - Speciální pedagogika
Výuka čtení Jabok - Speciální pedagogika
38
Jabok - Speciální pedagogika
39
Jabok - Speciální pedagogika
Matematika Jabok - Speciální pedagogika
40
Jabok - Speciální pedagogika
Reliéfní obrázky Jabok - Speciální pedagogika
41
Pravidla kontaktu
42
Pravidla kontaktu II
43
Pravidla kontaktu III
44
Sporty pro osoby se zrakovým postižením
Goalball Showdown Futsal Kuželky Tandemová cyklistika Šachy Lyžování běžecké i sjezdové Atletika Lukostřelba Zvuková střelba Tyfloturistika
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.