Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Základní škola a Praktická škola Dvůr Králové nad Labem

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Základní škola a Praktická škola Dvůr Králové nad Labem"— Transkript prezentace:

1 Základní škola a Praktická škola Dvůr Králové nad Labem
EU-OPVK-CZ.1.07/1.4.00/ :III/2 VY_32_INOVACE_ PŘÍRODOPIS NA II. STUPNI ZV-LMP Téma: NEHETNATCI Vzdělávací oblast: Člověk a příroda na II. st. ZV-LMP Vzdělávací obor: Přírodopis Ročník: 8., 9. Jméno autora: Mgr. Jiřina Sommerová Vytvořeno dne:

2 Anotace: Žák by měl porovnat vnější a vnitřní stavbu savců a vysvětlit funkce jednotlivých orgánů. Žák by měl rozlišit jednotlivé skupiny savců a znát hlavní zástupce, objasnit jejich způsob života a přizpůsobení danému prostředí. Žák by měl vědět o významu živočichů v přírodě i pro člověka a uplatňovat zásady bezpečného chování. Prezentace podporuje aktivitu žáka a schopnost vyhledávání dalších informací. Metodický popis: Materiál je možné použít pro prezentaci při výkladu učiva, pro procvičování a opakování učiva, ale také pro doplnění učiva při zameškané hodině. Klíčová slova: Nehetnatci, primáti, ploskonosé, úzkonosé, vřešťani, orangutan, šimpanz, gorila… Další materiály k výuce: - Učebnice : KROULÍKOVÁ ING. PAEDDR., Jarmila; KROULÍK ING. CSC., Josef. Přírodopis 8. Praha: Septima, 1995, ISBN - Encyklopedie dle výběru učitele

3 NEHETNATCI PRIMÁTI

4 NEHETNATCI nejdokonaleji vyvinutí savci pětiprstá končetina s palcem
na prstech většinou ploché nehty(= NEHETNATCI) mozek dobře vyvinut jsou to denní živočichové většina žije na stromech došlapují na celou plochu chodidla jako lidé nejvýznamnější nehetnatci jsou OPICE ploskonosé opice a úzkonosé opice

5 PLOSKONOSÉ OPICE široké nosní přepážky do stran směřující nozdry
duševními schopnostmi jsou daleko za opicemi úzkonosými VŘEŠŤANI – vydávají silné zvuky – vřeštění chápavý ocas Vřešťan rezavý

6 ÚZKONOSÉ OPICE na zemi se pohybují po čtyřech
nedošlapují na celou plochu chodidla, jen na vnější okraj chodidla převyšují ostatní zvířata svými duševními schopnostmi ZÁSTUPCI: kočkodan šimpanz orangutan gorila pavián makak

7 GORILA - největší žijící primát, 2m, až 250 kg
- potrava – výhonky a dužnaté části rostlin

8 POROVNÁNÍ: kostra člověka a gorily

9 ORANGUTAN - nápadně dlouhé končetiny dlouhá srst
- potrava rostlinná, ale i vejce a drobní živočichové - pralesy Bornea a Sumatry

10 ŠIMPANZ - je nejdokonalejší ze všech lidoopů
- africké rovníkové pralesy

11 KOČKODAN OBECNÝ - dlouhý ocas - Afrika

12 PAVIÁN žije v horách Afriky krátký ocas žije v tlupách

13 MAKAK ČERVENOLÍCÍ ASIE

14 Srovnání lebky člověka, šimpanze, orangutana a makaka

15 OPAKOVÁNÍ Kde žije většina nehetnatců? Proč nazýváme NEHETNATCI?
Na které dvě skupiny rozdělujeme primáty? Jmenuj zástupce ploskonosých opic. Jmenuj zástupce úzkonosých opic. Který z primátů je nejdokonaleji vyvinut? Jsou lidoopi noční, nebo denní živočichové? Co to znamená? Podle čeho dostali vřešťani své jméno? Vyhledej v encyklopedii oblasti, kde žije gorila, orangutan a šimpanz.

16 ZDROJE (vřešťan):ALESSANDRO CATENAZZI. Wikipedia [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: (gorila):RAUL654. Wikipedia [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: (kostry):UNKOWN. Wikipedia [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: (orangutan): THYSSEN, Malene. Wikipedia [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: (kočkodan):LEAMAIMONE. Wikipedia [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: (lebky): CHRISTOPHER WALSH, HARVARD MEDICAL SCHOOL. Wikipedia [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: KLIPART


Stáhnout ppt "Základní škola a Praktická škola Dvůr Králové nad Labem"

Podobné prezentace


Reklamy Google