Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Tepelné motory - proudové a raketové motory

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Tepelné motory - proudové a raketové motory"— Transkript prezentace:

1 Tepelné motory - proudové a raketové motory
EU OPVK III/2/4/2/18 Zdeněk Obruča ,ZŠ Žižkova 3, Krnov, okres Bruntál, p. o.

2 Srovnání tryskových a raketových motorů
Tryskové motory se začaly používat v letadlech v 2. světové válce. Proti klasickým pístovým leteckým motorům byly konstrukčně jednodušší a měly vyšší výkon. Postupně se z vojenských letadel se v 5O. letech dostaly civilních letedel. Pístové motory se dnes s výjimkou malých sportovních letadel nepoužívají EU OPVK III/2/4/2/18 Zdeněk Obruča ,ZŠ Žižkova 3, Krnov, okres Bruntál, p. o. .

3 Srovnání tryskových a raketových motorů
Raketové motory mají dlouhou historii. V Číně se užívaly pro zábavní pyrotechniku pravděpodobně už v 8. či 9. století. Později i ve vojenských raketách. Rozvoj raket způsobila 2. světová válka, v Německu vznikly V1, ty byly poháněny tryskovým motorem EU OPVK III/2/4/2/18 Zdeněk Obruča ,ZŠ Žižkova 3, Krnov, okres Bruntál, p. o.

4 Srovnání tryskových a raketových motorů
Potom následovala V 2, která už byla klasickou raketou. Němci chystali další rakety, které by měly větší dolet. Naštěstí konec války zabránil Němcům v dalším vývoji těchto zbraní.. EU OPVK III/2/4/2/18 Zdeněk Obruča ,ZŠ Žižkova 3, Krnov, okres Bruntál, p. o.

5 Srovnání tryskových a raketových motorů
Oba druhy motorů patří reaktivní, pracují na principu zákona akce a reakce. Tryskový motor si bere kyslík nutný k hoření paliva ze vzduchu, raketový si musí okysličovadlo (látku jež obsahuje kyslík) brát s sebou. Může na rozdíl od tryskového pracovat v kosmickém prostoru. Tryskový motor – dopravní a vojenská letadla Raketový motor – civilní i vojenské rakety EU OPVK III/2/4/2/18 Zdeněk Obruča ,ZŠ Žižkova 3, Krnov, okres Bruntál, p. o.

6 Tepelné motory - otázky
1. K čemu slouží katalyzátor 2. K čemu se užívají jednotlivé druhy motorů 3. Jaké jsou výhody a nevýhody spalovacího motoru 4. Budoucnost automobilismu 5. Kdy se začaly užívat tryskové a raketové motory 6. Rozdíl mezi tryskovým a raketovým motorem EU OPVK III/2/4/2/18 Zdeněk Obruča ,ZŠ Žižkova 3, Krnov, okres Bruntál, p. o.

7 Tepelné motory - odpovědi
1. Katalyzátor se užívá k dodatečnému spalování výfukových plynů a v důsledku toho ke snížení množství zplodin unikajících do ovzduší 2.Dvoudobé motory – motorové pily, křovinořezy, motocykly Čtyřdobé motory – motocykly, osobní (převážně zážehové) a nákladní automobily, autobusy, traktory, stavební stroje (vznětové) EU OPVK III/2/4/2/18 Zdeněk Obruča ,ZŠ Žižkova 3, Krnov, okres Bruntál, p. o.

8 Tepelné motory - odpovědi
3a Výhody spalovacího motoru – nízká hmotnost, dostatečný výkon, různorodé upotřebení, schopnost práce v různých klimatických podmínkách 3b Nevýhody – hlučnost, zplodiny, spalování paliv většinou z neobnovitelných zdrojů (zemní plyn, ropa) EU OPVK III/2/4/2/18 Zdeněk Obruča ,ZŠ Žižkova 3, Krnov, okres Bruntál, p. o.

9 Tepelné motory odpovědi otázka č. 4
Jak to bude vypadat v budoucnosti, jaké jsou možnosti 1. elektromobily – výhody jsou v čistém a nehlučný provoz. Nevýhody těžké baterie s malou výdrží a životností, znečistění vzniká při výrobě baterií a při výrobě elektrické energie 2. spalování vodíku místo klasických paliv. Výhodou jsou emise – vzniká voda, jež se vrací do přírodního koloběhu. Problém je ve skladování vodíku a opět přenesení emisí do elektráren při výrobě vodíku elektrolýzou. 3. v současné době se užívají hybridní automobily - spojení spalovacího motoru a elektromotoru. Dají se užít jednotlivě, při užití spalovacího motoru možnost dobíjení akumulátorů pro jízdu ve městech. EU OPVK III/2/4/2/18 Zdeněk Obruča ,ZŠ Žižkova 3, Krnov, okres Bruntál, p. o.

10 Tepelné motory - odpovědi
5. V Číně se užívaly pro zábavní pyrotechniku pravděpodobně už v 8. či 9. století. Později i ve vojenských raketách. Rozvoj raket způsobila 2. světová válka. 6. Tryskový motor si bere kyslík nutný k hoření paliva ze vzduchu, raketový si musí okysličovadlo (látku jež obsahuje kyslík) brát s sebou. EU OPVK III/2/4/2/18 Zdeněk Obruča ,ZŠ Žižkova 3, Krnov, okres Bruntál, p. o.

11 Zdroje http://www.animfyzika.wz.cz/ http://www.lidovky.cz/rakety
Užity kliparty MS PowerPoint Foto vlastní Zdeněk Obruča Texty a obrázky - učebnice Fyzika pro 9. ročník ZŠ SPN 2000 - učebnice Fyzika 8 pro ZŠ a víceletá gymnázia, Fraus 2008 EU OPVK III/2/4/2/18 Zdeněk Obruča ,ZŠ Žižkova 3, Krnov, okres Bruntál, p. o.

12 Základní škola Žižkova 3, Krnov, okres Bruntál, příspěvková organizace
Název školy Základní škola Žižkova 3, Krnov, okres Bruntál, příspěvková organizace Autor Mgr. Zdeněk Obruča Výukový materiál Prezentace PowerPoint Název předmětu Fyzika Vzdělávací obor, tematický okruh, téma Fyzika, energie, tepelné motory Pro ročník 8. ročník VM vytvořen (měsíc/rok) 02/2012 Stručný popis: seznámení s tryskovými a raketovými motory EU OPVK III/2/4/2/18 Zdeněk Obruča ,ZŠ Žižkova 3, Krnov, okres Bruntál, p. o.


Stáhnout ppt "Tepelné motory - proudové a raketové motory"

Podobné prezentace


Reklamy Google