Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilRussell Webb
1
PŘÍRODOVĚDA 5. ročník Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jiřina Jeršovová.
2
NAKLONĚNÁ ROVINA TÉMA:
3
Historie V pradávných dobách užívali lidé k práci pouze sílu vlastních svalů, později sílu svalů ochočených zvířat. Postupem času objevili jednoduché stroje, které jim námahu ulehčily. Příkladem je nakloněná rovina (Bradáč et al., 2006). Obr. 1 Obr. 2 Obr. 3
4
Nakloněná rovina Zvedáme-li břemeno svisle vzhůru, potřebujeme vyvinout mnohem větší sílu, než budeme-li ho posouvat po nakloněné rovině do stejné výšky (Bradáč et al., 2006). Obr. 4 Obr. 5
5
Využití nakloněné roviny při stavbě pyramid
Dokonce i staří Egypťané využívali ke stavbě pyramid princip nakloněné roviny. Obrovské kamenné kvádry byly zvedány až do výšky 150ti metrů. Obr .6 Obr. 8 Obr. 7
6
Další využití principu nakloněné roviny
Nakloněnou rovinou je i silnice vinoucí se svahem k vrcholu hory. Dlouhou zavinutou nakloněnou rovinou je i stoupání závitu šroubu nebo závitu zvedáku (Bradáč et al., 2006). Obr. 9 Obr. 10
7
Žabák přemýšlí, kde musí vynaložit větší sílu k vyzvednutí melounu na vrchol. Mírný nebo strmý svah?
MÍRNÝ SVAH STRMÝ SVAH SÍLA SÍLA DRÁHA DRÁHA GRAVITAČNÍ SÍLA BŘEMENE GRAVITAČNÍ SÍLA BŘEMENE
8
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název DUM: VY_32_INOVACE_V_3_05_Nakloněná rovina Šablona číslo: V Sada číslo: Pořadové číslo DUM: 05 Autor: Mgr. Jiřina Jeršovová
9
Anotace: Prezentace popisuje systém a využití nakloněné roviny
Anotace: Prezentace popisuje systém a využití nakloněné roviny. Pro lepší pochopení tohoto systému jsou připraveny názorné příklady. Očekávaný výstup: Žáci pochopí systém nakloněné roviny. Dovedou rozpoznat v jakých případech se tento systém využívá. Pochopí proč lidem ulehčuje práci. Druh učebního materiálu: prezentace zpracovaná v programu Powerpoint Typická věková skupina: let Klíčová slova: nakloněná rovina, závit šroubu, serpentiny Pomůcky a materiál: počítač, interaktivní tabule, učebnice - Bradáč P.et al., (1996): Přírodověda 5 – Člověk a technika. – Alter, Všeň. ISBN Potřebný čas pro výuku DUM: 30 – 35 minut Metodické zhodnocení a popis práce s digitálním učebním materiálem: Prezentace obsahuje učební texty (Bradáč P. et al.,(1996): Přírodověda 5 – Člověk a technika. – Alter, Všeň. ISBN ) , které jsou doplněny mnoha příklady, viditelných na obrázcích. Díky těmto obrázkům si snáze zapamatují, v jakých situacích se nakloněná rovina využívá. V závěru prezentace je uveden logický příklad k řešení, na kterém si vyučující ověří, zda žáci porozuměli dané problematice.
10
Zdroje: http: //office.microsoft.com
Obr. 1 Obr.2 Obr.3 Obr.4 Obr.5 Obr. 6 Obr. 7 Obr. 8 Obr. 9 Obr. 10
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.