Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Základní škola a Mateřská škola generála Pattona Dýšina, příspěvková organizace
AUTOR: Mgr. Hana Műllerová NÁZEV: VY_32_INOVACE_5B_17 TÉMA: Renesance - 1.část ČÍSLO PROJEKTU: CZ / /
2
Anotace Prezentace vysvětlí žákům pojem humanismus a renesance.
V první části žákům přiblíží, kde celé společenské hnutí vzniklo. Kde nacházeli renesanční umělci své vzory. Jaké vědní obory se rozvíjely. Jaké jsou charakteristické znaky architektury tohoto období. Jaké slavné stavby jsou v tomto slohu postavené.
3
Vzpomeň si na předchozí umělecký sloh.
Jak se nazýval sloh, který vznikl ve Francii (polovina 13. století)? Gotika Co bylo charakteristickým znakem tohoto slohu ve stavitelství? Lomený oblouk Vzpomeneš si, co byl opěrný systém? Opěrné pilíře z vnější zdi katedrály, zachycují tlaky klenby, aby se stavba nezhroutila. Znáš některé stavitele gotického slohu? Matyáš z Arassu, Petr Parléř
4
Kde renesanční sloh vznikl?
Itálie Nejednotný stát – nadvláda španělských králů, papežský stát, bohatá severoitalská města – Florencie, Milán, Benátky, Janov Vzpomeneš si, kdy poslední uvedená města zbohatla? Při křížových výpravách
5
Renesance - znovuzrození
století Vzdělanci, učenci, umělci –zájem o slávu antického světa, o umění a literaturu císařského Říma Nový životní styl – renesance (obrození) Pozornost soustředěna na člověka, na pozemský život, na lidské potřeby Zájem o člověka – humanismus (humanus – lidský) Důraz - na lidské schopnosti rozum důstojnost právo svobodného rozhodování
6
Vzdělanost Rozvoj vzdělání souvisí se znalostí jazyků. Latina
Stará řečtina Hebrejština Národní jazyky Italština (Dante, Petrarca, Boccaccio)
7
Touha poznávat Nové vědní obory : Botanika Fyzika Lékařství – anatomie
Astronomie – Mikuláš Koperník Giordano Bruno Galileo Galilei Johanes Kepler Astrologie Alchymie
8
umění Opuštění gotických ideálů Touha po dokonalosti
Hledání ideálních pravidel Umělci – získávání významného společenské postavení Rozvoj dalších schopností – matematické výpočty proporcí, perspektivy, psaní teoretických pojednání o umění
9
architektura Chrámy – podélný a kruhový půdorys Světské paláce Vily
Zámky Měšťanské domy Zahrady
18
Znaky Stavby horizontální (ne do výšky jako u gotiky)
Široká okna ( i sdružená) Římsy Půlkruhový oblouk Sloupy Otevřené chodby - arkády Balustráda Omítka, bosáž Sgrafita Vlys
19
Slavní architekti Filippo Brunellschi – Dóm ve Florencii, zvonice
Leon Battista Alberti – kostel S. Maria Novella (Florencie) Donato Bramante – kostely v Římě Michelangelo Buonarotti – bazilika sv. Petra ve Vatikánu
20
Použité zdroje Obrázky [online]. [cit. 2013-04-08]. Dostupné z:
21
Použité zdroje ČECHURA, Jaroslav. Dějepis pro 7. ročník základní školy a 2. ročník osmiletého gymnázia. 1. vyd. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, 1998, 136 s. ISBN
22
Použité zdroje HROCH, Miroslav. Dějepis: středověk pro základní školy. 5. vyd., ve VaN Práce 3. Praha: Práce, 1996, 101 s. Učebnice pro základní školy (Práce). ISBN Vlastní zdroje
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.