Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Historie vývoje marketingu
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Historie vývoje marketingu VY_32_INOVACE_44_887 Projekt MŠMT EU peníze středním školám Název projektu školy ICT do života školy Registrační číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2 Sada 44 Anotace Původně podnikatelé byli zaměřeni čistě na výrobu. Své koncepce potom museli přizpůsobit s ohledem na zákazníky a společnost. Klíčová slova Marketing, koncepce, výrobní, výrobková, prodejní, marketingová, sociální Předmět Marketing Autor, spoluautor Mgr. Jitka Vavřincová Jazyk Čeština Druh učebního materiálu Prezentace PowerPoint Potřebné pomůcky PC, dataprojektor Druh interaktivity Výklad pomocí prezentace Stupeň a typ vzdělávání Střední škola Cílová skupina 18 – 21 let, obor Podnikání Speciální vzdělávací potřeby Ne Zdroje Seznam viz poslední snímek
2
Historie vývoje marketingu
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Historie vývoje marketingu 2
3
1. Výrobní podnikatelská koncepce (1900 – 1920)
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje 1. Výrobní podnikatelská koncepce (1900 – 1920) Patří k historicky nejstarším novodobým podnikatelským filosofiím. Podnikatelé využívají tuto koncepci i dnes, ale v menši míře. Typickými představiteli této koncepce byli velcí kapitáni průmyslu jako H. Ford v USA a u nás T. Baťa. Podstatu této koncepce lze stručně vyjádřit úvahou „čím levnější výrobek, tím lépe se prodá“, a to i bez znalosti konkrétní potřeby zákazníka. 3
4
Umožnila mimo jiné masovou výrobu a masovou spotřebu.
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Výsledkem pak je zaměření se na racionalizace a produktivitu ve výrobě, která ve svých důsledcích vede ke zlevnění výrobků (např. H. Ford zavedl pásovou výrobu). Tato koncepce má své logické jádro a určitou dobu vykazovala také dobré výsledky. Umožnila mimo jiné masovou výrobu a masovou spotřebu. 4
5
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje V dnešním podmínkách převyšující nad poptávkou a ostré konkurence však ve vyspělých zemích cena není jediným parametrem výrobků, který by rozhodoval, zda o něj bude či nebude zájem. Výrobní koncepce je v dnešní době používána např. firmami jihovýchodní Asie, které využívají výhod levných výrobních faktorů, především pracovní síly. 5
6
2. Výrobková podnikatelská koncepce (1920 – 1940)
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje 2. Výrobková podnikatelská koncepce (1920 – 1940) Historicky bychom ji zařadily do období přípravy a propuknutí světové hospodářské krize. Tady už se výrobci nemohou orientovat na levné výrobky a masovou spotřebu, protože sílí nezaměstnanost a řada lidí nemá peníze. Prosazuje se tedy orientace na užší okruh potenciálních movitých zákazníků, vyrábí se méně, vychází se vstříc individuálních požadavků zákazníků, důležitá je vysoká kvalita, a tomu odpovídají vysoké ceny. 6
7
Velký důkaz je kladen na technický rozvoj a inovaci výrobků.
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Velký důkaz je kladen na technický rozvoj a inovaci výrobků. „kvalitní zboží si svého zákazníka vždy najde“. 7
8
3. Prodejní podnikatelská koncepce (1940 – 1950)
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje 3. Prodejní podnikatelská koncepce (1940 – 1950) Dominuje v období po druhé světové válce a je podmíněna obrovským rozmachem tzv. masmédií, např. televize, rozhlas, tisku. Tato koncepce vychází z myšlenky, že výrobek, byť kvalitní a cenově dostupný, se neprodává sám, že je mnohem úspěšnější na trhu, pokud je podpořen, patřičnou reklamou. Toto období je typické nejen účelným využitím, ale až přeceňováním úlohy reklamy. 8
9
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Reklama není všelék a nekvalitní výrobek neodpovídající potřebám lidí dané společnosti nelze s úspěchem a dlouhodobě prodávat ani s nejlepší reklamou. Zkuste si představit, jaký úspěch by asi měla rozsáhlá televizní kampaň propagující praní v chromovaných neckách. 9
10
4. Marketingová podnikatelská koncepce (1950 – 1970)
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje 4. Marketingová podnikatelská koncepce (1950 – 1970) Je to období, kdy státy zničené válkou dokončily obnovu a hospodářský růst začíná narážet na hranici koupěschopné poptávky, trh je nasycený, v jednotlivých zemích dochází postupně ke krizím z nadvýroby. Podnikatelé se poučili z kladů i záporů koncepcí předchozích. Všechny tyto koncepce stavěly zákazníka až na poslední místo řetězce výroba – obchod – spotřeba a přisuzovaly mu pasivní rol. Marketingová koncepce staví na zcela nových principech a říká: „poznejme naše potenciální zákazníky, jejich potřeby a možnosti, a teprve pak vyrábějme“. 10
11
Pokud zákazníkům vyhovíme lépe než konkurence, „budeme úspěšní“.
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Pokud zákazníkům vyhovíme lépe než konkurence, „budeme úspěšní“. Na základě této se rozvinulo celé nové odvětví lidského bádání s rozsáhlým aparátem metod průzkumu trhu, plánování a nástrojů marketingu. Pro marketingovou podnikatelskou koncepci je také typická snaha o dlouhodobou úspěšnost firmy zajišťovanou vytvořením takových vztahů se zákazníky, že tito preferují firmu před ostatní konkurencí – např. zákazníci jsou věrní určitému oblečení nebo cestovní kanceláři, s jejímž službami jsou spokojeni. 11
12
5. Sociální koncepce marketingu (1970 – doposud)
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje 5. Sociální koncepce marketingu (1970 – doposud) Je nejnovější vývojových stupněm marketingu. Je odrazem stále významnějšího uvědomování si širších společenských zájmů a dopadů výroby a spotřeby, a to především v oblasti životního prostředí, ale i v oblasti etiky, sociálních vztahů atd. Tato podnikatelská koncepce vychází z marketingové koncepce a přebírá její poznatky i metody, navíc však do rozhodování podniku zahrnuje další dimenzi – společenské zájmy. 12
13
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Například firma vyrábějící kosmetiku si dnes nedovolí použít ve svých sprejích jako hnací plyn freon, protože ekologické hnutí by okamžitě proti takovému výrobku rozpoutalo kampaň, a je pravděpodobné, že takový výrobek (byť funkční, cenově dostupný a s atraktivním obalem), by na trhu neobstál. Tento kvalitativně vyšší stupeň marketingu je také někdy nazýván marketingem společenským nebo absolutním. 13
14
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Použité zdroje JENA, Švarcová a kol. Ekonomie - stručný přehled. Zlín: CEED, 2009, ISBN
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.