Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Arnošt Lustig NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Osoblaha AUTOR: Mgr. Jana Kolbeová

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Arnošt Lustig NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Osoblaha AUTOR: Mgr. Jana Kolbeová"— Transkript prezentace:

1 Arnošt Lustig NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Osoblaha AUTOR: Mgr. Jana Kolbeová
NÁZEV: VY_32_INOVACE_19_ČESKÝ_JAZYK_A_LITERATURA TEMA: Česká próza a poezie 20. století ČÍSLO PROJEKTU: 1.07/1.4.00/ Arnošt Lustig

2 Datum vytvoření projektu
červen 2012 Ročník 9. Popis prezentace Žáci budou seznámeni s životem a tvorbou Arnošta Lustiga. Napíší si zápis do sešitu.

3 Arnošt Lustig ( – ) Byl český židovský spisovatel a publicista světového významu, autor celé řady děl s tématem holokaustu.

4 Doplňte tato slova do svého zápisu:
časopis USA Washington rasový Jugoslávie Židé Praha scénárista vysoká škola holocaust krejčí rakovina Terezín transport smrti Sovětský svaz

5 Arnošt Lustig (1926 – 2011) Narodil se v Praze, z důvodů byl vyloučen (jako Žid) ze studia, poté se vyučil V roce 1942 byl poslán do , Osvětimi a Buchenwaldu. Jako zázrakem uprchl z a ukrýval se až do konce války v Během přišel téměř o celou svoji rodinu, což jej hluboce poznamenalo. Proto se ve všech jeho dílech objevují témata a 2. světové války. . rasových krejčím Terezína transportu smrti Praze holocaustu Židů

6 Arnošt Lustig (1926 – 2011) Po válce vystudoval , začal přispívat do novin a , odjel do Izraele jako zpravodaj Lidových novin v izraelsko-arabské válce, po návratu pracoval jako redaktor a Čs. rozhlasu a televize. Po invazi vojsk musel Čs. opustit. Nejdříve emigroval do , kde působil v záhřebském filmovém studiu, poté žil v Izraeli, nakonec se usadil v , kde přednášel film, literaturu a scenáristiku na Americké univerzitě ve , kde byl jmenován profesorem. V sobotu 26. února 2011 zemřel v Praze na . vysokou školu časopisů scénárista Sovětského svazu Jugoslávie USA Washingtonu rakovinu

7 „Psaní o židovském osudu je pro mne zároveň psaním o osudu člověka
„Psaní o židovském osudu je pro mne zároveň psaním o osudu člověka. Protože jsem prožil tzv. tvárné roky v koncentračních táborech v Terezíně, a v Buchenvaldu, odkud jsem při transportu smrti do Dachau utekl a dostal se až do Prahy. Zdálo se mi, že je to nejpodstatnější námět. Člověk. Svět. Osud. Štěstí. Doba, v ní žiji. Budoucnost člověka. Jeho paměť. V koncentračních táborech jsem potkal nejlepší a nejzajímavější lidi, kteří žili na krajíčku života, a kteří ani pod nejtěžším tlakem nezapomněli na to, smysl pro spravedlnost, pro čest, pro přátelství, odvahu, schopnost překonávat strach, schopnost vidět za hranice této chvíle, tohoto dne. Přitom tito lidé umírali, byli zabíjeni, utíkali a byli stříleni do zad, rozdělovali se, sami hladoví, o chleba, o brambor, o kousek cukru, věřili, že každý člověk je stejně důležitý, že smysl života není v tom žít a snažit se přežít na vlastní pěst, ale ve schopnosti vidět kromě sebe ty druhé. Většina z nich se narodila z židovských matek. Tak píšu o nich.“ Tvorba:

8 Tvorba: Noc a naděje Démanty noci Dita Saxová Transport z ráje
sbírka 7 povídek inspirovaných vlastními zážitky autora v terezínském ghettu Démanty noci Dita Saxová novela o dívce, která se vrací z koncentráku a není pro své otřesné zážitky schopná navázat normální život. Nakonec odjíždí do Švýcarska a páchá sebevraždu. Transport z ráje Modlitba pro Kateřinu Horovitzovou novela podle skutečné události z roku 1943 v Itálii (Tehdy Němci na Sicílii zajali bohaté židovské podnikatele s americkými pasy, pod záminkami z nich vymámí jejich peníze a ožebračí je, pak je pošlou s mladou tanečnicí Kateřinou do plynu. Ta si to jako jediná uvědomí, vytrhne dozorci pistoli a zastřelí ho, i když ví, že vzpoura je marná.)

9 Modlitba pro Kateřinu Horowitzovou:
Pro napsání této povídky se nechal inspirovat legendou, pocházející z koncentračního tábora z Birkenau v Osvětimi, o jedné krásné 19ti leté dívce, židovce, které důstojník SS poručil, aby se svlékla a tančila, protože byla tanečnice. Dívka ve svém nitru zahnaná do kouta jako špinavá krysa v pocitu sebezáchovy a veškeré mravní síly, která v ní ještě zbyla, mu vytrhla pistoli, zastřelila ho a poranila jednoho adjutana. Příběh byl na světě. Život je sám velkým autorem, člověk je pouhý zprostředkovatel, který obraz domaluje a dá mu rám.

10 Otázky a odpovědi: Kdo byl Arnošt Lustig? Čím se vyučil a proč?
Kdy odešel do koncentračního tábora? Ve kterých táborech byl a jak dlouho? Jaké lidi potkal v KT? Kde pracoval po válce? Kdy odešel z Československa a proč? Kde působil? Vrátil se někdy zpátky do Česka? Jak zemřel? O čem vypráví ve většině svých knih? Jak se jmenují některé jeho povídkové soubory? Napsal také novely? Vyjmenujte.

11 Ukázka z internetu: Jak se jmenuje pořad, ve kterém o sobě A. Lustig vypráví? Jaké téma zde popisuje? Jak každá začínal svá autorská čtení? Jak podle něj vypadal Terezín a jak Osvětim. Byl mezi nimi nějaký rozdíl? V kolika letech odešel do KT a s kým? Proč s nimi neodešel také Lustigův otec? Jak se Němci chovali k Židům? Jak odpověděl jeho kamarád na otázku, kde má rodiče? Jak odpověděl německému lékaři na otázku, co umí. Jaký má dnes vztah k Němcům? S čím v tomto snímku bojoval a jak se mu to dařilo? Jaký to byl člověk (optimista x pesimista)? Zdůvodněte.

12 Použité zdroje: arsky-denik-prosinec-2/ komnata/ / LUSTIG, A. Modlitba pro Kateřinu Horowitzovou. Praha: Euromedia Group, 2005. LUSTIG, A. Zpověď . Praha: Nakladatelství Franze Kafky,


Stáhnout ppt "Arnošt Lustig NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Osoblaha AUTOR: Mgr. Jana Kolbeová"

Podobné prezentace


Reklamy Google