Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Metodologie vědeckého výzkumu

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Metodologie vědeckého výzkumu"— Transkript prezentace:

1 Metodologie vědeckého výzkumu

2 Metodologie vědeckého výzkumu
Výzkum a druhy výzkumů Tvůrčí poznávací činnost v oblasti jakéhokoliv v vědního oboru medicína – lékařství ošetřovatelství Absolventská práce

3 Historický vývoj výzkumu
Oblasti výzkumu udržování a podpora zdraví etické problémy, edukace, kvalita péče, standardizace postupů, multikulturní péče, hodnocení role dentální hygienistky Kvantitativní a kvalitativní výzkum velký vzorek respondentů - dotazník malý vzorek respondentů – příběhy Etické principy výzkumu Význam výzkumu

4 Výzkum a druhy výzkumů Základní výzkum – orientuje se na řešení klíčových teoretických problémů Aplikovaný výzkum – cílem je hledat cesty a způsoby, jak využít vědecké poznatky získané základním výzkumem Metodologický výzkum – ověřovat stávající a hledat nové metody, techniky Teoretický výzkum Empirický výzkum – spokojenost pacientů, zátěž personálu Praktický výzkum – zaměřený na zlepšení a zkvalitnění péče, reaguje na aktuální problémy

5 Metodologie vědeckého výzkumu

6 Priority pro 21. století Udržování a podpora zdraví Etické problémy
Edukace Standardizace

7 Etické principy vědecké práce
Priority pro 21. století Etické principy vědecké práce - princip prospěšnosti princip respektování lidské důstojnosti princip spravedlivosti princip ochrany zranitelných jedinců získávání souhlasu k výzkumu status jedince, typ informace, podstata závazku, odměňování, výběr jedinců, metody, ujištění o bezpečnosti a možných rizicích, dobrovolný souhlas

8 Metody, procedury, techniky výzkumu
= návod, způsob, jak něco určitého poznat, zhotovit nebo něčeho docílit. Vědecká metoda = souhrn zvláštních pravidel, kterými je nutné se v procesu poznání řídit. Základní metody – metoda logická a historická Logická metoda – analyzuje s jí struktura jevu Historická metoda – poznání jevu v širších historických souvislostech K logickým postupům patří – analýza, syntéza, dedukce, komparace, analogie

9 Procedury Procedury výzkumu jsou metody v užším slova smyslu, představující způsob organizace výzkumu. Procedury jsou následující : Statistická – je účelná pro zkoumání hromadných jevů, zejména prostřednictvím některých metod ze statistiky Výběr vzorku – náhodný výběr – náhodně záměrný výběr - záměrně smíšené výběrové postupy

10 Procedury Monografická – škála potřebných poznávacích operací se soustřeďuje pouze na jeden jev, který s zkoumá z různých hledisek a to jako celek. Experimentální – nečeká, že proces nastane, ale uměle ho vytváří – hypotéza se experimentem ověřuje – laboratorní, přirozený, terénní Typologická – se používá při zkoumání takových jevů jako jsou např. poslech rozhlasu, televize, využití volného času a další jevy kulturní povahy – vychází z empirických informací, které analyzuje a uspořádává do typů. Historická – souvisí s longitudinálním dlouhodobým výzkumem

11 Techniky Pozorování Rozhovor – interview Druhy rozhovorů Dotazník
Druhy otázek Škály Anketa Experiment Studium dokumentů Kazuistika – případová studie Snímkování

12 Pozorování Znamená soustředěné, cílevědomé sledování se záměrem něco poznat, zjistit, vyzkoumat. Základní tradiční technika sběru informací. Přímým předmětem pozorování je chování osob, celková situace , atmosféra …. . Pozorování je náročné na čas a vyžaduje specifické schopnosti a dovednosti – schopnost rychlé adaptace na neznámé prostředí, vžití se do příslušné role, schopnost sebepozorování, zachování nezaujatého postoje, osvojení nástrojů a pomůcek, schopnost zvládat složitější, nečekané situace. Pozorování nezúčastněné a zúčastněné Pozorování skryté a zjevné Pozorování přímé a nepřímé

13 Rozhovor Ucelená soustava ústního jednání mezi tazatelem a respondentem Systém verbálního kontaktu mezi tazatelem a dotazovaným s cílem získat informace prostřednictvím otázek, které klade tazatel Zásady Správně odhadnout složitost zkoumaných problémů Koncipovat rozhovor jako přirozený Počítat s narůstáním únavy, poklesem pozornosti (60) Motivovat respondenty vhodným vysvětlením smyslu rozhovoru Vytvořit přátelskou atmosféru Používat srozumitelný jazyk Vyloučit subjektivní ovlivňování odpovědi tazatele

14 Rozhovor Individuální rozhovor Skupinový rozhovor
Standardizovaný rozhovor Nestandardizovaný rozhovor Polostandardizovaný rozhovor Tématický rozhovor Historie života Kritická událost Deníky

15 Dotazník standardizovaný soubor otázek, jež jsou předem připraveny na určitém formuláři Stavba dotazníku Má zahrnovat všechny podstatné problémy Musí zaujímat celou šíři problematiky Má spíše respondenta přitahovat Formulace otázek má být jasná, zřetelná, jednoznačná Identifikační údaje Anonymní a neanonymní Návratnost

16 Dotazník Škály Uzavřené otázky Otevřené ( volné ) otázky
Polouzavřené otázky Škály Škála je formou otázky, kterou žádáme respondenta, aby řadil zkoumaný problém na určité kontinuum. Kontinuem rozumíme postoje, názory – vyjádřené různým způsobem Verbálně Číselně Graficky

17 Anketa Nejjednodušší výzkumná technika – používaná při průzkumných šetřeních 5 – 10 otázek Poštovní Předávané Novinové

18 Experiment Významná kvantitativní metoda výzkumu
Záměrné vyvolání určitých jevů, kontrolovaným pozorováním a kritickým zhodnocením Podstata experimentu spočívá v umělém vyvolání určité žádoucí situace Klasický experiment Klinický experiment Přirozený experiment

19 Studium dokumentů Klasická metoda, představující analýzu jakýchkoliv dokumentů, které nebyly vytvořeny za účelem výzkumu. Dokumenty tištěné, psané, zvukové, videozáznamy, fotografie Obsahová analýza dokumentů Osobní – deníky, dopisy, memoáry Neosobní - statistiky, úřední dokumenty, zprávy Oficiální – zákony, vyhlášky Neoficiální – reklamní letáky Primární – bezprostřední záznam událostí, jevů Sekundární – zpracované prvotní prameny – statistické zprávy

20 Kasuistika – Případová studie Snímkování
Kasuistika – kvalitativní metoda, celistvost – komplexnost případu se specifickými rysy Osnova Popis člověka s danou nemocí Jak to vidí a vnímá pacient – pacientova výpověď Jak to vidí a vnímá sestra, lékař Formulace otázek pro odborníka Výkladová část textu Otázky a závěrečná diskuse

21 Snímkování - technika výzkumu, která spočívá ve vytváření určitého snímku o zkoumaném jevu – snímek pracovního dne dentální hygienistky/ty Snímkování prováděné výzkumníkem má povahu pozorování Časový snímek se opírá o techniku standardizovaného dotazníku a rozhovoru Analýza časových snímků Výpočty průměrného trvání jednotlivých aktivit Průměrné časové rozvržení aktivit v jednotlivých hodinách dne Respondenti podílející se a nepodílející se na aktivitách

22 Poznámky k volbě technik
Teoretické vyjádření sledovaného jevu Velikost a složení zkoumaného souboru Charakter zkoumaného jevu – názory, pocity, postoje lidí Technické, časové, finanční i vlastní možnosti

23 Výzkum Základní schéma postupu
Přípravná fáze – formulace výzkumného tématu Sběr dat Zpracování empirických dat Interpretace a praktická aplikace Diseminace Projekt výzkumu – přípravná fáze – Osnova přípravy projektu Námět a výzkumný problém Dosavadní stav poznání

24 Výzkum 3. Cíl a hodnota výzkumu 4. Předmět výzkum 5. Zkoumaný soubor 6. Metody a techniky 7. Zpracování 8. Organizační zabezpečení 9. Využití výsledků výzkumu

25 Námět a výzkumný problém
Základním aspektem výzkumu je správné postavení problému Při vymezování výzkumného problému je třeba zvážit : Z hlediska podstaty Z hlediska metodologického Z hlediska praktického Z hlediska etického Problém má být zformulován zcela konkrétně, jednoznačně Problém má mít možnost empirického ověření

26 Dosavadní stav poznání
Studium literatury nám umožňuje získat co nejvíce poznatků. název výzkumu, autor výzkumu, zdůvodnění výzkumu, cíle výzkumu, strategie, kritéria výběru, sběr a analýza dat, hlavní výsledky, závěry, citace Databáze – CINAHL, MEDLINE,BiblioMedica Poznatky související s výzkumným problémem Posouzení problému ze širšího teoretického hlediska Rámec pro interpretaci výsledků

27 Cíl a hodnota výsledků Musíme si vymezit přesně cíl a úkol zkoumání
Za jakým účelem realizovat právě tento výzkumný problém ? V čem spočívá jeho základní cíl ? K jakým možnostem praktické aplikace dojde jeho vyřešením ? Předmět výzkumu - přesné stanovení zkoumané oblasti Stanovení hypotéz podmíněný výrok o vztahu mezi jevy nebo jejich určitými stránkami – potvrzení pravdivosti Východiskové Pracovní Statistické

28 Zkoumaný soubor Metody a techniky
Soubor všech osob, věcí či jevů zaujatých do výzkumné problematiky, se označuje jako základní soubor. Ze základního souboru vybíráme výběrový soubor. Výběrový soubor je reprezentativní v té míře, nakolik odráží vlastnosti základního souboru. Dokonalé zvládnutí metod a technik využívaných ve výzkumné činnosti. Je zapotřebí znát jejich validitu a reliabilitu ( spolehlivost ). Validní měření je takové měření, které měří skutečně to, co jsme zamýšleli měřit. Reliabilní měření je takové, které nám při opakované aplikaci dává shodné výsledky, pokud se ovšem stav pozorovaného objektu nezměnil.

29 Sběr dat Zpracování empirických dat
Základem výzkumné činnosti je odpovědně vytvořený harmonogram přípravy a vlastního zpracování získaných údajů ve smyslu zaznamenávání, třídění a důsledné analýzy dat. Organizační zabezpečení – dostatečný časový prostor Využití výsledků výzkumu Sběr dar Zpracování empirických dat Kontrola úplnosti a čitelnosti je mechanickou kontrolou

30 Interpretace a praktická aplikace
Závěrečná písemná práce z výzkumu Obsahuje Úvod Teoretickou část Empirickou část Závěry Literaturu Přílohy Obsah

31 Výzkum Výzkumné instituce University, fakulty, vědecké ústavy, výzkumné ústavy, zdravotnické školy postgraduální vzdělávací instituce Akademie věd

32


Stáhnout ppt "Metodologie vědeckého výzkumu"

Podobné prezentace


Reklamy Google