Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okres Brno – venkov, příspěvková organizace
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_10_19 Realismus Rusko TEMA: Literatura pro osmý ročník ČÍSLO PROJEKTU: 2674/21/7.1.4/2011 Styl výše uvedené tabulky pro doplnění informací k materiálu si můžete zvolit sami. Důležité je dodržet náležitosti v ní uvedené.
2
Anotace Výukový materiál je určen žákům základní školy
Autor: Mgr. Kateřina Křížová Jazyk: čeština Zaměření: výukový materiál je zaměřen na literaturu v období realismu v Rusku. Specifické potřeby: text k četbě Klíčová slova: L. N. Tolstoj, F. M. Dostojevskij Mezipředmětové vztahy – dějepis, občanská výchova, zeměpis Klíčové kompetence: kompetence k učení, k řešení problémů, komunikativní Na výukový materiál reagovali žáci dle očekávání
3
o Rusko
4
Lev Nikolajevič Tolstoj
vytvořil svoji vlastní filosofii tolstojovství = pacifismus filosofie nenásilí → neodporovat zlu zlem románový cyklus Vojna a mír – sám tuto knihu nazval jako „les života“ 250 postav – detailně popisuje některé události mezi řádky řeší otázku smyslu lidských dějin
5
Anna Karenina psychologická stránka ženy
6
Podtrhni z ukázky slova, která do textu nepatří. Slova ti dají větu.
I Sergěj Ivanovič Koznyšev si chtěl odpočinout od duševní tento práce a místo aby se rozjel jako obvykle do ciziny, přijel koncem května k bratrovi na vesnici. Podle ruský jeho přesvědčení byl život vesnický život nejlepší. Přijel teď k bratrovi, aby toho života užíval. Konstatnin autor Levin se radoval z jeho příjezdu, tím spíše, že tohoto léta už nečekal bratra Nikolaje. Ale přes si svou lásku a úctu k Sergěji Ivanovičovi cítil se Konstatnin Levin ve své vsi bratrovou přítomností stísněn. Tísnilo ho dopisoval, ba bylo mu nepříjemné s vidět, jaký je bratrův poměr k vesnici. Pro Konstantina Levina byla vesnice dějištěm života, to jest radostí, útrap, práce. Pro Sergěje Ivanoviče byla vesnice s jedné strany místem odpočinku prvním od práce a s druhé strany prospěšným lékem proti jedu zkaženosti, lékem, jehož užíval s potěšením a jsa si vědom jeho užitečnosti. Pro Konstantina Levina byla vesnice československým krásná tím, že byla polem práce, nad veškerou pochybnost užitečné; pro Sergěje Ivanoviče byla prezidentem vesnice obzvláště krásná proto, že se v ní mohlo a mělo nic nedělat. Mimo to vyznávali Konstantina trochu zarážel i poměr Sergěje Ivanoviče k lidu. Sergěj Ivanovič podobné říkal, že lid miluje a zná, a často besedoval s mužiky a dělal životní to dobře, aniž se přitom přetvařoval a do něčeho nutil a z každého takového rozhovoru vyvozoval obecně platné závěry, že tento lid zná postoje. TOLSTOJ L.N.: Anna Kareninová., Praha: Slovanské nakladatelství, 1951, s.9.
7
„Pamatujme, že kdo píše pro hlupáky, najde vždy široký okruh čtenářů
„Pamatujme, že kdo píše pro hlupáky, najde vždy široký okruh čtenářů.“ „Provaz je dobrý, když je dlouhý, a řeč, když je krátká.“
8
Fjodor Michajlovič Dostojevskij
1849 odsouzen k trestu smrti – před popravou mu byl trest změněn na nucené práce na Sibiři po návštěvě Evropy se snažil změnit Rusko - úpadek společnosti → požadoval návrat k pokoře, návrat k respektování ruských tradic ve svých dílech se zaměřoval na psychiku zločinců, revolucionářů
9
Zločin a trest Bratři Karamazovi
10
„Štěstí nespočívá ve štěstí, ale v jeho dosahování.“
„Největší štěstí je, když člověk ví, proč je nešťasten.“
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.