Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Policejní prezidium ČR Ředitelství služby dopravní policie Vývoj dopravní nehodovosti za období leden až září roku 2013 a technický stav vozidel plk.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Policejní prezidium ČR Ředitelství služby dopravní policie Vývoj dopravní nehodovosti za období leden až září roku 2013 a technický stav vozidel plk."— Transkript prezentace:

1 Policejní prezidium ČR Ředitelství služby dopravní policie Vývoj dopravní nehodovosti za období leden až září roku a technický stav vozidel plk. Ing. Tomáš LERCH

2 Vývoj dopravní nehodovosti za období leden až září 2013
Základní čísla celkem nehod usmrceno osob těžce zraněno osob lehce zraněno osob odhadnutá hmotná škoda ,87 mil. Kč Pokles zaznamenáváme v kategorii: počet usmrcených o 71 osob tj. o 14,0% počet těžce zraněných o 274 osob tj. o 11,6% počet lehce zraněných o 81 osob tj. o 0,5% Nárůst zaznamenáváme v kategorii: počet nehod o nehod tj. o 3,8% odhad hmotné škody o 82,61 mil. Kč tj. o 2,3% Vývoj dopravní nehodovosti a technický stav

3 Vývoj počtu nehod a jejich následků; leden až září
od roku 1990 Vývoj dopravní nehodovosti a technický stav

4 Vývoj počtu usmrcených osob za období leden až září od roku 1970
Vývoj dopravní nehodovosti a technický stav

5 Porovnání usmrcených po měsících za období leden až září 2013
Vývoj dopravní nehodovosti a technický stav

6 Leden až září 2013 – usmrcené osoby
počet kategorie osoby rozdíl 164 řidičů osobních automobilů 76 chodců -21 63 spolujezdců v osobních automobilech -19 55 řidičů motocyklů -20 48 cyklisté -4 15 řidiči nákladních automobilů 8 spolujezdec v nákladním automobilu 3 2 řidiči mopedů -1 1 řidič jiného motorového vozidla cestující v autobusu spolujezdec na motocyklu řidič malého motocyklu řidič traktoru Vývoj dopravní nehodovosti a technický stav

7 Počet usmrcených osob v krajích za období leden až září 2013 v porovnání
s rokem 2012 Vývoj dopravní nehodovosti a technický stav

8 Počet usmrcených osob v krajích za období leden až září
Vývoj dopravní nehodovosti a technický stav

9 Počet nehod s následky na životě a zdraví v krajích za období leden až září
Vývoj dopravní nehodovosti a technický stav

10 Leden až září 2013 – alkohol a drogy
Nehody zaviněné pod vlivem alkoholu nebo drog v porovnání s rokem 2012 počet nehod počet usmrcených zjištěná hladina alkoholu je nižší než 0,24‰ 333 (-112) 1 (-6) zjištěná hladina alkoholu je 0,24 až 0,5‰ 233 (+11) 1 (0) zjištěná hladina alkoholu je 0,51 až 0,8‰ 219 (-14) 3 (-1) zjištěná hladina alkoholu je 0,81 až 1,0‰ 153 (-15) 1 (-1) zjištěná hladina alkoholu je 1,1 až 1,5‰ 485 (-80) 2 (-2) zjištěná hladina alkoholu je 1,51‰ a vyšší 2008(-78) 16 (0) zjištěno požití drog i alkoholu 24 (+7) 2 (-4) zjištěno požití alkoholu celkem 3455 (-281) 26 (-14) zjištěno požití drog celkem 184 (+55) 9 (+1) Vývoj dopravní nehodovosti a technický stav

11 Alkohol v krajích za období leden až září 2013, podíl dle ‰
Vývoj dopravní nehodovosti a technický stav

12 Leden až září 2013 – nejčetnější příčiny DN
Pořadí DESET nejčetnějších příčin nehod řidičů motorových vozidel počet nehod 1. řidič se plně nevěnoval řízení vozidla 10 411 2. nepřizpůsobení rychlosti stavu vozovky 5 969 3. jiný druh nesprávného způsobu jízdy 4 644 4. nedodržení bezpečné vzdálenosti za vozidlem 4 461 5. nesprávné otáčení nebo couvání 4 452 6. nepřizpůsobení rychlosti dopravně technickému stavu vozovky 3 021 7. nezvládnutí řízení vozidla 2 988 8. nedání přednosti proti příkazu dopravní značky DEJ PŘEDNOST 2 607 9. jízda po nesprávné straně vozovky, vjetí do protisměru 1 803 10. vyhýbání bez dostatečné boční vůle 1 707 Vývoj dopravní nehodovosti a technický stav

13 Leden až září 2013 – příčiny tragických DN
Pořadí DESET nejtragičtějších příčin nehod řidičů motorových vozidel počet usmrcených osob 1. nepřizpůsobení rychlosti dopravně technickému stavu vozovky 64 2. jízda po nesprávné straně vozovky, vjetí do protisměru 63 3. řidič se plně nevěnoval řízení vozidla 43 4. nepřizpůsobení rychlosti stavu vozovky 30 5. nepřizpůsobení rychlosti vlastnostem vozidla a nákladu 22 6. jiný druh nepřiměřené rychlosti 7. nezvládnutí řízení vozidla 20 8. nedání přednosti proti příkazu dopravní značky STŮJ DEJ PŘEDNOST 14 9. nedání přednosti proti příkazu dopravní značky DEJ PŘEDNOST 13 10. nedání přednosti chodci na vyznačeném přechodu Vývoj dopravní nehodovosti a technický stav

14 Vývoj dopravní nehodovosti a technický stav

15 Rok výroby OA a počet usmrcených osobách ve vozidle za období leden až září 2013
Vývoj dopravní nehodovosti a technický stav

16 Osobní automobily podle obsahu, podíl na zaviněných nehodách za období leden až září 2013
Vývoj dopravní nehodovosti a technický stav

17 Osobní automobily podle obsahu, podíl na usmrcených osobách za období leden až září 2013
Vývoj dopravní nehodovosti a technický stav

18 Nákladní vozidla podle tonáže, podíl na zaviněných nehodách za období leden až září 2013
Vývoj dopravní nehodovosti a technický stav

19 Nákladní vozidla podle tonáže, podíl na usmrcených osobách za období leden až září 2013
Vývoj dopravní nehodovosti a technický stav

20 Motocykly podle obsahu, podíl na zaviněných nehodách za období leden až září 2013
Vývoj dopravní nehodovosti a technický stav

21 Motocykly podle obsahu, podíl na usmrcených osobách za období leden až září 2013
Vývoj dopravní nehodovosti a technický stav

22 Leden až září 2013 – zavinění dopravní nehody
Viník, zavinění nehody Počet nehod tj. % z celkového počtu Index Počet usmrcených Rozdíl usmrcených ŘIDIČEM MOTOROVÉHO VOZIDLA 53 081 85,7 103,0 394 90,4 -65 ŘIDIČEM NEMOTOROVÉHO VOZIDLA 2 126 3,4 98,4 22 5,0 -8 z toho dětmi 205 0,4 80,4 1 0,0 CHODCEM 798 1,3 84,3 14 3,2 -2 299 0,6 79,5 -1 JINÝM ÚČASTNÍKEM 116 0,2 104,5 ZÁVADOU KOMUNIKACE 435 0,7 197,7 TECHNICKOU ZÁVADOU VOZIDLA 345 94,0 LESNÍ, DOMÁCÍ ZVĚŘÍ 4 676 7,6 116,8 3 JINÉ ZAVINĚNÍ 347 113,4 2 0,5 Vývoj dopravní nehodovosti a technický stav

23 Faktory ovlivňující vývoj dopravní nehodovosti
chování všech účastníků silničního provozu intenzita silničního provozu klimatické podmínky technický stav vozidel kvalita a stav pozemních komunikací Vývoj dopravní nehodovosti a technický stav

24 Dohled nad silničním provozem - technický stav za období leden až září 2013
Technické kontroly užitkových vozidel dle směrnice č /47/EU zkontrolováno celkem vozidel; z toho 883 autobusů zjištěno celkem závad; z toho 186 u autobusů Přestupky řidičů vozidel spočívající ve špatném technickém stavu v rámci blokového řízení projednáno celkem přestupků v částce ,- Kč 2.627 přestupků bylo oznámeno správním orgánům k projednání Vývoj dopravní nehodovosti a technický stav

25 Dohled nad silničním provozem - technický stav druhy sankcí a výše pokut
Přestupek řidiče vozidla – zákon č. 361/2000 Sb. do 2.000,- Kč – v blokovém řízení 1.500,- až 2.500,- Kč – ve správním řízení 5.000,- až ,- Kč a zákaz činnosti na dobu 6 měsíců až jednoho roku u bezprostředně ohrožujících závad Přestupky a správní delikty provozovatelů vozidel do 5.000,- Kč – v blokovém řízení – zákon č. 56/2001 Sb. do ,- Kč – ve správním řízení – zákon č. 56/2001 Sb. do ,- Kč – ve správním řízení u právnických a podnikajících fyzických osob – zákon č. 361/2000 Sb. Vývoj dopravní nehodovosti a technický stav

26 Dohled nad silničním provozem - technický stav nejčastější závady u vozidel
Osvětlení vozidel – špatná funkčnost světel, poškozené a neseřízené světlomety Kola a pneumatiky – sjeté pneumatiky pod stanovenou mez, poškozené disky a pneumatiky, vadné uchycení náprav a kol Karoserie – ostré hrany na vozidle, koroze na karoserii Výhled z vozidla – poškozené čelní sklo, předměty ve výhledu řidiče Brzdové zařízení – poškozené kotouče, zhoršené brzdné účinky Poškozené výfukové potrubí – netěsnost, koroze Chybějící povinná výbava vozidel Vývoj dopravní nehodovosti a technický stav

27 Podzimní období v silničním provozu
Rizika zhoršené klimatické podmínky, snížená viditelnost zkracující se denní doba teplotní změny komunikací zejména v ranních hodinách Doporučení pravidelná kontrola stavu osvětlení vozidel příprava na zimní období – zimní pneumatiky, nemrznoucí směs do ostřikovačů kontrola funkčnosti brzdového systému používání reflexních prvků při snížené viditelnosti nemotorizovanými účastníky silničního provozu Vývoj dopravní nehodovosti a technický stav

28 Technický stav vozidla nebývá hlavní příčinou dopravních nehod, mívá však negativní dopad na jejich následky. Mysleme na vlastní bezpečnost! Děkuji za pozornost plk. Ing. Tomáš LERCH Vývoj dopravní nehodovosti a technický stav


Stáhnout ppt "Policejní prezidium ČR Ředitelství služby dopravní policie Vývoj dopravní nehodovosti za období leden až září roku 2013 a technický stav vozidel plk."

Podobné prezentace


Reklamy Google