Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
2. setkání Řídícího výboru MAP rozvoje vzdělávání území SO ORP Nýřany
Plzeň
2
Program setkání Dílčí vyhodnocení rozhovorů se školami v území SO ORP Nýřany Tvorba návrhu priorit a cílů Strategického rámce SO ORP Nýřany Doporučená a volitelná témata MAP Prezentace ITI Plzeňská metropolitní oblast
3
Vyhodnocení rozhovorů se školami
Rozhovory proběhly na více než polovině škol z řešeného území (ukončení rozhovorů se školami do konce října) Systémová témata x regionální témata V současné době evidujeme dva projekty do výzvy IROP č. 47 Vyhodnocení reflektuje pohled škol – zatím chybí pohled rodičů, zřizovatelů či veřejnosti
4
Vyhodnocení rozhovorů se školami – předškolní vzdělávání
Děti před vstupem do předškolního vzdělávání nemají základní dovednosti (viz. Desatero pro rodiče – materiál MŠMT) V regionu je mnoho malých MŠ, kde chybí větší zastupitelnost pedagogů Odklad školní docházky je využíván nadměrně často Vybavení i technický stav budov je na dobré úrovni – chybí prostředky na investice do vnějších prostor školy MŠ mají problém s kapacitou (v suburbánních zónách je naplněna a v odlehlejších regionech je dětí málo) – stejný problém je i u ZŠ
5
Vyhodnocení rozhovorů se školami – inkluzivní vzdělávání
Inkluzivní vzdělávání je aktuálně politicky a společensky prosazovaný princip – chybí mu kvalitnější systémové ukotvení PPP je v současné době přetížená, nemá prostor pro důkladnou diagnostiku a metodické vedení Ve školách chybí poskytovatelé poradenských služeb (školní psycholog, speciální pedagog)
6
Vyhodnocení rozhovorů se školami – čtenářská gramotnost
Školy disponují relativně kvalitním vybavením (někde chybí současná populární literatura) a realizují množství projektových i mimoškolních aktivit prohlubujících čtenářskou gramotnost Důraz na interaktivní a IT prvky ve výuce (klipová výuka) částečně upozaďují klasickou práci s textem a vyprávěním, zhoršuje se také hlubší porozumění textu U předškoláků se zhoršuje se hrubá i jemná motorika
7
Vyhodnocení rozhovorů se školami – matematická gramotnost
Na rozdíl od čtenářské gramotnosti je v této oblasti menší důraz na zapracování atraktivnějších forem výuky – náročnější osnovy Chybí větší (vnější i vnitřní) motivace žáků (střední školy jsou dostupné i pro horší žáky, je kladen důraz na potlačování přirozené soutěživosti žáků)
8
Rozhovory a výstupy – pokračování
Výstupy slouží jako podklad pro tvorbu cílů a priorit strategického rámce (primárně - priority a cíle v povinných opatřeních) Investiční i neinvestiční potřeby škol budou součástí zásobníku projektů MAP (každoroční aktualizace) Výstupy týkající se systémového fungování předškolního a základního vzdělávání budou rozpracovány do analýzy MAP a zároveň budou formou „pozičních dokumentů“ předány MŠMT Dokončit rozhovory na ZŠ, MŠ, ZUŠ a SVČ Realizace rozhovorů s rodiči – využití sdružení rodičů při školách i školských rad Oslovení organizací neformálního vzdělávání a poskytovatelů sociálních služeb
9
Strategický rámec MAP Obsahuje priority a cíle v povinných i zvolených tématech MAP Obsahuje seznam investičních potřeb školství i vzdělávání z území SO ORP Nýřany Aktualizace strategického rámce probíhá každých šest měsíců (zejména s ohledem na tabulku investičních potřeb) Soulad se strategickým rámcem povinnou součástí projektů základních škol a investic pro celoživotní a neformální vzdělávání žádajících o podporu z IROP 2.4 (Zvýšení kvality a dostupnosti infrastruktury pro vzdělávání a celoživotní učení)
10
Strategický rámec MAP – návrh priorit a cílů
Zajištění investičních a materiálních potřeb organizací formálního, zájmového a neformálního vzdělávání Zkvalitnění technického stavu budov škol, školských zařízení i organizací zájmového a neformálního vzdělávání Investice do vybavení pro předškolní, základní, zájmové i neformální vzdělávání Iniciace a rozšíření spolupráce organizací formálního, zájmového i neformálního vzdělávání při využívání budov a vybavení Vytvoření podmínek pro naplňování principů inkluzivního vzdělávání a podpory žáků ohrožených školním neúspěchem Zvýšení počtu bezbariérových budov v rámci formálního, zájmového i neformálního vzdělávání Iniciace vzdělávacích aktivit, výměny zkušeností a spolupráce v oblasti inkluze a podpory žáků ohrožených školním neúspěchem
11
Strategický rámec MAP – návrh priorit a cílů
Zlepšení materiálního i odborného zázemí pro rozvoj čtenářské a matematické gramotnosti a pregramotnosti Zlepšení vybavení mateřských a základních škol v oblasti prohlubování čtenářské a matematické gramotnosti a pregramotnosti Rozšíření místní nabídky vzdělávacích produktů pro zatraktivnění vzdělávání v oblasti matematické a čtenářské gramotnosti a pregramotnosti Iniciace vzdělávacích aktivit, výměny zkušeností a spolupráce v oblasti matematické a čtenářské gramotnosti a pregramotnosti Zkvalitnění využití krajských, národních i evropských dotačních možností Vytvoření systému společného dotačního poradenství v rámci řešeného území
12
Investiční potřeby škol pro IROP
Výzva IROP č. 47 Rekonstrukce školních dílen ZŠ a MŠ Město Touškov Modernizace učeben ZŠ Všeruby Další projekty způsobilé v rámci IROP Rozšíření kapacity ZŠ Líně Rekonstrukce učebny fyziky a chemie ZŠ Třemošná
13
Doporučená a volitelná témata MAP
Doporučená témata MAP: Rozvoj podnikavosti a iniciativy dětí a žáků Rozvoj kompetencí dětí a žáků o oblasti vědy a technologií – polytechnické vzdělávání Kariérové poradenství v základních školách
14
Doporučená a volitelná témata MAP
Doporučená témata MAP: Rozvoj podnikavosti a iniciativy dětí a žáků Rozvoj kompetencí dětí a žáků o oblasti vědy a technologií – polytechnické vzdělávání Kariérové poradenství v základních školách
15
Doporučená a volitelná témata MAP
Rozvoj digitálních kompetencí dětí a žáků Rozvoj kompetencí dětí a žáků pro aktivní používání cizího jazyka Rozvoj sociálních a občanských kompetencí dětí a žáků Rozvoj kulturního povědomí a vyjádření dětí a žáků Investice do rozvoje kapacit základních škol Aktivity související se vzděláváním mimo OP VVV a IROP ………
16
Co bude dál? Dopracování a schválení Strategického rámce MAP (listopad 2016) Tvorba analýzy pro MAP (do konce roku 2016) Realizace rozhovorů s rodiči, subjekty neformálního vzdělávání a poskytovateli soc. služeb (max. do konce dubna 2017) Finalizace a realizace témat vzdělávání a výměny zkušeností (realizační návrh na listopadovém ŘV) Finalizace aktuálního zásobníku projektů a seznamu témat a aktivit spolupráce (vytvoření pracovních skupin k jednotlivým tématům) – realizační návrh na lednovém ŘV
17
Místní akční plán rozvoje vzdělávání SO ORP Nýřany
Děkuji za pozornost. Mgr. Tomáš Svoboda
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.