Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Střední škola obchodně technická s. r. o.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Střední škola obchodně technická s. r. o."— Transkript prezentace:

1 Střední škola obchodně technická s. r. o.
Název školy Střední škola obchodně technická s. r. o. Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název DUM: VY_32_INOVACE_XVII_1_16_ČESKÁ LITERATURA 1. POLOVINY 20. ST. Šablona číslo: XVII Sada číslo: Pořadové číslo DUM: 16 Autor: Mgr. Milena Uhrovičová

2 Anotace Materiál je motivací a obecným úvodem k tématu, seznamuje žáky se společensko-historickým pozadím a obecným vývojem české poezie, prózy, divadla a kritiky. Autor Mgr. Milena Uhrovičová Klíčová slova Proletářská poezie, poetismus, surrealismus, tematická rozrůzněnost prózy, klasické divadlo, avantgardní scéna, literární kritika Druh učebního materiálu Prezentace Cílová skupina Žák Stupeň a typ vzdělávání Střední odborné vzdělávání Tematická oblast Všeobecné vzdělávání - český jazyk a literatura

3 ČESKÁ LITERATURA 1. POLOVINY 20. STOLETÍ

4 SPOLEČENSKO – HISTORICKÉ POZADÍ
vyhlášena Československá republika Nově vzniklý stát - řada problémů: vymezení hranic, národnostní složení republiky (Češi, Slováci + národnostní menšiny – nevyřešena politická práva a autonomie v oblasti kultury a školství). 1918 – 1935 prezidentem ČSR Tomáš Garrigue Masaryk 20. léta – hospodářský rozvoj, politická pluralita, kulturní rozmach 1930 – 1934 hospodářská krize – sociální a politické problémy, radikalizace společnosti, odstředivé tendence v pohraničních oblastech obývaných Němci - zde dominantní postavení Sudetoněmecká strana Konráda Henleina, Hitlerova pátá kolona - cílem rozbít ČSR. Na Slovensku - rozhodující úlohu autonomistická Hlinkova strana ľudová. 1935 – 38 prezidentem Dr. Edvard Beneš konference v Mnichově - Něm. (Hitler), It. (Mussolini), Brit. (Chamberlain), Fr. (Daladier)  odstoupení pohraničí, Beneš přijal 1938 – 45 prezidentem Dr. Emil Hácha (umírá ve vězení) tzv. druhá republika - období od Mnichova do úplné likvidace ČSR , ofic. název Česko-Slovensko, prezidentem Emil Hácha

5 14. 3. vyhlášen Slovenský štát
okupace Čech a Moravy vyhlášen tzv. protektorát Čechy a Morava jako součást němec. říše atentát na zastupujícího říšského protektora R.Heydricha vypálení Lidic vypálení Ležáků 5. – povstání v Praze proti okupantům Česká národní rada i vojenské velení vzbouřené Prahy (generál K. Kutlvašr) dohoda o odchodu německé armády z města. jednotky RA likvidovaly poslední ohniska německého odporu. Praha svobodná. 1946 – volby - nejsilnější stranou komunisté, předsedou vlády Klement Gottwald. Komunisté, podporovaní Moskvou , příprava na převzetí veškeré moci v zemi→ Abdikace prezidenta Beneše, K. Gottwald novým prezidentem - cesta k politickým procesům, totalitnímu způsobu vlády, začlenění ČSR do sovětského mocenského bloku. Pronásledování i jen domnělých odpůrců režimu – inteligence, kněží, biskupů, liberálů, příslušníků západního odboje – vězení, koncentrační tábory, politické procesy, popravy – 1949 Heliodor Píka, 1950 Milada Horáková, Záviš Kalandra, 1952 Slánský

6 VÝVOJ ČESKÉ POEZIE - znaky:
Výrazný vliv doby a společenské situace: Nástup nové generace – odpor k válce - vitalismus, civilismus Události v Rusku + marxismus – proletářské umění X apolitičnost – avantgardní poetismus – spontánnost, hravost Devětsil Uvolnění emocionality, akcent na podvědomí, psychický automatismus – surrealismus Existenciální otázky, téma zmaru a smrti

7 POEZIE PROLETÁŘSKÁ POEZIE – WOLKER, HORA, HOŘEJŠÍ
POETISMUS A SURREALISMUS – NEZVAL, SEIFERT, BIEBL SPIRITUÁLNÍ PROUD – HALAS, HOLAN, HRUBÍN, ZÁVADA KATOLICKÝ PROUD – ZAHRADNÍČEK, REYNEK NOVÁ GENERACE ZA OKUPACE – BEDNÁŘ, ORTEN SKUPINA 42 – KOLÁŘ, KAINAR, BLATNÝ

8 Odhadněte, který text odpovídá proletářské poezii, který poetismu.
V špinavé ulici na předměstí bydlel mládenec jménem Jan. měl dobré srdce, slabé pěsti a modrou pracovní zástěru. městem se brouzdal k večeru a ve světel barevném kolotoči mu narůstaly bolavé oči, jež všechno skutečně viděly a do srdce krutě křičely: Tady jsou paláce, - tady podkroví, tady jsou sytí, - tady hladoví, jedni jsou otroci, -druzí diktátoři a všichni jsou choří. Svět je jak srdce kulatý, A je-li do půle rozťatý, - umírá (Wolker – Balada o snu) N Od hlavy až k patě Milenec k milé je láskou přitažen Láska je vratká však Jak spojovací linka hlásky N. (Nezval - Abeceda) Útěcha Slečno, slečno, vy se mračíte, Že po celý den vám pršelo? Co by měla říkat tamhleta malá jepice, Které pršelo po celý život. (J. Seifert – Svatební cesta)

9 Poznáte podle uvedených indicií slavná díla české literatury a jejich autory?
„Tento způsob léta“, děl vposled, odvraceje se od přístroje Celsiova, „zdá se mi poněkud nešťastným.“ „Tak nám zabili Ferdinanda“ …

10 Poznáte podle uvedených indicií slavná díla české literatury a jejich autory?
BASS- KLAPZUBOVA JEDENÁCTKA „Tento způsob léta“, děl vposled, odvraceje se od přístroje Celsiova, „zdá se mi poněkud nešťastným.“ ROZMARNÉ LÉTO - VANČURA ČAPEK - KRAKATIT HAVLÍČEK – PETROLEJOVÉ LAMPY BASS – CIRKUS HUMBERTO OLBRACHT – NIKOLA ŠUHAJ LOUPEŽNÍK ČAPEK – VÁLKA S MLOKY POLÁČEK – MUŽI V OFSAJDU ČAPEK - RUR HAŠEK – OSUDY …. „Tak nám zabili Ferdinanda“ …

11 VÝVOJ ČESKÉ PRÓZY – znaky:
Nástup mladé generace Diferenciace – vlivem řady uměl. směrů a tendencí, filozofických východisek, ideologických postojů 20. léta: Experiment především v žánru povídky a kratších útvarů Lyrizace prózy X vliv žurnalistiky – reportážní prvky Oslabení dějovosti ve prospěch záměrné stylizace Posílena role vypravěče – jeho prostřednictvím autorovy postoje

12 30. léta: dominantní postavení v literatuře
Snaha o objektivnější obraz skutečnosti Důraz na poznávací (noetickou) stránku – poznat realitu v její šíři a mnohovrstevnatosti Upřednostňován román – společenský psychologický historický utopický / antiutopie Posílena epičnost Tematika – maloměšťáctví, sociální, venkova a selství, katolické víry, vnitřní rozpolcenosti člověka, varování před válkou Rozmach literatury zábavní – dívčí četba - Červená knihovna , Večery pod lampou; dobrodružné romány – edice Rodokaps (román do kapsy)

13 PRÓZA TEMATICKÁ A ŽÁNROVÁ ROZRŮZNĚNOST
REALISMUS, NATURALISMUS – JIRÁSEK, WINTER, RAIS, NOVÁKOVÁ REAKCE NA 1. SV. VÁLKU - HAŠEK, LEGIONÁŘSKÁ LIT. IMAGINATIVNÍ PRÓZA – VANČURA tzv. DEMOKRATICKÝ PROUD – ČAPEK, POLÁČEK,BASS KATOLICKÝ PROUD – DURYCH, DEML, ČEP RURALISTÉ – KNAP, KŘELINA PSYCHOLOGICKÁ PRÓZA – HAVLÍČEK, HOSTOVSKÝ, GLAZAROVÁ SOCIÁLNÍ PRÓZA, SOCIALISTICKÝ REALISMUS – OLBRACHT, MAJEROVÁ, PUJMANOVÁ PRÓZA

14

15 DIVADLO KLASICKÁ „KAMENNÁ“ AVANTGARDNÍ NEOFICIÁLNÍ SCÉNY

16 OFICIÁLNÍ (KLASICKÉ) DIVADLO
LYRICKÉ DRAMA KVAPIL, ŠRÁMEK, ČAPEK PSYCHOLOGICKÉ DRAMA – HILBERT NOVOROMANTICKÉ POHÁDKOVÉ HRY – ZEYER, JIRÁSEK, KVAPIL HISTORICKÉ – JIRÁSEK Tzv. VÁŽNÉ DRAMA – LANGER JEVIŠTNÍ EXPRESIONISMUS – bři ČAPKOVÉ, BLATNÝ

17 AVANTGARDNÍ DIVADLO NEOFICIÁLNÍ SCÉNY
OSVOBOZENÉ DIVADLO – FREJKA, HONZL, VOSKOVEC, WERICH, JEŽEK D 34 – E. F. BURIAN NEOFICIÁLNÍ SCÉNY ČERVENÁ SEDMA – JIŘÍ ČERVENÝ, BASS REVOLUČNÍ SCÉNA – EMIL ARTUR LONGEN

18 LITERÁRNÍ KRITIKA Pozitivismus – dominuje liter. vědě na přelomu století – práce s fakty, daty, kulturně-historickými a společenskými souvislostmi Jaroslav Vlček, Arne Novák Poč. 20. st. Personalistická kritika: F. X. ŠALDA –největší liter. kritik meziválečného období, Václav Černý Demokratická kritika: Ferdinand Peroutka Marxistická kritika: A. M. Píša, Karel Teige, Bedřich Václavek, Záviš Kalandra Strukturalismus: Pražský lingvistický kroužek – zaměření na literární dílo především jako na strukturu a jeho jazyk – Jan Mukařovský, Felix Vodička

19 Uveďte nejdůležitější události ve vývoji naší země v 1. pol. 20. st.

20 Rozhodněte, zda jsou uvedená tvrzení pravdivá:
Česká literatura se ve 20. a 30. letech rozvíjí jen velmi pomalu. Obraz sociálně nespravedlivé společnosti je programem proletářského umění. Surrealismus je jediný původní český směr. Poetismus klade důraz na uvolnění fantazie , hravost a spontánnost. Próza 1. pol. 20. st. je omezena jen na několik proudů. Noetické prózy psal především Karel Čapek. Ve 30. letech se uplatňuje především román a je posílena epičnost. Výrazem avantgardních tendencí je vznik Osvobozeného divadla a divadla D 34. Voskovec a Werich jsou spojeni s D 34. J. Ježek byl vynikající režisér.

21 Rozhodněte, zda jsou uvedená tvrzení pravdivá:
Česká literatura se ve 20. a 30. letech rozvíjí jen velmi pomalu. NE Obraz sociálně nespravedlivé společnosti je programem proletářského umění. ANO Surrealismus je jediný původní český směr. NE Poetismus klade důraz na uvolnění fantazie , hravost a spontánnost. ANO Próza 1. pol. 20. st. je omezena jen na několik proudů. NE Noetické prózy psal především Karel Čapek. ANO Ve 30. letech se uplatňuje především román a je posílena epičnost. ANO Výrazem avantgardních tendencí ve vývoji divadla je vznik Osvobozeného divadla a divadla D 34. ANO Voskovec a Werich jsou spojeni s D 34. NE J. Ježek byl vynikající režisér. NE

22 Zdroje: CENEK, Svatopluk; KUČERA, Václav. Literatura III pro střední školy. Pracovní antologie textů. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, 1989, ISBN BEZ. SOCHROVÁ, Marie. Literatura v kostce Přepracované vydání Havlíčkův Brod: Fragment, 2007, ISBN (1. VYDÁNÍ, 2007). SOUKAL, Josef a kol. Literatura pro 3. ročník SOŠ. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, 2003, ISBN X. HÁNOVÁ, Eva; KUČERA, Václav a kol. Odmaturuj ! z literatury 1. Brno: Didaktis, 2004, ISBN SEIFERT, J.: Čas plný písní, Praha: Odeon, nakladatelství krásné literatury a umění, 1990. WOLKER, J.: Balady, Praha: Státní nakladatelství krásné literatury, hudby a umění, 1960.

23 Obrázky: NEZNÁMÝ. Wikipedia.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: NEZNÁMÝ. Wikipedia.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: NEZNÁMÝ. Wikipedia.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: NEZNÁMÝ. Wikipedia.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: STEINDY (TALK) 23:45, 26 NOVEMBER 2010 (UTC. Wikipedia.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: NEZNÁMÝ. Wikipedia.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: FRANK, Karl Hermann. Wikipedia.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: GROH, Honza. Wikipedia.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW:

24 Obrázky: ŠUSTEK, Vojtěch; PŘIKRYLOVÁ, Miroslava. PRAŽSKÉ POVSTÁNÍ 5.–9. KVĚTNA 1945 Boj o Staroměstské náměstí a o radniční budov [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: NEZNÁMÝ. Wikipedia.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: NEZNÁMÝ. Wikipedia.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: DAKE. Wikipedia.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: ORIGINAL UPLOADER WAS TWINSDAY AT EN.WIKIPEDIA. Wikipedia.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: Soubor:Krakatoa eruption lithograph.jpg

25 Obrázky: UNKNOWN / UPLOADER:USER:ROMINOUQ. Wikipedia.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: MARTIN FILIP + TEREZA PROCHÁZKOVÁ. Wikipedia.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: SCHULE FÜR CIRCUSKINDER IN NRW. Wikipedia.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: GROH (JAGRO), Honza. Wikipedia.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: WEIGEL AFTER CASPAR LUYKEN, Christoph. Wikipedia.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: NEZNÁMÝ. Wikipedia.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW:


Stáhnout ppt "Střední škola obchodně technická s. r. o."

Podobné prezentace


Reklamy Google