Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Příprava integrovaného dopravního systému ve Zlínském kraji

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Příprava integrovaného dopravního systému ve Zlínském kraji"— Transkript prezentace:

1 Příprava integrovaného dopravního systému ve Zlínském kraji
Setkání se starosty Zlínského kraje Kroměříž 8. a 9. března 2018

2 Cíle a úkoly Zpracování aktualizace Plánu dopravní obslužnosti – jako budoucí koncepce veřejné dopravy na principu páteřní obsluhy efektivně podloženou železniční dopravou, s návazností na linkovou autobusovou a městskou hromadnou dopravu (s minimalizací souběhů). Na základě koncepce veřejné dopravy vybudování Integrovaného dopravního systému ve spolupráci kraje, měst a obcí za účasti všech dopravců (zpracovat ekonomickou analýzu nákladů tarifních podmínek a jednotného jízdního dokladu). Zajistit funkční Clearingové centrum (CC) propojené s okolními kraji a odbavovací systém cestujících na základě bezkontaktní čipové karty (bankovní karty nebo čipové karty jako identifikátoru pro jednotlivé jízdné a časové kupony).

3 Integrovaný dopravní systém (IDS) ZK
komplexní, organizačně dopravní systém, jehož základem je spolupráce jednotlivých subjektů působících v oblasti veřejné osobní dopravy s cílem trvale zajišťovat dopravní obsluhu daného území. IDS je systémem, který sdružuje: jednotlivé technologické druhy dopravy v zájmovém regionu (železniční, tramvajovou a silniční dopravu), jednotlivé organizační formy dopravy v regionu (MHD, regionální doprava), činnosti jednotlivých dopravců v zájmovém regionu, města, obce a orgány státní správy pro společné zadávání dopravní zakázky a společné efektivní využívání zdrojů pro financování hromadné dopravy osob. náklady a přínosy dopravy pro cestující, udržitelnost vazeb ekonomických i mimoekonomických.

4 Integrovaný dopravní systém (IDS) ZK
Organizačně-ekonomický systém integruje obce, svazky obcí a kraje jako zákazníky a objednatele spolu s dopravci jakožto dodavateli služeb. Formulace zakázky dopravní služby - právní vymezení IDS, procesy a teritorium Obchodně-organizační zajištění přepravní zakázky - architektura, vazby ve struktuře, řídicí subjekty IDS Plánování a řízení tržeb a dotací - soustava zdrojů financování, mechanismy výpočtů, Financování dopravní zakázky a chodu IDS, organizační rozvoj IDS - informační servis, propagace Tarifní systém sjednocuje soustavu jízdních dokladů, výši tarifů a přepravní podmínky dopravců spravedlivě pro cestující. Tarifní uspořádání – územní uspořádání zón, nebo časových intervalů, typy tarifů Tarifní soustava jízdních dokladů - platnost, konstrukce tarifu (zónová a km / časová) a použití sazeb. Prodejní a odbavovací systém - prodejní místa, způsoby prodeje cestujícím a technická zařízení. Dopravní systém vytváří prostředí pro časovou a prostorovou optimalizaci provozu linek a dopravních technologií. Přepravní potřeby a dopravní síť - mobilita a dopravní cesta jako spojnice potřeb cestujících Dopravní výkony a jízdní řády - přepravní výkonnost a souhrn časových údajů o provozování přepravy. Technická základna - dopravní prostředky, dopravní cesty, dopravní zařízení a objekty včetně vybavení .

5 Integrovaný dopravní systém (IDS) ZK
Přínosy, hlavní zásady tvorby a zavádění Přínosy IDS ZK Cestující - provázanost obsluhy území, přitažlivost VD, jednotný tarifní, informační a prodejní systém. Objednatelé – zvyšování hospodárnosti, ucelené a systémové řešení, prostředí vzájemné důvěry a spolupráce. Dopravci - dlouhodobá a stabilní účast na dopravním trhu. Hlavní zásady tvorby IDS ZK Dobrovolnost - objednatel i dodavatel vstupují do IDS výhradně dobrovolně na základě výhodnosti. Decentrální řízení - o regionální dopravě se rozhoduje výlučně na úrovni krajů. Komerční vztahy - dopravci zúčastnění v IDS jsou společnosti založené podle obchodního zákoníku. Průhlednost a adresnost finančních toků a efektivnost. Postupné zavádění IDS ZK, jejichž dílčí realizace se budou časově vzájemně prolínat. Tarifní integrace prioritně v propojení linkové dopravy a MHD. Zajištění prostorové a časové provázanosti jednotlivých systémů (zejména časové provázání jednotlivých druhů doprav, včetně řízení provozu dle reálného stavu). základním pravidlem zavádění IDS ZK je společná vůle a dohoda.

6 Clearingové centrum ZK (CC)
Clearing zahrnuje informace o zakoupených jízdních dokladech, časových kupónech, jednotlivých jízdách … Cestující budou používat jednu odbavovací kartu a systém je připraven také na připojení dalších IDS. Zrychlení, zjednodušení a zpřesnění odbavení cestujících oproti platbě v hotovosti. Řidiči, průvodčí a revizoři nebudou muset vizuálně kontrolovat platnost průkazu, platnost profilu cestujícího, platnost zón, časovou platnost kupónu, jak je běžné u papírové jízdenky. Všeobecně uznávaný standard, otevřenost při změně dodavatele, nebude problém s dalším provozem a rozvojem systému. Bezpečnost systému na úrovni bankovních karet. Zamezení výroby falzifikátů, které se s papírovou jízdenkou lehce provádí. Ochrana osobních údajů, kdy není žádný osobní údaj nahrán ve strukturách karty, tedy nelze vysledovat zpětné jízdy konkrétního držitele karty. Minimalizace rizika spojeného s personalizací čipové karty cizím subjektem. Průkaznější podklady pro rozúčtování plateb v rámci tarifů mezi mnoha dopravci. Cestující kartu používá, aniž by řešil tarifní systém konkrétního dopravce. Systém nenutí uživatele k žádným výjimečným a mimořádným úkonům, spíše naopak, stačí, když ví, kam jede a nemusí těžce hledat podmínky a nástrahy různých tarifů. Dopravci do CC zasílají data v pravidelných intervalech. Případné zneužití informací je téměř nemožné. Současně navržený karetní systém (horizontální spolupráce s KODIS)

7 Bezkontaktní čipová / platební karta ZK
Struktura a principy čipové karty ODISka (MsK), kterou vyvinul KODIS ve spolupráci se společností XT-CARD. Nosič časových kupónů a elektronických peněz - ZK (KOVED) využije novou verzi čipové karty ODSIKa. Na čipovou kartu se nebudou ukládat data, slouží jako identifikátor – všechny informace (zůstatek na elektronické peněžence, zakoupené časové kupóny atp.) jsou umístěny na serveru. V případě potřeby karta může sloužit jako další identifikátor, např. do knihovny, divadla. Výrobu karet (plastová karta s čipem) zajistí dopravce, elektronickou personalizaci (nahrání struktury karty) zajistí KOVED a distribuci karty cestujícím provede dopravce. Při ztrátě nebo krádeži čipové karty cestující nepřijde o dlouhodobou časovou jízdenku ani o výši elektronických peněz na elektronické peněžence. Cestující může použít kteroukoliv platební kartu – na jeho bance nezáleží. Možnost platit jednorázové jízdné. V případě registrace platební karty na webovém portálu (CC) ji lze využít jako nosič časových kupónů. Vadné operace na platební kartě lze reklamovat přímo na webovém portálu clearingu. Platební karta dokáže plně zastoupit dopravní čipovou kartu. Je nutno počítat s bankovními poplatky z plateb těmito kartami.

8 Rozdělení území Zlínského kraje - příprava IDS ZK
Zóny představují možnost jednotně nastavit pro danou oblast stejná pravidla a výrazně tak zjednodušit možnost vzniku přestupního tarifu. Tento princip je ideální pro předplatní (měsíční) jízdenky a je plně použitelný i pro jednotlivé jízdné. Systém číslování vychází z modelu běžného dnes v okolních krajích.

9 Návrhy základních principů IDS ZK Návrhy základního tarifu IDS ZK
Příprava IDS ZK Návrhy základních principů IDS ZK Zónové upořádání území číslování zón - třímístné číslo (pokračování číselné řady ODIS) Velikost zón – dva typy zóna REGION - LD + ŽD (přibližně shodná velikost) zóna Město - LD + MHD + ŽD (velikost respektující současné principy MHD) Vazba na odbavovací systémy pro platbu v hotovosti pro platbu elektronickou peněženkou pro platbu kartou EC/MC a VISA Návrhy základního tarifu IDS ZK Jednotlivé jízdné princip ODIS - kilometrický tarif (9 Kč + km x sazba při platbě z karty) princip Národní tarif (základní sazba + sazba na km) – v roce 2018 jen v železniční dopravě, od roku 2019 pro všechny dopravce vč. IDS Dlouhodobé časové jízdné princip ODIS – zónový tarif (235 Kč / měsíc za každou zónu REGION) postupné propojení s okolními IDS po zapojení MHD možnost vydávání kombinací zón REGION + Město

10 Společný postup moravských krajů
Kraje směřují k modernizaci odbavovacích systémů formou centrální evidence jízdních dokladů a k použití bankovních, čipových karet (nebo jiných nosičů) jako identifikátoru cestujícího: propojení dat o poloze vozidel a dispečinků provozovaných koordinátory pořizují se nové odbavovací zařízení do autobusů (buď na základě podmínek definovaných ve VŘ nebo v rámci dotace) připravují se nové smlouvy se železničními dopravci připravuje se státní tarif každý z krajů již zahájil přípravy umožňující propojení. Ideální období pro nastavení vzájemné spolupráce mezi čtyřmi tarifními systémy a vzájemné uznávání a vydávání jízdenek! Společným cílem je budovat otevřené řešení: Otevřené rozhraní pro napojení e-shopů sousedících systémů. Cloudové řešení - kontrola platnosti jízdních dokladů i tam, kde nebudou dopravci vybaveni novou pokladnou (mobilní telefony). Řešení umožní vytvoření speciálních e-shopů měst v rámci koncepce Smart Cities – např. prodej služeb více městských poskytovatelů na jednom místě (městská jízdenka, krajská knihovna apod.). Zapojení Linkové autobusové dopravy + MHD + Železniční dopravy. (

11 Veřejná doprava ZK Základní hierarchie veřejné hromadné dopravy: Dálková železniční doprava (Ex, Rx, … mezinárodní spoje) Regionální železniční doprava – páteřní systém kraje Linková autobusová doprava – navázání na železnici a přestupní vazby Městská hromadná doprava – vazby na širší okolí center nebát se provádět potřebné změny na základě odborné přípravy, a to i takové změny, které veřejnost a politici vnímají krátkodobě negativně (změna linek, rušení spojů, tratí apod.), jsou-li tyto změny pro cestující v systému veřejné dopravy k užitku. Hlavním pravidlem každé změny je obecný nesouhlas: neznáme souvislosti a vazby, ale prostě to nejezdí jako včera = špatně odpůrci bývají nejhlasitější - mlčící většina se přizpůsobí a ocení nové spoje a přístup nový koncept se neprojeví 1 měsíc po zavedení = dlouhodobý trend rušit spoje = po čase zrušit veřejnou dopravu nebo vozit vzduch (standardy) aglomerace jsou ve výhodě (jezdí tudy všechny spoje) – nebývají solidární Infrastruktura Nabídka + pravidelnost + integrace = udržitelnost financování základem zavádění IDS ZK je společná vůle a dohoda. (


Stáhnout ppt "Příprava integrovaného dopravního systému ve Zlínském kraji"

Podobné prezentace


Reklamy Google