Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Klasifikace větných členů, rozbor věty jednoduché
Větné členy Klasifikace větných členů, rozbor věty jednoduché Úvodní snímek prezentace
2
Přehled větných členů:
Základní skladebná dvojice Rozvíjející větné členy Základní rozdělení větných členů.
3
Přehled větných členů:
Podmět Přísudek Předmět Příslovečné určení Přívlastek Doplněk Základní skladebná dvojice Rozvíjející větné členy Základní rozdělení větných členů.
4
Podmět Vyjadřuje původce, činitele děje nositele vlastnosti majitele
toho, kdo je dějem zasahován Ptáme se pomocí otázek 1. pádu – Kdo? Co? Příklady: Petr kreslí. Jídlo bylo dobré. Strýc má nové auto. Žák je chválen. ZSD - Podmět
5
Podmět můžeme určit jako:
Rozlišujeme podmět podle vyjádřenosti a podle toho, zda je rozvit nebo ne.
6
Podmět můžeme určit jako:
Rozlišujeme podmět podle vyjádřenosti a podle toho, zda je rozvit nebo ne.
7
Příklady- určete druhy podmětů
…………………………………… Včera se Petr vrátil ze školního výletu. ………………………………….. Zůstali jsme po večeři doma. (my) Vysílali to včera v Českém rozhlase. (oni) Příklady podmětů podle vyjádřenosti.
8
Příklady: Podmět vyjádřený: Včera se Petr vrátil ze školního výletu.
Podmět nevyjádřený: Zůstali jsme po večeři doma. (my) Podmět všeobecný: Vysílali to včera v Českém rozhlase. (oni) Příklady podmětů podle vyjádřenosti.
9
Příklady-určete druh podmětu
…………………………….. Chlapec si hrál s míčem. ………………………………….. Malá koťata si hrála s klubíčkem. ………………………………………….. Chlapci a děvčata spolu závodili. Příklady podmětů podle rozvitosti.
10
Příklady: Podmět holý: Chlapec si hrál s míčem. Podmět rozvitý:
Malá koťata si hrála s klubíčkem. Podmět několikanásobný: Chlapci a děvčata spolu závodili. Příklady podmětů podle rozvitosti.
11
Přísudek Vyjadřuje co podmět činí Jaký je podmět
Bývá vyjádřen zpravidla určitým slovesným tvarem, může být vyjádřen i např. citoslovcem Příklady Houby už rostou. Mirek je můj kamarád. Definice přísudku.
12
Přísudek je vyjádřen pomocí:
Závodníci běželi do cíle. Úroda ovoce bude dobrá. Žáci začali psát. Vězni museli pracovat. Druhy přísudku.
13
Přísudek je vyjádřen pomocí:
Závodníci běželi do cíle. Úroda ovoce bude dobrá. Žáci začali psát. Vězni museli pracovat. Druhy přísudku.
14
Rozvíjející větné členy
Přívlastek Předmět Příslovečné určení Doplněk Rozvíjející větné členy.
15
Přívlastek Rozvíjí ………………… Ptáme se na něj otázkami Jaký? Který? Čí?
Nejčastěji jej tvoří …………………………… ……………………………. Přívlastek.
16
Přívlastek Rozvíjí podstatné jméno
Ptáme se na něj otázkami Jaký? Který? Čí? Nejčastěji jej tvoří přídavné jméno, podstatné jméno nebo zájmeno Přívlastek.
17
Přívlastek můžeme určit jako:
…………………………… Př.: moje knihy Př.: výlet do hor Shoda v pádě, čísle a rodě s řídícím jménem Přívlastek shodný a neshodný. Není shoda ani v pádě, čísle, rodě s řídícím jménem
18
Přívlastek můžeme určit jako:
Shodný Př.: moje knihy Neshodný Př.: výlet do hor Shoda v pádě, čísle a rodě s řídícím jménem Přívlastek shodný a neshodný. Není shoda ani v pádě, čísle, rodě s řídícím jménem
19
Další druhy přívlastků:
…………………………………………………. Př.: velmi starý muž nelze oddělit čárkou ani přeskupit …………………………………………………………. Př.:červená, zelená, žlutá a modrá barva lze oddělit čárkou nebo spojkou a přeskupit Druhy přívlastků.
20
Další druhy přívlastků:
Postupně rozvíjející Př.: velmi starý muž nelze oddělit čárkou ani přeskupit Několikanásobný Př.:červená, zelená, žlutá a modrá barva lze oddělit čárkou nebo spojkou a přeskupit Druhy přívlastků.
21
Předmět Rozvíjí Ptáme se……………………… kromě pádu………………….. (nejčastěji jde o 3. a 4. pád) Vyjadřuje to, nač slovesný děj přechází, co zasahuje Všechna slovesa nemohou mít předmět (slovesa předmětová a bezpředmětová) Předmět.
22
Předmět Rozvíjí sloveso nebo přídavné jméno
Ptáme se pádovými otázkami kromě pádu 1. a 5. (nejčastěji jde o 3. a 4. pád) Vyjadřuje to, nač slovesný děj přechází, co zasahuje Všechna slovesa nemohou mít předmět (slovesa předmětová a bezpředmětová) Předmět.
23
Karel poslal rodičům pozdrav.
Příklady předmětu: Karel poslal rodičům pozdrav. Příklady předmětu.
24
Příslovečné určení Rozvíjí ………………………………………………
Ptáme se na něj ………………………………. Pokud se lze na člen ptát zároveň pádovou otázkou a otázkou příslovečnou, má přednost ………………………………………………………… Příslovečné určení.
25
Příslovečné určení Rozvíjí sloveso,přídavné jméno, popř. příslovce
Ptáme se na něj příslovečnými otázkami typu: Kde? Kudy? Kdy? Proč? Jak? apod. Pokud se lze na člen ptát zároveň pádovou otázkou a otázkou příslovečnou, má přednost při určení příslovečné určení před předmětem Příslovečné určení.
26
Rozlišujeme tyto druhy Pu:
…………(doma, do kina, ve škole, …) …………(včera, dnes, loni, …) ………… (barvami, na kole, hezky, …) …………..(pro nemoc, radostí, …) …………… (na nákup, pro peníze, …) ……………. (při dobré vůli, …) …………… (přes zákaz, přes počasí, ..) Druhy příslovečného uměni.
27
Rozlišujeme tyto druhy Pu:
Místa (doma, do kina, ve škole, …) Času (včera, dnes, loni, …) Způsobu (barvami, na kole, hezky, …) Příčiny (pro nemoc, radostí, …) Účelu (na nákup, pro peníze, …) Podmínky (při dobré vůli, …) Přípustky (přes zákaz, přes počasí, ..) Druhy příslovečného uměni.
28
Příklady určete PU a jeho druhy
Ve vodě plaval pstruh jako o závod. Večer jsme si u táboráku zazpívali. Příklady příslovečných určení.
29
Doplněk Rozvíjí současně …………… v přísudku jméno v ………… nebo …………….
Vyjadřuje vlastnost, kterou má jméno za děje – vlastnost, stav, který se mu dějem přisuzuje. Doplněk, jak jej poznáme.
30
Doplněk Rozvíjí současně sloveso v přísudku jméno v podmětu nebo předmětu. Vyjadřuje vlastnost, kterou má jméno za děje – vlastnost, stav, který se mu dějem přisuzuje. Doplněk, jak jej poznáme.
31
Příklady doplňku: Chlapec chodí bos. Doplněk Dům zůstal opuštěn.
32
Rozbor věty jednoduché 1:
(Po)soused = opravil(Př) (PkS)Náš plot (Pt 4.p) u zahrady(PkN) Příklad rozboru věty jednoduché.
33
Rozbor věty jednoduché 2:
(Po)hoši = se vrátili(Př) (PkS)Promoklí pozdě(Puč) z výletu(Pum)
34
Příklad větného rozboru
Ukázka rozboru.
35
A to je konec:
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.