Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Martina Slánská Kalhousová Název.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Martina Slánská Kalhousová Název."— Transkript prezentace:

1 Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Martina Slánská Kalhousová Název materiálu: VY_32_INOVACE_6_CLOVEK_ A_ SVET_19 Lidská důstojnost a etika v kritických životních situacích Téma sady: Člověk a svět Obor, ročník: Ekonomické lyceum / Obchodní akademie, 4. ročník Datum vytvoření: březen 2013 Anotace: Lidská důstojnost, lidská práva, kritické životní situace, etika a smrt Metodický obsah: Výklad nového učiva, výzva k práci s literárním textem

2 za všech okolností a od počátku do konce života
Lidská důstojnost Etická kategorie, která vypovídá o významu a hodnotě člověka a o uznání jeho práv mezi druhými lidmi Vyplývá z ní všeobecný požadavek ctít člověka respektovat jeho osobnost a práva za všech okolností a od počátku do konce života Člověk zůstává člověkem, ať je jakýkoli, ať je mi sympatický či nikoli Podle většinového mínění nezbavuje člověka jeho lidskosti ani ten největší zločin Přečtěte si úryvek z knihy Josefa Škvoreckého – Zbabělci (ze dne 10. května) a diskutujte nad ním

3 Lidská důstojnost a lidství člověka
Lidská důstojnost vyplývá z lidské schopnosti svobodné volby doplněné zodpovědností Člověka jeho lidství nelze zbavit Lidská důstojnost je nezcizitelná Vyplývá z ní požadavek respektovat důstojnost každého druhého člověka Urážíme-li někoho a upíráme-li mu jeho důstojnost, zpochybňujeme tím důstojnost svou

4 Původ lidské důstojnosti
Lidská důstojnost vyplývá i z posvátnosti života jako takového Nikdo nemůže žít život druhého Život každého z nás je nenahraditelný Je třeba každému umožnit, aby svůj život prožil v důstojných podmínkách a aby ho mohl naplnit smyslem Zde se střetává oblast morálky a práva, která vyúsťuje v problematice lidských práv Diskuse nad tématy: potrat, trest smrti, eutanazie

5 Lidská práva Vyjadřují základní, všemi uznávané hodnoty lidství
Jsou nezadatelná, nezcizitelná, nepromlčitelná a nezrušitelná. Prvním významným dokumentem ve vývoji lidských práv byla anglická Magna charta libertatum z roku 1215 Dalším významným mezníkem byly deklarace z 18.století v USA a ve Francii Ale až vznikla Všeobecná deklarace lidských práv Listina základních práv a svobod v ČR – 1991 /1993 Základem pojetí je teorie, že všichni lidé se rodí rovnoprávní a svéprávní a mají právo na život, svobodu a majetek

6 Etika v kritických životních situacích
Každý člověk se někdy dostane do těžké životní situace Je důležité se umět správě zachovat, i když to je často velmi složité Etika se osvědčuje zvláště v našem přístupu k lidem, kteří takové situaci čelí Vždy se jedná o jedinečnou situaci a záleží na nás, jak se s ní vyrovnáme Vždy by měla ale platit snaha o účinnou pomoc: V praktické podobě (finanční pomoc,…) V dušení podobě (sdílení bolesti, podpora…)

7 Co dělat v kritických životních situacích?
Neexistuje přesný návod Je třeba se řídit svým srdcem Rozhodnout se dle svého svědomí, intuice… Být vnímavý a pozorný k druhým Dát najevo, např. pozůstalým, že nejsou sami Umět být s druhým a třeba ho jen mlčky držet za ruku Být upřímný a nelhat, nedávat falešnou naději, např. umírajícím, ale nalézt ve vzpomínkách to, proč stálo za to žít Projevit ochotu popovídat si se starými lidmi a pomoci jim „zachytit se“ v tomto rychlém světě

8 Etika a smrt Smrt je něco, co patří k životu, je podmínkou života
Podvědomí o tom, že jednou zemřu, mě vede k tomu, abych si prožil/a lépe každou chvilku, každý okamžik V mytologie byla nesmrtelnost považována za trest Nesmí se nám stát život úkolem. To by vedlo k tomu, že se zaměříme na budoucnost a přítomnost nám proteče mezi prsty Smrt v každodennosti je v podobě nudy, dlouhé chvíle, nenaplněnosti smyslem Uveďte jméno českého autora, který se ve svém díle zabývá nesmrtelností

9 Problematika fáze umírání
Já ne – lidé, kteří se dozví, že mají např. nevyléčitelnou chorobu odmítají tuto informaci např. i měsíce přijmout Proč zrovna já? – může se projevit agrese vůči zdravým lidem, otázky po spravedlnosti (zločinci se dožijí 90 let…) Ano já, ale – umírající skutečnost příjme, ale touží o odklad, chce si prodloužit život Hluboká deprese – člověk je deprimován tak, že ani nemůže mluvit. Musíme mu říci pravdu. Až ji příjme (zemřu), tak deprese zmizí Smíření – fáze hlubokého klidu. Pokud si člověk může říci: „Měl jsem báječný život.“, či „Jsem přijat.“, umírá opravdu smířen

10 Zdroje a autorská práva
DAVID, Roman. Politologie: Základy společenských věd. přepracované a rozšířené vydání, reprint Olomouc: Nakladatelství Olomouc, s. r. o., s. ISBN DUDÁK, Vladislav. a kol. Občanská nauka pro střední odborné školy. 1. vyd. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, 2005, 326 s. ISBN HOGENOVÁ, Anna. Přednáška - Profesní etika. Praha: Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy, 2002 Dílo smí být dále šířeno pod licencí CC BY-SA. Materiály jsou určeny pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoliv další využití podléhá autorskému zákonu. Všechna neocitovaná autorská díla jsou dílem autora. Všechny neocitované kliparty a další grafické objekty jsou součástí prostředků výukového sw Smart Notebook a MS Office.


Stáhnout ppt "Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Martina Slánská Kalhousová Název."

Podobné prezentace


Reklamy Google