Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Výsledky husitské revoluce a její význam
VY_32_INOVACE_104_Výsledky husitské revoluce Výsledky husitské revoluce a její význam Základní škola Čelákovice Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
2
Výsledky husitské revoluce a její význam
Autor: Mgr. Eva Hronová Vytvořeno: Stupeň a typ vzdělávání: II. Stupeň – základní – 7.r. Vzdělávací oblast: Inovace Vzdělávací obor: Dějepis Téma: Výsledky HRH Anotace: výsledky revoluce Druh učebního materiálu: prezentace Očekávaný výstup: orientace v pojmech a událostech
3
Výsledky husitské revoluce a její význam
zápis
4
1431 – Basilejský sněm – vyjednávání s husity 1433 - dohodnuta basilejská kompaktáta :
uznána konfiskace majetku církve, přijímání podobojí polní vojska nesouhlasí s kompaktáty Zikmund se spojil s vojsky panské jednoty a dojde k rozhodující bitvě
5
bitva u Lipan z roku 1434 Část panorámatu bitvy u Lipan, namalovaného roku 1898 malířem Luďkem Maroldem pro Výstavu architektury a inženýrství
6
30.5.1434 – bitva u Lipan – husité poraženi, Prokop Holý padl
nástupce – Jan Roháč z Dubé – opevněni na hradě Sion u Kutné Hory – poraženi a Roháč popraven 1436 – 1437 – Zikmund Lucemburský českým králem
7
Význam HRH: oslabena církev i královská moc
měšťané mají podíl na vládě čeština je úředním spisovným jazykem růst vzdělanosti feudálové se dělí na katolíky a kališníky
8
Petr Chelčický - na zásadách husitství zakládá novou církev – Jednota bratrská – je proti všem podobám násilí
9
Použité zdroje Veškeré texty jsou dílem autora prezentace.
Soubor:Bitva u Lipan.jpg. In Wikipedia : the free encyclopedia [online]. St. Petersburg (Florida) : Wikipedia Foundation, [cit ]. Dostupné z WWW: < Veškeré texty jsou dílem autora prezentace. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.