Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_32_INOVACE_HV_03_SVO_Vznik jazzu Autor Mgr. Klára Svobodová Tematický okruh Hudební výchova – dějiny hudby Ročník 2. ročník čtyřletého gymnázia Datum tvorby Anotace Úvod do problematiky jazzu, jeho vznik a počáteční vývoj Metodický pokyn Prezentace je určena jako výklad do hodiny i jako materiál k samostudiu Možnosti využití: promítání, množství ukázek umožňuje učiteli volit a zaměřit se na to, co studenty nejvíce zajímá, co poslouchají Pokud není uvedeno jinak, použitý materiál je z vlastních zdrojů autora
2
Vznik jazzu Mgr. Klára Svobodová
3
díky kolonizaci území dnešního USA se do Ameriky dostávali otroci dovezení z Afriky
přivezli s sebou i kulturní zvyky z původního území včetně hudby, tance a zpěvu africká hudba má především výrazný rytmus současně v něm zaznívá několik rytmických pásem, která jsou vůči sobě posunutá, tomu se říká polyrytmus, který se později stává základem jazzové rytmiky
4
Melodie u černošských písní několik ostře rytmizovaných tónů, které se opakují tyto melodicko-rytmické motivy se začali později nazývat riffy Africká hudba v Americe přizpůsobení novému životu prozpěvováním při práci vznikaly první písně-worksongs v kostelech potom biblické duchovní písně pro sbor, kterým se začalo říkal spirituály
5
Blues vzniklo asi z původních halekaček, volnější tempo, není to duchovní píseň, často reaguje na životní těžkosti, obzvláště na nedostatek lidských práv osobitá melodika blue tóny-3. i 7. stupeň má v tónové řadě mollovou i durovou podobu (příklad C dur-es i e, h i b) tyto blue tóniny sloužily jako základ pro improvizaci bluesová pentatonika -pětistupňová stupnice, která se vyhýbá půltónům (př. c,d,f,g,a) písně tohoto typu se objevují v kabaretech a varieté
6
Ragtime důležitý nástroj-banjo, ostrá rytmizace a akcent na nepravidelné frázvání tento styl brzy přejímají i hráči na piáno-tyto skladby se nazývají důležitý nástroj-banjo, ostrá rytmizace a akcent na nepravidelné frázování tento styl brzy přejímají i hráči na piáno-tyto skladby se nazývají ragtime
7
Saint Luis, Chicago v 90 . letech 19. století
častá interpretace i dechovými a salónními orchestry-tzv. synkopické orchestry autor Scott Joplin New Orleans první centrum této hudby pochodový jazz-kombinace dechovky, regtimu a dalších hudebních projevů
8
Během 1. světové války se stává hlavním centrem Chicago
vystupují zde běloši hrající klasický jazz těmto skupinám se říká Dixieland
9
Literatura Charalambidis A. a kol. Hudební výchova pro 8. ročník, SPN, Praha 2005 Charalambidis A. a kol. Hudební výchova pro 9. ročník, SPN, Praha 2005 Schnierer M., Dějiny hudby, JAMU, Brno 2007 Schnierer M., Hudba 20. století, JAMU, Brno 2007 Ross A., Zbývá jen hluk, Argo,Dokořán ,Praha 2011 Toto dílo je k dispozici pod licencí CC BY-SA
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.