Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název DUM: VY_32_INOVACE_VIII_2_17: Předložky Šablona číslo: VIII Sada číslo: Pořadové číslo DUM: 17 Autor: Mgr. Martin Beneš
2
Anotace: zopakování a upevnění učiva o předložkách a jejich významu a využití v jazyce
Očekávaný výstup: žáci poznají předložky a umí je správně použít Druh učebního materiálu: prezentace Typická věková skupina: 12 – 13 let Klíčová slova: předložky vlastní a nevlastní Pomůcky a materiál: interaktivní tabule Potřebný čas pro výuku DUM: 30 – 35 minut Metodické zhodnocení a popis práce s digitálním učebním materiálem: Žáci si nejprve zopakují určování předložek, učitel jim vysvětlí rozdíl mezi předložkami vlastními a nevlastními, důraz bude kladen na rozdíl mezi předložkami s/z. Poté žáci vypracují cvičení.
3
PŘEDLOŽKY
4
Opakování ze 6. ročníku Najdi a podtrhni předložky:
Seděli jsme s bratrem na lavičce před domem a povídali jsme si o našich plánech na prázdniny. Za chvíli nás volala maminka k nedělnímu obědu. Co vyjadřují předložky? Jakou mají funkci? Čím se liší od příslovcí? Teprve ve spojení se jmény vyjadřují okolnosti
5
Předložky = neohebný slovní druh
= vyjadřuje bližší okolnosti jako příslovce, ale teprve ve spojení se jmény (předložková vazba) ke mně = místo v tu chvíli = čas poslechl na slovo = způsob
6
DĚLENÍ PŘEDLOŽEK A)předložky vlastní (původní)
= mají pouze význam předložek (nad, k, s, z, bez, pod, před,….) B)předložky nevlastní (nepůvodní) = mohou být i jiným slovním druhem (kolem, vedle, místo, uprostřed,…) šel kolem jel kolem školy slabičné podoby – pro snažší výslovnost s Petrem - se strýcem k nám - ke všem
7
PŘEDLOŽKY S/Z POZOR! 2. pád = předložka z
z města, z postele, z kapsy, z papíru 7. pád = předložka s s medem, s přáteli, s radostí, s Pavlem ve 2. pádě je možné rozlišit: vzít ze stolu (zevnitř) - vzít se stolu (z povrchu) kromě Jirky (2. pád) mimo Jirku (4. pád)
8
PROCVIČENÍ Vyhledejte předložky a určete pád předložkové vazby:
Pracoval usilovně na zahradě. Díval se večer na televizi. Skácel se náhle přede mnou. Dopadl tvrdě k zemi. Jednali o nás bez nás. Přiběhli už všichni mimo Zuzanu. Bolí mě z toho hlava. Přišel za babičkou na kus řeči.
9
PROCVIČENÍ Doplň správné podoby předložek: Rozděl to tři _____ dvěma.
Vysyp věci _____ kapsy! Přinesl všechno _______ rohlíků. Dal si hranolky _____ kečupu. Zvedl se těžce _____ země. Hrál si ____ svým malým bratrem. Půjdeme do kina i _____ tebe. Už zase skáče _____ kaluže.
10
PROCVIČENÍ Podtržená slova nahraď předložkovým spojením:
Okolní lesy byly plné borůvek. Jičínští házenkáři vyhráli důležitý zápas. Cesta domů mi trvala pár minut. Maminka šla nakoupit. Přečetl jsem Poláčkovu knihu Bylo nás pět. Všichni seděli u dřevěného stolu. Horská cesta se nepříjemně klikatila. Jižní země mají příjemné klima.
11
Zdroje: http: //office.microsoft.com
BLAŽEK, Josef. Stručný přehled české mluvnice. Pardubice: ZIVA, 1991, ISBN
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.