Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Nezaměstnanost VY_32_INOVACE_44_894
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Nezaměstnanost VY_32_INOVACE_44_894 Projekt MŠMT EU peníze středním školám Název projektu školy ICT do života školy Registrační číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2 Sada 44 Anotace Příčiny nezaměstnanosti mohou být různé, snaží se je vyřešit tripartita. Klíčová slova Nezaměstnanost, nabídky, poptávka, příčiny, měření, tripartita Předmět Ekonomika Autor, spoluautor Mgr. Jitka Vavřincová Jazyk Čeština Druh učebního materiálu Prezentace PowerPoint Potřebné pomůcky PC, dataprojektor Druh interaktivity Výklad pomocí prezentace Stupeň a typ vzdělávání Střední škola Cílová skupina 18 – 21 let, obor Podnikání Speciální vzdělávací potřeby Ne Zdroje Seznam viz poslední snímek
2
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Nezaměstnanost Obrázek: 1 2
3
?Kdo tedy na trhu práce tvoří nabídku a kdo poptávku?
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Práce je jedním ze základních výrobních faktorů. Kdo má pracovní sílu může, ale nemusí ji vynakládat. Pracovní síla je nabízena na trhu práce. ?Kdo tedy na trhu práce tvoří nabídku a kdo poptávku? 3
4
Nezaměstnanost můžeme sledovat z pohledu jednotlivce nebo
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Nezaměstnanost můžeme sledovat z pohledu jednotlivce nebo z pohledu celospolečenského - makroekonomického. 4
5
Pohled makroekonomický:
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Pohled makroekonomický: Nezaměstnanost dobrovolná – lidé mají pracovní sílu, ale nechtějí ji vynakládat – např. zdědily peníze po rodičích Nezaměstnanost nedobrovolná – lidé chtějí a potřebují pracovat, aby si zajistili obživu, ale nemohou odpovídající práci sehnat. 5
6
Důležité jsou příčiny nezaměstnanosti a ty mohou být následující:
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Obrázek: 2 Důležité jsou příčiny nezaměstnanosti a ty mohou být následující: 6
7
FRIKČNÍ NEZAMĚSTANANOST:
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje FRIKČNÍ NEZAMĚSTANANOST: Lidé běžně mění svou práci – v některé firmě nejsou spokojení, rozváží pracovní poměr a hledají jiné zaměstnání. Jedná se o přirozený, krátkodobý jev, který je pro tržní hospodářství pozitivní. 7
8
STRUKTURÁLNÍ NEZAMĚSTNANOST:
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje STRUKTURÁLNÍ NEZAMĚSTNANOST: Některé odvětví se dostává do útlumu (např. těžké strojírenství, těžební průmysl), lidé přicházejí o práci. Jiné odvětví v národním hospodářstvím jsou naopak ve fázi rozvoje a nové pracovní síly potřebují. Zde je optimálním řešením rekvalifikace – získání nových znalostí a dovedností v perspektivním oboru. 8
9
CYKLICKÁ NEZAMĚSTNANOST:
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje CYKLICKÁ NEZAMĚSTNANOST: Hospodářství se nevyvíjí rovnoměrně, ale v cyklech. V období krize a sedla dochází k nárůstu nezaměstnanosti a snižování mezd. V období konjunktury dochází k nárůstu nezaměstnanosti a zvyšování mezd. 9
10
MĚŘENÍ NEZAMĚSTNANOSTI:
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje MĚŘENÍ NEZAMĚSTNANOSTI: nezaměstnaní x = ? % aktivní obyvatelstvo 10
11
O jaký druh nezaměstnanosti se jedná? absolvent školy Mostecko
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje ÚKOL: O jaký druh nezaměstnanosti se jedná? absolvent školy Mostecko ekonomická krize 11
12
zaměstnanci podnikatelé
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Subjekty, které se účastní řešení otázky efektivního využití sil v národním hospodářství a související nezaměstnanosti, jsou tři : stát zaměstnanci podnikatelé Tomuto trojúhelníku říkáme tripartita (Rada pro sociální dialog) 12
13
Mají zájem na co nejvyšších mzdách a na plné zaměstnanosti.
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje ZAMĚSTNANCI: Mají zájem na co nejvyšších mzdách a na plné zaměstnanosti. Ne každý pracovník je ochoten a schopen odvádět za svou mzdu odpovídající pracovní výkon. Zaměstnance zastupují při jednání odbory, které mají v Evropě tradičně velkou váhu a vliv. 13
14
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje PODNIKATELÉ: Mají zájem na efektivně nízkých mzdách, aby měli nižší náklady a neztratili konkurenceschopnost. Ne každý zaměstnanec je pro firmu přínosný – firma potřebuje zaměstnance s určitou kvalifikací a s pozitivním vztahem k práci. 14
15
Jaké jsou aktivní a pasivní opatření?
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje STÁT: Vláda, její ministerstva a jejich zdroj financí = státní rozpočet. Se snaží sladit zájmy subjektů a najít rozumný a společensky únosný kompromis, systém sociálních opatření: pasivní a aktivní. Jaké jsou aktivní a pasivní opatření?
16
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Použité zdroje JENA, Švarcová a kol. Ekonomie - stručný přehled. Zlín: CEED, 2009, ISBN PROFIMEDIA.CZ. Nezaměstnaných ubývá, ale výhra to není... [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: AFP. lidovky.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW:
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.