Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilTereza Mašková
1
VY_32_INOVACE_CJ.6.A.7 Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Nikola Grbavčicová Název materiálu: VY_32_INOVACE_CJ.6.A.7_baje_a_myty Název: Báje a mýty Číslo operačního programu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: PRIMA ŠKOLA Anotace: Materiál je určen pro žáky 6. ročníku, slouží k výkladu nového učiva Datum: Ročník: 6. Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace (Literatura)
2
BÁJE A MÝTY
3
MÝTUS z řeckého mythos = řeč a vyprávění o dávné minulosti
často zpívány nebo recitovány při velkých slavnostech tvořily společný majetek nějakého kmene nebo skupiny (řecké, slovanské, germánské…) známe téměř ze všech starých kultur
4
TÉMATA MÝTŮ vznik a počátek světa původ, zrození či stvoření člověka
založení města původ různých svátků, zvyků a institucí původ nějakých slavností o záchraně a zachráncích vylíčení budoucnosti, případně konce světa
5
do bájí vtěleny dávné představy lidí o vzniku světa a jeho povaze o životě bohů přírodních jevech a jejich příčinách o člověku, jeho vzniku a jeho pozemském i posmrtném životě tyto fantaskní příběhy se pokouší určitým způsobem vykládat zmíněné dříve nevysvětlitelné jevy
6
VYBRANÉ MYTICKÉ POSTAVY
7
ELFOVÉ A VÍLY v Keltských a Severských bájích
štíhlé bytosti menšího vzrůstu s úzkými tvářemi, lehce zešikmenýma očima a špičatýma ušima svobodomyslní, nedělali si s ničím těžkou hlavu, rádi se bavili, tančili, zpívali žili velice dlouho dle lidských měřítek, vyznali se v přírodní magii a rozuměli si se zvířaty
8
UPÍŘI ze starých slovanských jazyků
rozšíření snad ve všech krajinách (Persie, Babylonie, Asýrie, starověké Řecko, Řím, Afrika, Asie, Amerika) upír vzniká tehdy, kdy člověk zemře nějak nepřirozeně nebo se nepovede pohřební rituál naštvaná duše se pak stává démonem, který saje životní sílu v podobě krve, aby mohl pokračovat ve své nepřirozené existenci
9
JEDNOROŽCI A PEGASOVÉ JEDNOROŽCI
čisté bytosti žijící v hlubokých lesích, kde se skrývali před lidmi a zlými silami bílá srst, občas se stříbrným, perleťovým nebo modravým odstínem, stejně zbarvený byl i jeho roh PEGASOVÉ okřídlený kůň
10
DRACI v mýtech a legendách po celém světě (vzhled různý)
někde jsou zlí, někde dobří veliký plaz, pokrytý šupinami, který má šest končetin - přední, zadní a blanitá křídla na zádech, může mít i více hlav
11
FÉNIXOVÉ bájný pták, jenž umírá, aby zas a znova povstal ze svého vlastního popela (nesmrtelný) podobný pávu nebo orlu, má rudé, až ohnivé peří a zářivý zlatý zobák a spáry slzy fénixe měly léčivou moc a dokázaly vyléčit jakoukoli nemoc či zranění Indie, Čína, Egypt, Evropa a Blízký Východ
13
POUŽITÉ ZDROJE Obrázky z kolekce Klipart
pire-2.gif
14
METODIKA Nejprve žáky seznámíme s literárními pojmy báje a mýty.
Představíme některé mytické postavy + pod sfingou se nachází hypertextový odkaz k dalším postavám. Žákům ukážeme knihy, které obsahují báje a mýty (soukromá sbírka). Poté si přečteme ukázku z čítanky. Žáci si zapíšou výpisky do sešitu.
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.