Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193, 403 31
Tel.: , Tel.řed./fax: , VÝUKOVÝ MATERIÁL ZPRACOVANÝ V RÁMCI PROJEKTU MODERNÍ ŠKOLA Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.400/
2
Číslo klíčové aktivity: III/2 Název klíčové aktivity:
Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Autor: Mgr. Veronika Kolompárová Vytvořeno: 20. ledna 2013 Ročník: 7., 8. a 9. Vzdělávací oblast: multikulturní výchova – volitelný předmět Svět Romů Anotace: Prostřednictvím tohoto VM se žáci seznámí s moderním hudebním žánrem romské hudby – Rompopem. Pozornost je věnována obecné charakteristice hudebního žánru, hudebním kapelám, textům i melodiím. V závěrečné části si žáci můžou prostřednictvím hypertextových odkazů poslechnout ukázky tohoto hudebního žánru.
3
Rompop V druhé polovině 20. stol. začíná tradiční romskou hudbu ovlivňovat hudba populární. Čím je to způsobeno především? Rozšířením rozhlasu a televize. Romové začínají více pronikat do nových hudebních oblastí (pop music a rock), vytvářejí svérázné směsice, v nichž dominují: emotivní projev a velká dávka muzikálnosti.
4
Romské kapely Romské kapely začínají veřejně vystupovat, nahrávají hudební nosiče a účastní se festivalů. K významným hudebním osobnostem tohoto žánru patří Věra Bílá a Kale. V písních Věry Bílé se mísí prvky tradiční romské hudby s prvky španělské a latinskoamerické hudby. Mezi další známé osobnosti Rompopu patří: Čilágos, Ida Kelarová a Romano Rat, Terne Čhave, Točkolotoč ad.. Hudba těchto skupin si stále drží tradiční prvky, nicméně je otevřena i prvkům populární hudby.
5
Texty písní Texty písní Rompopu jsou různé, liší se obsahem i kvalitou. Méně kvalitní písně po obsahové stránce často opakují klišé typu: „miluju tě“, „proč mě nemiluješ?“… Ostatní texty reflektují pocity současných Romů a jsou pokračováním romské tradice. Většina textařů romských písní se řídí romským příslovím: „Dobrá píseň mluví pravdu“.
6
Melodie rompopových písní
Melodie rompopových písní jsou formálně symetrické, často tvoří strofu a refrén. Nejčastější je instrumentálně-vokální interpretace, zpěv bývá vícehlasý a nástrojové obsazení tvoří hlavně kytary, klávesy a bicí. Často se užívají staré texty písní k novým melodiím.
7
Odkazy na rompopové písně
Věra Bíla & Kale Live 1. Pro Kalo Gadoro (Black Shirt) – koncert + rohovor Věra Bílá & Kale - Pas o panori Ida Kelarova, Desiderius Duzda – Mamo Miri
8
Zdroje informací PLOCEK, J.: Hudba středovýchodní Evropy, Praha, Torst, 2003 KOVALCSIK, K.: „Hudba Romů v Maďarsku“, In: JURKOVÁ, Zuzana (ed.): Romská hudba na přelomu tisíciletí. Sborník ze stejnojmenné konference při Světovém festivalu romské hudby KHAMORO 2003 pořádané o.s. Slovo21 ve spolupráci s Fakultou humanitních studií UK v Praze, Praha: Saga, 2003, s. 21–31. BELIŠOVÁ, J.: „Phurikane giľa – Starodávné romské písně na Slovensku“, In JURKOVÁ, Zuzana (ed.): Romská hudba na přelomu tisíciletí. s.36–41.
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.